|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har erfarenheter på vart man skall låna pengar till bil. Är det bäst på bank? Är det några speciella krav olika banker har på bilar man köper? Skillnad mellan privat och genom bilhandlare? mvh Thomas | |
|
Hej! Bank är absolut det bästa såvida du inte har möjlighet att låna av någon anhörig. Du har lägre ränta på banken, plus att om du vill sälja bilen så behöver du inte lösa lånet. När jag skulle köpa min E32:a kollade jag först på en 735i -88 för 37 kkr. Då hade köpet gått genom GE Capital. Men jag fick inte för jag hade inte fyllt tjugo. I ren besvikelse ansökte jag hos min bank och gissa om jag blev paff när de ringde och sa att det var bara att komma ner och skriva på papperna. Dessutom var det många som varnade mig för just GE Capital. Med vänlig hälsning Magnus Finns det andra bilar än BMW!? Länk |
|
|
Bortsett från att låna från någon anhörig så är väl det bästa att låna på sin bostad om den möjligheten finns, annars bank. För några år sedan hade jag ett kortvarigt lån på min bil och tog ett vanligt lån i banken. Räntan var då knappt 2%-enheter högre än mitt bolån. Undik om möjligt alla typer av snabblån (typ GE Capital, Finax, etc) då det blir väldigt dyrt. Dessa ska väl ses som en sista utväg då man brännt sina kort på alla andra ställen. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Min bank brydde sig inte om att jag köpte privat men det skadar inte att ha en bra bankkontakt. Vid mitt bilköp hade jag inte möjlighet att komma in på banken innan köp pga helger och resor så jag fick pengarna på mitt konto innan jag skrivit på ett enda papper. Bra service som sparade mig en hel del tid. ___ BMWCS #5157 |
|
|
Det beror på vad får lån man får på banken, på bruks bilen ha jag lån på FSB som måste lösas vid försäljning av bilen. Om du är medlem i någon fackligt organisation kan du ta "medlems lån" på banken, det är lite lägre ränta och jag har för mig att du kan låna upp till 150k utan säkerhet. Mvh Abbe Dagboken: Länk |
|
|
Banken, låna aldrig pengar av de andra firmorna. Effektiv ränta hos t.ex. Finax brukar ligga på runt 30%, blir en väldigt dyr bil då. Sköter man sig hos banken är det inga problem att låna utan säkerhet och till mycket bra ränta, 5 - 6% är inga omöjligheter. Försök sen betala av lånet på så kort tid som möjligt, 5 år för ett lån på 100.000 är normalt. Vissa banker vill gärna veta vad du tänker köpa och vad bilen du har är värd. När jag bytte min Audi A4'a mot Z3'an, hade jag fortfarande 20.000 kvar i lån, men när min bankman fick veta vad det var för bil och att den då var värd 75-80.000 var det inga problem att låna till mellanskillnaden på Z3'an. Han förklarade då oxå varför han frågade och det är på grund av att det är många som har omvänt senario, lån på 80.000 och bilen är värd 20.000. Då är man fel på det och bör se över sin ekonomi. Som kuriosa kan jag nämna att företag som t.ex. Ellos inte tjänar sina pengar på att sälja kläder utan de stora inkomsterna kommer från räntan på alla lån folk tar hos dem. Fredrik M |
|
|
Låt villkoren och kostnaden vara avgörande, inte låneinstitutet. Om du ska använda bilen som säkerhet finns det absolut fler än banken som kan erbjuda intressanta finansieringsalternativ. Men "snabblån" (UTAN säkerhet) kommer givetvis att vara dyrare än ett lån MED säkerhet. Den typen av lån ska du undvika (hos andra än banken). |
|
|
Man kan även låna av biltillverkaren, kolla här: Länk Räntan brukar vara lägre än på banken, men du har å andra sidan bilen som säkerhet för lånet så när du vill sälja den måste du lösa lånet innan eller i samband med försäljning. Lånar man på bank är det oftast inga sådana bekymmer. Att låna på bostaden är billigt, men man kan lätt luras av att månadskostnaden blir låg pga låg amortering ... skulden minskar inte särskilt mycket om man amorterar 500 per månad, medan bilen tappar en massa i värde. Kanske inte så kul att ha kvar 90% av lånet efter tre år när bilen har tappat 40% av värdet. Amorterar man lika hårt som på ett vanligt banklån så är dock bostadslån sannolikt det bästa alternativet. |
|
| Glömde att påpeka att man måste givetvis köpa bilen av en autkoriserad återförsäljare för att kunna låna via biltillverkaren. | |
|
Som Abbe redan sagt - ta ett "medlemslån" om du kan. I princip alla fackförbund och alla banker erbjuder detta och villkoren är bra, så långt jag läst. Ränteläget är ju också bra. Låna INTE att något finansbolag typ Citibank eller Finax, om du inte vill betala VÄLDIGT mycket mer för bilen jämfört med ett banklån. |
|
|
Håller med de flesta här, låna absolut på bank o gärna via medlemslån. Undvik absolut finansbolagen. Ha dessutom i åtanke att bilens värde ofta sjunker fortare än lånen, en viktig faktor är givetvis hur mycket pengar du tänkt låna/köpa bil för. Mvh Per L |
|
|
Hej! Tack för alla svar, det låter som det blir att gå till banken iallafall. Ingen som vill bli av med en Fin e39 touring med automat! Mvh Thomas... |
|
|
Fick erbjudande om att låna av Nordea i förra veckan och den räntan var högre än den jag får av BMW Finans på nya bilen. Skiljde ungefär 1%. |
|
|
Spelar egentligen ingen roll vilket kreditinstitut du väljer, det är ju bäst villkor som gäller oavsett om det står Handelsbanken, GE Capital eller nåt annat på låneavin, mitt råd är shoppa runt och hitta bästa pris! Mats BMW CS #5847 |
|
|
Jag tittar inte ens på billar där firmorna använder sig av annat än banker..... Tycker de känns lite oseriösa |
|
| och så var det där med stavningen :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.