|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Vi få vara tacksamma för att han är så korkad att han använder samma bilder! Då lyckas man iaf avslöja några idioter som tjänar pengar på att fuska. Varken polisen eller BMW verkar bry sig om detta. Det enda man kan göra är väl att upplysa den nya lycklige ägaren om läget... |
|
|
Alla vi borde maila annonsören med en länk till denna tråd i forumet. Jag kan börja... |
|
andha45 |
Inget reg.nr. i annonsen: smart, då kan vi inte meddela köparen sen... |
| Det är ju tur att detta klientelet oftast inte tillhör det smartaste. Med tanke på bilderna alltså... | |
|
bara att ringa och fråga efter regnr... ___ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Borde vara polisanmält på stört! Om det är samma bil så är det ett svin som borde åka dit rejält!!! Borde bli bannlyst! |
|
|
Borde vara polisanmält på stört! Om det är samma bil så är det ett svin som borde åka dit rejält!!! Borde bli bannlyst! |
|
|
fy fan vad ruttet, men enligt svensk lag så är det inget "olagligt" att ändra mätarställningen på en bil, tycker iaf att svensk lag suger om det stämmer :( någon som vet mer om denna "grå zon" i lagtexten ? ######## # PAJALA # ######## |
|
|
nej men det är väl olagligt att sälja en bil utan att säga att den är skruvad ? för övrigt så lär han väl inte ens ha hunnit regga bilarna i sverige,därav inge regnummer i annonserna...idiot jävel fyfan |
|
|
Men han kan ha lånat bilderna faktiskt. ------ Länk Länk |
|
andha45 |
Lagen är främst till för att skydda oskyldiga, t ex så byts ju mätare i bilar ibland (åtminstone förr) för att de var trasiga, och det kan ibland vara svårt att bevisa vem som skruvat en bil som haft flera ägare. Dessutom är det ju inte olagligt att ändra mst "för sin egen skull". Ni kanske undrar vad jag fått detta ifrån - en gång satt jag och väntade utanför en pizzeria, då en gubbe kom fram och sa att "du kan ju ändra mst för din egen skull, 22 000 är inte så snyggt". Detta fall är (om allt är som vi tror) bedrägeri och där tvekar inte lagstiftaren att döma om bevis föreligger. Jag tror inte att bilderna är lånade, metodiken och annonsretoriken känns igen från flera liknande annonser varav två diskuterats på denna tråd. Intressant fråga: står bilen i Sverige eller köps den hem efter att någon bestämt sig. I det senare fallet är det nog svårt att komma åt det brottsliga. Att annonsen på mobile ligger kvar talar för att bilen står kvar i Tyskland./PH |
|
Vad säger du då om den magiska mätarställningen då? Oavsett var bilen står är det ju bull. - H U M A N R A G E - |
|
andha45 |
Att bilens mst ändrats är ju helt uppenbart. Om bilen inte är såld så är det dock omöjligt att leda i bevis att just den bilen skulle ha sålts vidare. - det finns ingen drabbad - det finns inga bevis på att säljaren skulle sälja just den bilen (han lär inte hålla upp annonsen från mobile med överstryken mst) Brottsprovokation är förbjuden i Sverige, så polisen kan inte göra något. Som jurist har jag funderat över detta men inte kommit fram till något sätt att komma åt problemet på, förutom då att upplysa den som köper bilen om vad han/hon blivit lurad på. Men om reg.nr. inte är klart (bilen tycks ju stå i Ty) så är det inte heller lätt att veta, om man inte kollar chassinumret med den tyska firman och sedan söker på det i Sverige. F ö förvånar det mig att en spekulant inte märker att bilen gått mer än dubbelt så långt som mätarställningen. PH |
|
på 530'n har han ca. 50.000 kr i påslag. Inte illa det. Men om det är så lätt att hitta annonsen är det ju rätt åt honom om man åker ner och köper bilen direkt. Han är dum skrivs det för att han använder samma bilder, visst tur det. Frågan är bara hur många som man inte upptäcker så lätt? |
|
andha45 |
Man får hoppas att man vid köptillfället upptäcker skumma typer och skumma bilar... jag tror inte att man kan missa att en 9000-milare gått 21500 mil, om man är van vid att bedöma bilmodellen. Bara en liten kommentar om vad polisen skulle kunna göra: för att kunna "sätta dit" personen som säljer bilen måste brott provoceras fram. Det skulle innebära att polisen har en stab som för skattemedel köper bilar som misstänks vara "skruvade" etc. av säljaren. Därmed har polisen koll på hela processen och kan dokumentera den. Nu är brottsprovokation förbjudet i Sverige och det är nog bra, även om man ibland skulle önska att fuskare kanske åkte dit lite lättare. Ett annat fall av brottsprovokation är svarttaxi. För att kunna bevisa brott enkelt skulle polisen ha en stab med anställda som för skattepengar åkte runt med svarttaxi. Bra för att sätta dit svarttaxi - ja. Bra för Sverige - nej, tycker jag. PH |
|
Varför skulle man låna bilder? Har man inget att dölja så sätter ma nväl ändå ut en bild på det objekt som är till salu? Jag har aldrig fattat vitsen med lånade bilder. /Johan |
|
|
Enl. köplagen (gäller mellan privatpersoner) får man givetvis inte sälja ett fordon som gått en längre sträcka än vad som uppgivits vid köp eller där fordonet på något annat sätt avviker från det som uppgivits. Detta skulle t.ex. kunna gälla där det anges att bilen är fullservad och har en komplett servicebok. Kan man bevisa att den inte är fullservad eller att serviceboken är manipulerad finns ett det köplagen kaller "fel". Detta gäller OAVSETT om säljaren kände till felet eller inte. Skulle detta vara fallet har köparen rätt till ekonomisk kompensering. Skulle felet dessutom visa sig vara VÄSENTLIGT har man rätt att häva köpet. T.ex. att man sålt en 540 där man bytt motor till en 520. Man har alltså rätt till kompensering alt. hävning (om felet betraktas som väsentligt) oavsett om säljaren kände till bytet av motorn eller inte. Om man köper en bil av en bilfirma gäller inte köplagen utan konsumnetköplagen. Här ställs ännu högre krav på säljaren. D.v.s. man är som konsument mera skyddad mot fusk och bedrägerier. /m2 |
|
andha45 |
jag håller med m2 helt och hållet. problemet i detta fall är att rättsliga åtgärder inte kan vidtas förrän köpet är fullföljt, och hur ska vi kunna veta vem som köpt bilen? Vi vet ju inget om dess identitet mer än utrustningsspecen. PH |
|
Hej, jag mailade honom igår men har inte fått svar. Jag frågade hur länge han ägt bilen. /M Min bil: Länk |
|
|
Han kanske bara vill kolla läget om det är lönt att importera+skruva denna typen av bilar. Får han god respons på annonserna (han kanske svarar att de är sålda om man frågar), börjar han att ta hem lite bilar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.