|
|
|
|---|---|
|
Öppnade locket, för första gången sen jag köpte bilen för 2 mån sen, för kontroll av kylvätska. Vad vill man INTE se då? Det jag såg var nån biege aktig sörja! Bör jag vara orolig eller? | |
|
Tja....Det lät väl inte speciellt bra,du har mest troligt olja i kylarvätskan... Börja med att byta all kylarvätska och spola igenom systemet,kanske med lite tur bara är "oljekvarlevor" från någon tidigare defekt med toppen(t.ex). Vet du om toppen är renoverad någon gång? Går maskinen bra nu?Ojämnt?Drar olja?Ryker blått/vitt? Mvh Janne. |
|
| Den går hur bra som helst. inget ojämnt. ryker hyffsat mycket vit rök, men det avtar avsevärt efter 15 min körning. Den kanske drar en aning olja när jag tänker efter. tror jag fått fylla på två gånger sammanlagt . 1 liter per gång. nånstans 100 - 150 mil mellan varje tillfälle! Är det för mycket? | |
| KAN ju vara nånform av kylartätning nån har använt sig av, eller eester av olja sen en gammal skada, men 1 liter olja per 100 mil låter inte bra. Vit rök kan tyda på mycket vatten. Kanske kan det vara så att du har en sprucken eller skev topp / trasig toppacking. | |
|
1liter olja per 100mil är snudd på för mycket trots att det i iaf min instruktionsbok står att acceptabel oljéförbrukning kan gå så högt som 1,5liter på 100mil. Jag tycker(och många med mig) att ca 7dl oljeförbrukning på 100mil skulle vara max gräns,dvs hälften än vad det står i instruktionsboken. Mitt tips nu>>Gör ett totalt kylarvätskebyte först.....Sedan så får väl tiden visa vad "nästa steg" ska bli angående den "beiga oljan". Mvh Janne. |
|
|
OK. Kylvätskebyte först... Tack för svaren! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.