AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.232

Motorn Knackar HJÄLP (530-89)

J-
22
J-Kwn
Bmw 530i ,3"sportsystem
Skulle behöva lite hjäp och tips. Det är nämligen såhär att min bmw 530 -89 har börjat knacka från en bakre ventil (låter det som iaf) Knackningarna upphör helt mellan 1500-2000 varv men sen så kommer det igång igen

Har provat att justera ventilerna men det hjälper inte, drar man ur tändkabeln så tystnar det och om man öppnar locket på åvansidan av motorn så tystnar det. har även ställt om ventilen så att det tystnar men då går bilen mkt ojämt..

Har inte en aning om hur man ska kunna fixa till detta.. Är det ventilerna tro? eller toppen? eller är det obotligt?

vore verkligen tacksam för svar, för nu har jag inga ideér kvar

MVH Kristoffer
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
du skriver att ljudet försvinner när du drar ut tändkabel,,,
kan var kolvljud(glapp)lager
J-
22
J-Kwn
Bmw 530i ,3"sportsystem
Kan det vara en injektor som inte fungerar som den ska?
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
så mycket ljud från en spridare tror jag inte det blir,,,,,
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
om det vore en diesel så kan det bli oljud om en spridare hänger sig
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
kammen kan vara sliten,,,,blir ett j....vla ojud
em
339
emhå
525i -88
Går bilen som den ska för övrigt? Jämn tomgång? Verkar konstigt att ljudet försvinner om du öppnar oljepåfyllningslocket...
Jag skulle nog börja med att kontrollera kammen och oljeröret för att kunna utesluta det felet.
Mvh, Magnus.
em
339
emhå
525i -88
Du är säker på att det kommer från toppen då? Kan inte vara så att du har en läckande grenrörspackning? Låter iofs också långsökt när du kan justera ventilerna så att ljudet försvinner...
Skumt.
Mvh, Magnus.
J-
22
J-Kwn
Bmw 530i ,3"sportsystem
emhå: tomgången är ojämn i ett par minuter vid kallstart bara, sen så går han som en klocka.. Motorn går hur bra som helst förövrigt. så jag har kliat mig i huvudet ett par ggr. förstår det bara itne
J-
22
J-Kwn
Bmw 530i ,3"sportsystem
Om det nu är en kolv som är trasig. Så vart kan man köpa Kolv, kolvbult, toppackning o sotningsats.
bustorp
Knackar den bara när den är kall eller alltid? Har den gjort det länge?
Tänkte på kolvbultsknack men det är väl ganska sällsynt.
Ta ett kompprov på kall motor o ett på varm om den tystnar när den är varm. Bara ett tips.......

"Ödmjukhet inför kunskapen"
J-
22
J-Kwn
Bmw 530i ,3"sportsystem
Den knackar alltid och kompprovet är bra.. det är ju det som är så knepigt.
em
339
emhå
525i -88
Hur ser stiften ut?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.