AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.684

Vill köpa proffspolermaskin

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag är ute efter en polermaskin som är riktigt bra, samma som proffsen använder. Den modell som verkar bäst är den som har 3 små skivor. Vart kan man hitta en sådan och vad kostar dem ungefär? Idag har jag en Makita polermaskin med 1 skiva som oxå fungerar mycket bra, men tittar man noga på resultatet så lämnar maskinen gärna polerrosor efter sig.

/Per
bustorp
Satsa först på riktiga trissor av olika hårdhet om du inte redan har det. Det kan göra stor skillnad. Polerrosor kan vara svårt att undvika på vissa kulörer men med rätt trissor, variabel hastighet o träning så går det också. Dock inte det lättaste.

Så gott som alla proffs använder dock entrissig (?) maskin för grovpolering o 2-trissors till finpolering o lackskydd.

Varför inte prova Rustamaskinen? Tror inte jag har läst någon som inte är nöjd med sin.
Den är uppbyggd o funkar likadant som Cyclon (2-trissors) som används mycket av proffsen till finpolering o lackskydd. Med den plockar du bort polerrosorna du fick i grovpoleringen. Kostar bara 399:-. Så billigt att du kan kasta den om du inte är nöjd.
Cyclon kostar ca.4500:- och har högre kvalitet men är knappast lika prisvärd.
Det är enklare att använda Rustamaskinen till finpolering än att lära sig finpolering utan rosor med entrissig maskin kan jag säga........

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Jag kör med AEG maskiner, entrissiga både för grov och finpolering.
thepolishman.nu har bra trissor

Min M3
Länk
Jag köpte Rustas maskin och är mycket nöjd. Blev mycket gott resultat på de bilar jag hittills polerat. Fabrikatet på Rustas maskin är Bruksbo.
Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Jag funderar oxå på att köpa Rustas maskin, men jag har läst nånstans att originaltrissorna är usla. Om de nu är det, vad rekommenderas för trissor och var inhandlas de.

Mvh

Hasse
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Köp trissor av smartab. Köp de gula trissorna de funkar kanon..
Går även och köpa på micro..
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ok! Tack för era tips! Det blir nog till att testa Rusta maskinen först, till finpoleringen efter den grova poleringen. Jag har 4 olika trissor nu, varav en är lamull och de övriga 3 är olika grova skumgummitrissor. Vilka ska man använda till vad?

Snart dags för mig att polera vår bilpark =) Har 4st bilar att polera...

/Per
Visa användare
57
mehran
M3 97a
du ska vara väldigt nöjd mede din makita det är en av dom bästa maskiner jag använt själv, har provat ,flex ,festo,makita, besttools, men makitan är klart den lungnaste av dom alla.
vad du bör göra är att använda en solerande vax maskin med två huvuden och och vaxa bilen efter poleringen .

jobbar med bil rekond behåll makitan och köp en vaxmaskin.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag har Makita BO6040 och är klart nöjd, den lämnar inga rosor men så kör jag den inställd för polering och inte i slipläge. Per och Mehran, vilka modeller från Makita kör ni med, vore intressant att veta?

Mvh Björn
Hur funkar denna Makitan? Roterar den inte i polerläget då eller? Oscillerande? Jag är på jakt efter en lätt men ändå hyfsat stark maskin.

FP
Visa användare
57
mehran
M3 97a
jag har en makita med ställbart varvtal, roterande maskin .
sedan vaxar jag med en vaxmaskin.
jag har inte beteckningen på maskinen hemma .

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Min Makita maskin är Ej oscillerande, bara roterande men mycket stark. Man kan ställa hastigheten från 1-9 tror jag. Jag ska kolla vilken modell jag har när jag kommer hem. Återkommer.

/Per
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Min Makita BO6040 är alltid oscillerande (random orbital) med urkopplingsbar driving av rotation samt steglöst inställbar hastighet på drivmotorn. Rotationen skall enligt bruxen enbart användas till slipningsarbeten, ej polering.

Mvh Björn
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
Någon som har testat denna. Snurrar den för snabbt för grovpoleringen? 4500 varv per minut.

Länk
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

4500 rpm låter väldigt snabbt. Jag tror det finns risk för att du bränner lacken.

" tvätta, tvätta, tvätta.... "
tu
10
tunaa
520iA - 99
Når du skal grovpolere så er omdreingen ca 1000-1500 varv, den maskin er alt for tung også. Felissatti fra smartab er veldig bra
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Köp Makitan som enkeltris´sa och Rusta`s duger som dubbeltrissa!!Makitan är grymt bra...

KÖP! ---> Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
bustorp
Flex är ett mycket driftsäkert märke så den är väl värd sitt pris. Köpte min -90 och har inte behövt reparera något än........Många bilar blir det

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.