AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
719

E90 - 5:e eller 6:e generationens 3-serie

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När jag körde hem idag så hörde jag reklam (Förenande Bil) på radion för den nya 3-serien. Dom sa 6:e generationens 3-serie är här. När jag sedan funderade så kom jag fram till att det måste vara den 5:e generationen, E21, E30, E36, E46 och sist E90. Jag får detta till 5.

När jag tittar i modellguiden här på forumet så ligger även 02:orna med under 3-serien. Räknar man generellt med 02:orna i 3-serien?

___
BMWCS #5157
Mycket märkligt. Dom måste sagt fel. Amatörmässigt!

02 bör inte räknas till 3-serien. Har mycket svårt att tänka mig att dom räknar med den, det är ju ingen 3-serie helt enkelt.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
När jag var på VIP-visningen av E90 visades en film om 3-seriebilarna genom åren, och då var 02:orna med! De har förvisso ingen trea i modellnamnet, men kör- och storleksmässigt är det definitivt en 3-serie. 02 var väl BMW:s första modell inom det storlekssegmentet?

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Första generationens 3-serie ersatte ju 02 och var ju en vidareutveckling av samma koncept, så visst kan man väl säga att 02 är en 3-serie! På samma sätt som man nästan borde kunna se Audi 80 B4 som den första A4:an och Mercedes 190 som den första C-klassen osv.

//Chrille
Nej jag håller bestämt inte med om att 02:orna kan benämnas som 3-serie. E21 var den första 3-serien. Punkt. Att påstå att E90 är sjätte generationen är således lögn. Då hade man fått säga att "E90 är den sjätte generationen i denna storleksklass", men det är ju inte heller riktigt rätt, eftersom 02:an är på milimetern exakt lika lång.....som 1-serien :-)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Vilket bekymmer....
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Rammstein:

Detta är ett forum...
Jag instämmer med Kalle, 02:an är ingen 3:Serie.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Håller också med om att E90 är femte generationen, börjar man räkna som vill helt och hållet, blir det kaos.

Audi 80 B4 är en faceliftad 80 TYP 89, som är den tredje generationens Audi 80, alltså är vi inne på den femte generationens av Audis mellanklassbilar, A4 B7 är inte en "ny" modell.

Mvh Stephan
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Stephan735i

Liten rättelse. Audi 80 B4 har inget ursprung i B3 som kom 1987. Trots de uteseendemässiga likheterna rör det sig om två helt olika bilar - alltså ingen facelift. Exempel på facelift är det A4 fick nu i år.
erc; Tyvärr stämmer inte dina uppgifter, det finns ett flertal trådar på till exempel nordicaudi och på andra ställen som bekräftar det jag skrev, visst det är en mycket omfattande förändring, men det är inte någon ny modell.

En tråd från nordicaudi... Länk

Mvh Stephan
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Intressant. Man lär sig något varje dag. Även om jag är djupt skeptisk. Ställ bilarna bredvid varandra... Kolla bagageutrymmet.

Däremot är detta sant när det gäller coupeversionerna, där rör det sig om enbart facelift för att "komma ikapp" B4'an...
Bagageutrymmet var det största klagomålet, på 80 TYP 89, i och med att det var underligt utformat och ej fällbart, det löstes med B4-modellen.

För att återgå till 3serie diskussionen, är det bara Förenande Bil som uppger generation 6 eller finns det fler?

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.