|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ska köpa en BMW 318 -91. Som ni vet är motorn inte den största eller kraftigaste på marknaden. Men vad kan jag göra för att ge den extra boost? Nått ni tycker man ska börja med att göra? Nått enkelt och billigt är ju alltid välkommet =) | |
|
Hej! har du provat att söka runt lite? sök på ex trimmnig AND m40 eller nått i den stilen du lär nog hitta en del.... Mvh Andreas |
|
|
bästa är köpa en bil med större motor.. trimma en 318 är inte ekonomiskt lönt. Mer boost? Hitta en lång brant nerförsbacke. |
|
| Men säg att jag nu skulle ge mig på att trimma den. Vad skulle man börja med? | |
|
Trimkamaxlar, extraktorgrenrör och en mappning av motorn för att anpassa styrelektroniken efter modifieringarna: Kostnad ca 15000 kr och ger kanske 15 ärliga hästar extra. Sportluftfilter och sportavgassystem ger ingen märkbar effektökning om du inte trimmat bilen hårt i övrigt. Trimchip är bortkastade pengar... Överladdning i form av mekanisk kompressor, turbo eller lustgas är andra alternativ... Men jag hade inte ens funderat på att trimma en sådan motor, när det finns mängder av 318is och 325i på marknaden för rimliga pengar... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja, men 318is och 325 är inte så snygga tycker inte jag =/ | |
|
Öööh, de ser exakt ut som din bil... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
kollade på sånna gjorda innan 90. blev lite fel där.. men vafan.. enda skillnaden är igentligen antal cylindrar eller? |
|
|
Men dessa modeller (318is 320i och 325i m.m.m.) finns i samma modell som du har! (e36) Som har större motorer, en rak 6a.. Att trimma en 4cylindrig ger inte lika stor effekt, OM du inte turbo,- kompressorkonventera eller dyl. Men det kostar istället en himla massa pengar.. Men sportavgas, sportkattar, sportfilter + chip får du inte ut lika mkt av, men det är ju en början.. Du "kanske" får runt 20-25Hk extra med allt det.. Har inte så stor koll, men gissar på det Mvh |
|
|
Glöm några 20hästar med chip, sportluftfilter och sportavgassystem! Ovanstående kanske ger max 5 hästar tillsammans om du har tur... Seriös trimning kostar ca 1000kr per vunnen hästkraft! 318is har 4-ventiltopp och är en helt annan motor - ger 140hk i original. 325i har sex cylindrar på sammanlagt 2,5 liter, fyrventilstopp och är också en helt annan motor - 192hk. Sedan har du givetvis 320i med sex cylindrar, 2 liter och fyrventilstopp - 150hk. Är i princip samma motor som 325i men med lägre slagvolym. Även bromsar och chassi skiljer sig en del mellan de motorstarkare bilarna och de minsta fyrorna. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okey? Kanske har fel.. Vet bara att tex. Motornords chipstrimning utlovar ca 10-12hk? Jag är inte alls hemma på det där med trimning, men det är vad jag har läst och hört.. Mvh |
|
|
Tyvärr är det rena glädjesiffrorna hos de som säljer sportluftfilter, trimchip och sportavgassystem! När det gäller sportavgassystemen, är grenröret det som är absolut mest kritiskt för effekten...och det byts väldigt sällan av de som vill trimma... Trimchip på en BMW-sugmotor ger mycket marginell effektökning om ens någon. Sportluftfilter ger ingen effektökning alls på en BMW-motor som inte är kraftigt trimmad, eftersom originalluftburk/filter är så överdimensionerat. Om man placerar ett sportluftfilter fel, ger det sämre effekt än original pga att det då suger i sig varm luft - en liten plåtbit vid filtret räcker inte för att skärma av det ordentligt. Om man skall trimma, bör man lägga pengarna på sådant som ger verklig effektökning och inte stirra sig blind på annonserna i "Spoliernytt" (tidningen Bilsport)! ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan b: Haha! Jo du har nog rätt... Att sportfilter inte gav så mkt effekt och sportljuddämpare visste jag dock.. Men trodde faktiskt på att trimchip skulle ge åtminstone 10hk.. Men det är alltså inte att lita på? Men om man reda gjort andra saker åt bilen motormässigt då, kan det vara möjligt då att få ut de där 10 extra hk? Mvh |
|
|
Problemet med trimchip, är att de är anpassade för "standardmotorn". Har du gjort andra modifieringar bör du i stället göra en ordentlig tuning-dvs. en unik mappning av din styrelektroniken efter din unika motor, för att få ut maximal effekt av de tidigare modifieringarna. Kostar dock en slant, men i mina ögon är det betydligt mer prisvärt än ett standardchip... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
en 325i är att rekommendera då istället för en 318. dom ser likadana ut i princip men motorn är mycket bättre i 325i ? |
|
|
Fiddefisk, det är svårt att göra en jämförelse mellan en 318i och en 325i! Provkör en 325:a, så förstår du. ;o) Om motorn är bättre eller sämre är upp till var och en att bedöma, men 325i är avsevärt starkare och snabbare i alla fall! Tyvärr kostar de ganska mycket mer att försäkra också... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.