AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.144

7-serie, iA eller iAL

Sida 1 av 2
Sitter och funderar på ett 7-serieköp. Nuvarande objekt är en iAL däremot, jag har personligen ingen fördel av detta men å andra sidan... jag tar ingen skada av det heller :)

Det jag funderar på dock är ifall det är en fördel eller nackdel när jag i min tur skall sälja bilen.
Talar det för bilen ifall det är en iAL eller tycker folk att det är en direktörsvagn? Spelar det någon roll överhuvudtaget tro?

Hur skulle ni resonera?

/Marcus
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
En nackdel om man ska parkera är väl möjligen de där ca 25 cm extra som en iAL betingar.

Folks åsikt om dirrevagn och liknande kan man väl bortse ifrån. Detviktigastre är väl egentligen att man har en underbar bil att åka i och köra, för det är verkligen det en 7:a ger.
Ras.mus
Det skiljer väl bara 14 cm?

Sen till försäljningen. Det är ju ingen större skillnad, det handlar om 14 cm.. Dessutom är 7-serien en dirre-vagn oavsett om man har ial elle ia. Själv skulle jag välja ial vilken dag som helst! Trots att jag har en ia själv... Dock är det viktigaste tycker jag, att man trivs med färg, motor och övrig innerutrustning!! Och det brukar det vara bättre med i ial än ia
Just det här exemplaret är ungefär lika utrustad som vilken annan 7-serie från 1995, så tyvärr ingen direkt högre utrustningsgrad.

Själv tycker jag det är varken till eller från. Jag kommer ju aldrig sitta i baksätet tyvärr ;) Det kanske är en fördel ifall man är en barnfamilj eller liknande, då kan jag tänka mig att man har nytta av den extra decimetern

Men, får se vad vi kan komma överrens om för pris. Jag är inte villig att betala extra för iAL så jag hoppas att priset går ned en bit :)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Nackdelen med Lang är om man ska ha barnstol bak. Då måste man skjuta tillbaka passagerarstolen nästan längst bak och om man då har en kort sambo/flickvän så brukar de ibland ha synpunkter att de inte når ända fram (till t.ex. handsfacket).

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
RPMkeeper
Fördelen med en Lange är väl att har den läderklädsel så blir helläder standard, läslampor bak, automatisk nivåreglering bak, 102liters tank, parkerings ventilation och gott benutrymme bak, även vid långbenta förare.
Själv är jag helnöjd med min.

Mvh
Patrik
RPMkeeper: "automatisk nivåreglering bak", är det samma sak som EDC dämparna? (Enligt annons har inte denna iAL EDC)

Stephan: Förhoppningsvis ska inte jag behöva använda en barnstol i bilen de närmaste åren :) I så fall är det väldig oförutsett

/M
RPMkeeper
Darklight, tyvärr så såg jag inte att du hade kollat på en E38 , det jag skrev gäller E32. Sorry

EDC är Elektronisk stötdämparkontroll.
bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
Hur funkar EML Å EDC egentligen är det automatisk nivåreglering vilket man inte kan göra nånting åt?
RPMkeeper
LAD dvs automatisk nivåreglering höjjer oljetrycket i stötdamparna bak för att den inte ska sjunka ned vid tjocka passagerare eller släpvagn :)

EDC däremot arbetar med alla fyra stötdämparna för att tex ge sportfjädring.

EML är elektronik för styrning av motorn.
RPMkeeper
Kolla på bilderna på den här länken så förstår man bättre.

Länk
bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
tar upp frågan här när det gäller IA och IAL , skulle ställa in ratten idag men då ser jag att det inte finns någon rattspak för inställning av ratten under? Ska det inte finnas på en 750ial -88 ????
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
bmwkillen740:

Nej, inte om bilen har airbag. Då fick man inte ställbar ratt på tidiga bilar.

/Anders

BMW - Luxus Hotel, Rote Lippen, Heckler & Koch...(auf der flucht...)

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
iA eller iAL. Tja valet är enkelt. Det som folket stör sig mest på är en iAL. Så välj en iAL.

Dom tror säkert att en sån kostar 100 000kr mer än en vanlig. Om dom ens ser skillnaden...
Just Lange-modeller är tämligen ovanliga i Europa, tittat man på USA t ex. ser man att mer än hälften av alla E38 är långa. En riktlinje om folks preferenser.

Gällande E32 är de vanligare som lång än vad de nyare sjuorna är så jag betvivlar att det är svårsålt. En fin bil går alltid att sälja :)

MVH,
E38B12
bi
130
bimmerboy735
750ial -88
735ia -87
524td -86
ta en IAL d håller ja me folk stör sig på den, åså kan du ha en kompis i baksätet med ena armen på fönsterkarmen håller i en coca cola så är du chafför för kul. Det gjorde jag då peka dom finger åt oss vid rödljuset :/ Men det är ju så sverige fungerar avundsjuka , på landet är värst där vet varenda kotte vem man är. Och då står en tant me armarna hållandes vid midjan å glo som tusan, undra om dom aldrig sett en ial på taskiga grusvägar som mullra förbi ?:D
Jag hade valt en iAL när som helst, hade gärna bytt upp mig från min iA.
Helt enkelt för att den långa sjuan är ännu lyxigare/dyrare osch sticker mer i ögonen på alla som gasar runt i sina E36'or och mazda 323.
Har man en långsjua, så vet de flesta med bmw vad det är, och uppskattar det, ibland visar de det också, genom tummar i vädret och liknande (har faktiskt upplevt detta :P)

Som studentvagn funkar sjuan utmärkt också, jade hade min bror som privatchaufför i min bil på studenten, för att stilen ska vara rätt liksom ;)
Ce
6
Cecilia S
750iL -99
Vi har precis köpt iAL (E38). Varför ska man ha det trångt i baksätet? :-D

Den utlösande faktorn till ny (lång) bil var faktiskt att dagens barnstolar tar sjuuukt mycket plats. Gick inte in i vår E34...

Nu kan de vuxna åka tillsammans där framme. Tror dock att vi är en ganska unik barnfamilj med avseende på bilvalet.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag kan bara bekräfta. Efter Europasemester i 7:an i somras. L-modell är kungligt!! Det är som en minilimousine. Grabbarna sa t o m att det är bättre än flyget! Å ja, det är väl fin kritik! :)

Det känns dessutom rätt flådigt att glida runt i...Kostar 1/10 av en vanlig beg. Volvo. Å den är lika bra eller bättre anser jag!

Det finns bara en nackdel med bilen..... det är bensinförbrukningen.
Fast det tar ju den obefintliga värdeminskningen igen.

IAL to the people!

ja
190
jalpina
Alpina B10 Bi-Turbo -92
AlpinaCS #004
L skall det va! :)
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Skulle i försthand leta efter en IL om jag var intresserad av en Sjua
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.