AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.581

Lättaste väg ner till tyskland?

Sida 1 av 2
Hejsan jag och nåra kompisar tänkte åka ner till tyskland på torsdag, och då undrar vi hur man lättast åker ner?

Kanske ska säga att det är bil vi ska åka!!

Hört talas om nån färga?

Finns det karta nånstans!!?

Dubbfria däck är det som gäller va?
(vad händer om man har dubb?)

Hur lång tid tar det att åka ner?

Något mer att tänka på??
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det beror väl på varifrån man åker?

Tidigare tråd: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
..och vart man ska i Tyskland skall man till Cotbus är det kanske mindre smart att åka landvägen över Jylland t.ex......

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Delerium*
Ursäkta mej, men resan verkar inte så värst genomtänkt! Vad har ni planerat? Bara att ni skall till Tyskland, inget mer!?
/A
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Sigdarve: Jag tror det är billig öl som hägrar :)

När jag senast var i Tyskland åkte vi ner till Malmö, över bron, sen till Rödby och färja till Puttgarden, gick hur smidigt som helst. Öresundsbron är ju inte det billigaste alternativet, men det är en tjusning i sig att åka över den!

/Masten

"En Z-träff utan Masten är som en fest utan OLW"
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Just de ja, tänkte inte på det! Har inte varit utomlands med bil sedan dylika resor blev tillåtna. När jag åker utomlands med bil, så har jag planerat resan i flera månader. Planerandet är minst lika roligt som resan, om inte roligare.

För att återgå till frågan då, dvs om det är något mer att tänka på.

- köp ett gott öl
- bra stötdämpare
- grönt kort?
- ta det lugnt
- kolla i backspegeln ofta
/A
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Som sagts ovan beror det lite på var i Tyskland man ska.

Åker man över Danmark (Själland) så tar man antingen färja Helsingborg-Helsingör eller Öresundsbron. Sedan kör man ner till Rödby och tar fäjan till Puttgarden. För dessa två rutter så kan man köpa kombinationsbiljetter.

Ett annat alternativ är att köra till Trelleborg och sedan ta färja till Travemunde eller Rostock (gamla Östtyskland). Dessa färjor tar längre tid och man kan åka över natten och köra av i Tyskland utsövd och redo för ett långt körpass.

Vägen över Danmark brukar vara billigare men kolla upp erbjudande som finns just nu.

Bra länk är Länk

___
BMWCS #5157
De flesta härifrån brukar åka Helsingborg-Helsingör och sedan Rödby-Puttgarden. Går att köpa kombibiljett redan i Helsingborg för hela resan (tror det blir billigare med). Sedan kör man 1-2 mil i Tyskland till Burg där Calles ligger (www.calle.dk). Vet man inte var det ligger är det bara att fråga någon svensk på färjan, nästan alla ska ju dit =)

Det kan även löna sig att växla till sig DKK redan innan resan. Butiken tar påslag i procent för att du betalar med kort + att de räknar om till en ganska dålig kurs.

Ska ni någon annanstans så kolla öppettiderna innan. Jag och mina vänner gjorde misstaget att åka till Danmark på skärtorsdagen för ett par år sedan, då var nästan allting stängt men vi hittade en affär som hade öppet till slut.
Karta som är kanon för planerade rutter: Länk Absolut inga dubbdäck du får böter.
"Hur lång tid tar det att åka ner?" det beror lite på var du startat och var du ska:) men på kartan jag länkade till fungerar så att när du matar in din avresestation och ditt resmål så räknar den ut den ungefärliga restiden.
Hej

Jag kanske inte gav er tillräckligt med info vi startar här i sthlm

Upplands väsby närmare sagt

Vi ska köpa öl ja! =)

Men jag vill också kolla på bilar.

Vet att mina kompisar inte kommer vilja det men det får dom tåla! :)

tack för era kart länkar när ja sökte på tyskland+karta så kom det inte fram nått men sökmotorn är koko ibland!

Så finns det nån speciell väg vi ska åka som är lätt!!

Tid det tar ner?? det beror på jag vill helst kolla på M5 och nya 3 serien och m6(?) om det går
Och som ett till svar på nåns fråga:

Nej den här resan är inte planerad vi satt i söndas 5 pers och pratade om hur trist det är här hemma så vi åker nånstans!

så blev det tyskland! :) hoppas man kan ha lite skojj där titta bilar och dricka gott öl :P
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Stockholm - Malmö är ju dryga 60 mil
Malmö - Rödby har jag för mig är ca. 16 mil

Med andra ord ca. 80 mil ner till färjan i Rödby och beroende på hur man kör och hur många pauser så kanske 8-11 timmar.

Färjan till Puttgagarden tar 45 min och lägg till lite tid innan och efter färjan så är ni nere i Tyskland på 9-12 timmar.

För att titta på bilar så måste ni ju köra en bit till, lämpligt är väl att bege sig till en något större ort. De som ligger närmast är väl Lubeck, Kiel och Hamburg.

Kolla på länken ovan som bayern munchen ger så får du svar på många av dina frågor om vägar, tider, orter, etc

___
BMWCS #5157
Länk

Perfekt! resten löser vi där! eller under veckans gång

men hmm inga dubbdäck alltså. Det här blir knivigt nästan alla våra bilar har ju just dubbat undra hur man löser detta nåväl det fixas nog tack för hjälpen nu bär det av på torsda öl och bilar härligt kombination :D
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Låter trevligt!

Tänk på att nu på torsdag är det helg dag i Danmark, och jag tror också att det är det på fredagen i Tyskland. Så många affärer kan vara stängda.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Åk till Hamburg och passa på att ta några öl på Reperbahn. Finns riktigt sunkiga öl-hak där! =) Hyfsat bra o billiga hotel också.

Wiedersehen
Jahaa har dom öl också på Reperbahn hade jag ingen aning om:)
FÖr boende kan jag rekomendera ett varndrarhem på rennbahnstrasse 100 i hamburg kommer inte ihåg vad det heter men det va kanonfint god frukost och billigt klass med enkelt hotell motell.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Här kan du planera dina inköp.Då spar du tid och kan få mer tid för BMW.

Länk

/A
Hur gick resan? Hur åkte ni? Jag och några polare funderar också på att åka ner.

Går det att köpa öl och sprit i puttgarden? Om inte, vart åker man för att handla? :)

Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tycker att Göteborg-Kiel-färjan är bäst. Då kan man ta det lite lugnt och sedan är man direkt i Tyskland. Man slipper dessutom Danmark som i alla fall jag tycker är extremt tråkigt att åka igenom. Rent ekonomiskt så passar färjan bättre eftersom man måste ju sova och med hotellrum, bensin, Öresundsbron, Rödby-Puttgarden-färjan, etc så kan det springa iväg i ganska stora summor. Åkte nyligen för 1710 kr från Kiel-Göteborg. Då ingick dock inte frukost eller någon middag, men det är ändå bra för man slipper slita ut sig och köra långt.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Var det enkel resa?

Jag räknade med att om man åker här ifrån sthlm via danmark så kostar det ungefär runt 2000 kr tur och retur. Men då måste man stressa i tyskland eftersom färjbiljetterna bara gäller i 24h.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.