|
|
|
|---|---|
|
Enligt den förre ägaren till min Z3 2.8 (-98) så skall man tanka 98 oktanig bensin för att få lite extra "kräm". Stämmer detta eller går det precis lika bra med 95? roadZter | |
| Det stämmer bra, bilen går bättre och drar mindre bensin med 98 oktan. Det senare gäller givetvis bara om man inte gasar mer för bilen går bättre. :) | |
|
Helt rätt! Bilen går bättre och drar mindre, varför? Jo! Oktantalet är ett mått på bensinens "explotionsmotståndskraft". Ju högre oktan-tal desto motsåndskrafigtare att självantända uder högt tryck. När det ex.vis fanns 93 okantig benisn kunde äldre bilar stå och glödtända därför att bensin exploderade i cynlindrarna av bara motorvärmen. Alltså: Högt oktantal = Hög motståndskraft = Hög kompression och hög tändsäkerhet, dvs motorn "snedtänder" inte utan endast när T-stiftet gnistrar till! Mvh / Micke R P.S. Jag tankar ALLTID 98! D.S. |
|
Jompa E |
Bör man inte ställa om tändningen då? /Jompa E36 cab |
|
Läs och begrunda. Länk Länk Bara högre oktantal betyder inte mer pulver eller lägre bensinförbrukning. Däremot kan man vid chippning optimera motorn för högre oktantal och då få effektivare förbränning. |
|
|
Jompa, De nyare bilarna ställer om tändingen själva. |
|
|
Jag har testat med 98 oktan i min e39:a men jag märker ingen skillnad vare sig på effekt eller bensinförbrukning, men på min vässade volvo turbo märktes en klar skillnad, den spikade dess utom vid fullgas på 95 oktanig. CHS |
|
|
Att man skulle känna nån skillnad bara genom att höja från 95 till 98 är nog svårt. Men en liten skillnad bör det bli på bilar som våra där motorstyrningen konstant ställer tändläget till bästa möjliga. 98 oktan har ju otvivelaktigt högre knackningstålighet, motorn har knackningssensor osv. Förbrukningen kan möjligen gå ner om man är lätt på gasen, men som sades ovan, man gasar gärna extra...Placeboeffekten skall INTE förringas.. FP |
|
powder |
Kör själv på flygplansbränsle med lite i blandad metanol,men det e ju jag och min motor *S* |
| Vid test för några år sedan i teknikens värld, var det inte alla bensinbolag som höll de oktantal som det stod på pumpen. Vilket innebär att det blir ännu svårare att känna skillnad på olika oktantal i praktiken. | |
|
Jag märker stor skillnad på 95 och 98 och har gjort det på mina tidigare bilar också.Det känns extra mkt när man kör nere i Europa på riktigt varma sommardagar. Bilen blir klart slöare när man kör på 95. Man kan tom höra skillnad på motorljudet. För er som har en nyare BMW och tvivla rekommenderar jag att ny läser instruktionsboken. Det är inte en placeboeffekt eftersom den är tydligt mätbar. |
|
|
Tjo ang oktantal så har man en högprestanda maskin eller en trimmad så bör man köra 98 men har man en std motor så kan man lika väl köra på 95 Sen så är det inte alla mackar som har grön 98 som man kan tanka i katbilar tex jet Turbo bilar är extra känsliga och bör köras på 98 |
|
|
Vad är det för skillnad på grön 98 och vanlig 98 oktanig bensin då? Spelar det någon roll om jag tankar grön eller ej i min 2.8 motor? roadZter |
|
| All bensin utom de med blytillsats (ej att rekommendera) är grön! | |
| Kanske värt att nämna: Enligt någon gammal artikel jag lästa så orkar Volvo T5R (enligt Volvo själva) inte upp till strypkoppelsgränsen med 95 oktan, dock med 98. | |
|
I moderna, motorstarka bilar märks kanske inte skillnaden så mycket. (Om man tankar 95 i Tyskland och sedan ger sig ut på Autobahn kommer man dock märka skillnaden över 200km/h och uppåt. Bilen går inte alls lika bra på 95 som på 98 (eller 99 oktan som jag alltid tankar där!)) I äldre bilar märks dock en oerhörd skillnad på 98 och 95. När jag gjorde lumpen 93/93 hade vi en Folkabuss på 90 hk som tankades med 95 inne på flottiljen. Men ute på bas fanns stora gamla lager av bensin så när vi var på övning såg jag till att vi alltid fick BLYAD 98. Bilen gjorde max 112km/h på 95 men +140km/h på 98 oktan. Dessutom blev det vitt i avgasröret - blyoxid = god förbränning! Mina gamla bilar, en Mazda och Fiat, mådde också avsevärt bättre med 98 än med 95. Skillnaden var så stor att till och med min mor, som lånade bilarna ibland, märkte det och påpekade det. Mvh / Micke R Vita Grenrör - Röda Ändrör! |
|
|
99 oktan??? menar du super+ Har oxå märkt att bilen går bättre med super+ i Tyskland, men här i Sverige har ja inte märkt nån skillnad.....kan bero på att man sällan är över 150km/h |
|
|
- Marin. Det kanske är samma sak? Jag vet inte, jag tankade på Shell och Aral i somras och de benämnde det 99 oktan. Tron kan försätta berg! ; - ) Mvh / Micke R |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Moppen gick alltid bäst på Koppartrans. På nya biler har oktantalet mindre betydels. Men på äldre förgasarbilar var effekten helt klart märkbar, och vissa standard bilar krävde 98 oktan. Åkte man högkompad V8 så räckte det inte med 98 utan oktanbooster fick tillsättas. Jag vet hur en Ford Mustang-67 går på 88 oktan under en Jugoslavien resa.(inte bra alls ,spikpistol) Var tvingad att tanka 15 liter i en bergsby. MVH Hasso |
| >>Hasso...Vad tyckte du om landet?...(lite off-topic) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.