AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.294

M5 e34

Hej tänkte köpa bmw M5.. Vilken försäkring är billigast för mig som är 22 snart... Funkar det me entusiast försäkring??? alla tips är välkommna

MVH Roland
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det med försäkringen är omöjligt att svara på det skiljer för mycket från person till person. Ring eller surfa runt hos olika bolag o begär offert. Det finns vissa som kör m5 med entusiastförsäkring men det är nog svårt att få igenom när man är så pass ung som du.
kan man inte sätta försäkringen på mamma eller pappa och skaffa en "öppen försäkring" som tillåter sina barn att köra bilen när man bor på samma adress???
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Mitt tips e att du kollar upp bilen som är tilltänkt med försäkringsbolaget innan du köper den, gäller både om du har tänkt ha den vanligt försäkrad eller entusiastförsäkrad. M5:or är ruggigt dyra att försäkra vanligt.
Men som LexCom säger, det är inte helt enkelt att få bilen entusiastförsäkrad...
Sök lite på forumet ochså, detta har varit uppe innan.

Sjöberg
Am
569
Ambush
540i/6-94
Jo, det kan Du - sök så hittar Du tusen trådar om detta. Sammanfattat så går det att teckna försäkringen men jag skulle inte teckna mer än en trafikförsäkring då Du antagligen aldrig skulle få ut några pengar ändå vid ev. olycka då försäkringsbolagen är mycket hårda på sådant här och hellre fäller än friar vid misstanke (enligt min mening också helt rätt!). Har Du inte råd med försäkring, köp en billigare bil!
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Ambush: Kan iofs till viss del hålla med om ditt försäkringsresonemang, men inte helt...
Det kan ju faktiskt vara som så att man har råd men inte lägga så mycket pengar på bilförsäkring...
Dom är oskäligt höga enligt mig.

Sjöberg
sjoberg: Driftskostnader är faktiskt något man måste ha med i kalkylen i samband med bilköp. Om man är så naiv och tror att enbart inköpspriset spelar roll vid bilägandet är man helt fel på det...
Har man råd att köpa M5 men inte råd att äga en M5 har man helt enkelt inte råd med en M5...don't roll the dice if you can't pay the price!

Håller visserligen med dig om att försäkringarna är ibland omotiverat dyra men det finns ingen som tvingar en att köpa en M5. En 530/540 V8 E34 är trevliga prestanda bilar som kanske har en betydligt lägre försäkringskostnad.
Inga pengar till försäkring=ingen bil. Vad är nästa steg? Man har råd med bilen man inte bensinen?
hur mycket drar en M5a i medelförbrukning???
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
1.2 och uppåt 2 l/mil beroende på körsätt.

Man ska helst hamna uppåt 1.4-1.6 annars har man kört för lungt och kan lika gärna åka 525 ;)

Skämt å sido, bränsleförbrukningen är den lilla kostnaden.
Försäkring och service (om man inte skruvar själv) är de stora utgifterna.
Jo jag e rädd för det... Jag kollade upp vad jag skulle få betala i försäkring på mig... Då skulle dom ha 45.000:- per år halv försäkring
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Det är inte samma sak att inte ha råd att hålla en bil som att inte vilja lägga ut oskäligt mycket pengar till försäkring.
45 000:-/år halvförsäkring... Det e ju löjligt, nästan mer än vad bilen är värd!!
Sen tycker jag iofs att f-bolagen borde göra en grundligare undersökning av f-tagaren.
Vållande till olyckor, fortkörningsböter m.m=högre premie
Göra det lite lättare för folk att få en sorts "entusiastförsäkring-light", med ex högre självrisk men billigare premie.

Sjöberg
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
45000 i halvförsäkring det är ju löjligt. Kostar ju knappast mer för förs. bolaget om man krockar med någon i en M5:a än i en Nissan Micra när man bara har halvförsäkring.. Nog med att risken kan vara lite högre då man oftast kör lite hårdare med en M5:a, men ändå. Tycker att 10000 eller under borde vara rimligt
sjoberg: Jag tycker fortfarande att dina resonemang är lite märkliga. Om nu en M5 E34 kostar 45kkr i halvförsäkring (vilket jag har MYCKET svårt att tro) är det väl bara att låta bli och välja en annan bil? Det finns mig veterligen ingen paragraf bland FNs mänskliga rättigheter att äga en M5...
Och om man desssutom aldrig vållar några olyckor och kör felfritt behöver klarar man väl sig med trafikförsäkring?

Kommer inte ihåg vilket bolag det var nu men när jag ringde för en vecka sen för o kolla upp vad helförsäkring skulle kosta för mig (32 år, 13 skadefria år, Stor-Sthlm) så hamnade den högsta premien på 58000kr/år...Lägst fick jag som ca 27"....Helförsäkrat som sagt!

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
45 kakor, visst är det löjligt. Eller ett sätt att tala om att de inte önskar få sådana kunder ... Det är fortfarande ingen som tvingar en stackars 22-åring att ha just en M5, tur är väl det :)

mvh
Anders
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Vart man bor verkar vara den viktigaste faktorn när försäkringar ska beräknas. Då jag var 24 så kollade jag vad en E34 M5 skulle kosta att försäkra och det var förvånansvärt billigt, 5000:- trafik 7500:- halv, 10000:- hel (cirkapriser, minns ej exakt).
nu har jag en 530 -89 e34 o betalar 1200/månad i halvförsäkring
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Även om man inte orsakar ngr olyckor själv kan det ju faktiskt vara som så att där kommer en älg eller ngt annat djur utspringandes, då kan det vara skönt att slippa stå för fiolerna själv...

Sjöberg
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Man vet ju aldrig när man kommer att göra ett misstag, förr eller senare missar man något även om man kör med huvet på skaft. Har man tur så är ingen annan bil i närheten just då!

Att säga att man inte orsakar något känns lite konstigt....
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Håller med "jaken", ingen e felfri!!
Själv gjorde jag ett misstag en gång, tror det var hösten -98;o)

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.