|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en gammal 525 ifrån 92 som vandrar på tomgången, drar mycket soppa och går allmänt taskigt. Hittar ingenting här på forumet som gett mig någon ny ide om vad det kan vara. Bilen gick inte genom besiktningen nu sist pga. för högt Hc värde (200). Har bytt luftmängdmätare utan bättre resultat. | |
| mät upp lambdan,,felet är nog där | |
| Glömde nämna att jag precis bytt Lambda oxo. :) | |
|
Kolla insugspackningarna. Ha bilen på tomgång och spraya startgas på alla vacuunslangar och på insuget. Om tomgången höjs har du läckage där. Syna även insugsbälgen väldigt noga. Hade exakt samma symptom på min för ca. 1 år sedan, bytte packningar och bälg och motorgången blev som ny. Mackan |
|
|
Tackar för svar! |
|
| Testade med startgas idag men tomgången höjdes ingenting. | |
|
Testa med att byta tempgivare till insprutet... om den är trasig ger den info till insprutningen att motorn är konstant kall. Drar mkt soppa, ger höga avgasvärden bl.a. Har du kollat hur stiften ser ut? Mvh, Magnus. |
|
|
Bytte stift och ventilkåpspackning ganska nyligt så borde vara grönt med den biten. Ska se om jag får tag på en beg. tempgivare. Tack för tipsen! |
|
|
Kopplade upp bilen mot en diagnosdator idag och inga fel hittades. Tacksam för fler råd om vad som kan fela!! |
|
| Kolla om du kan hitta några eventuella sprickor eller läckage på grenröret eller i skarvarna till flänsen! läker det så sticker HCn i höjden och lamdan har ingen aning om hur den skall hantera situationen. Dom borde väl i och för sig ha märkt det på bes men dom har ju missat förr.... | |
| Byt luftbälgen mellan lmm och insuget, är 99% på att det är den som är problemet! | |
| Drog en rövare inför ombesiktningen idag och tankade E85 men fick ett ännu högre Hc värde o och Lambda värdet pep i höjden. :( | |
| filling: vad kostar den biten ? till en e34 v8? cirkus.. | |
| Katalysator ras? | |
| Baader: Vet faktiskt inte, men det är väl bara att ringa till BMW ocj kolla? Kan väl inte vara så dyrt? | |
| Det finns ingen Einstein mekaniker här som skulle vilja ta åt sig ett felsökningsjobb? ;) | |
| gruv vart bor du och vad vill du felsöka | |
| Bor i söderhamn och vill felsöka skruttbilen jag skrivit om i denna tråd. :) | |
|
Vad satte du dit för lambda? Har varit med om många fall, där pirat lambda används som inte fungerat. I 99 fall av 100 på M50 motorn med felaktiga avgasvärden, är det lambdan... /Per |
|
| Satte dit en Bosch Lambda. | |
|
Igensatt vehusventilation kanske? Drar den olja? Om du lossar ventilkåpan så finns det på undersidan av kåpan längst fram en liten plåt med en packning runt, lossa plåten och kolla hur där ser ut, gör rent med avfettning eller 5-56 och pensel... Sedan går därifrån en lite grövre slang till insugsbälgen och en liten tunn till undersidan av insuget, ansluter till insuget på samma ställe som tomgångsmotorn lämnar sin luft till motorn. Kolla att det är fritt blås i båda slangarna. Den vandrande tomgången försvinner antagligen om du tar loss tomgångsmotorn och fyller den med 5-56 eller liknande så att smutsen i den löses upp och den får lite smörjning. Kan vara så att skit från vevhusventilationen har satt sig i tomgångsmotorn. Du kan ha den liggande lös i motorrummet med elanslutningen i men luftanslutningarna loss och den ena luftansl. pluggad, tomgångsmotorn fylld med 5-56. När du slår på tändningen ska den börja surra. Låt den ligga så ett tag och häll sen ur oljan. ATF-olja har också funkat till det för mig. Kolla även att munstyckena i plast till ventilation som sitter i insugsbälgen är rena. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.