AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.585

1-serie ägare vad hade ni innan?

Sida 2 av 3
bimmer-joe:
Vi kanske inte har samma värdering av vass, jag tycker precis tvärtom.
Ettan har inga spännande veck i karossen. E90 fronten och från sidan då har den vassa kanter och veck.
Som sagt vi menar nog olika då vi menar vass.

No More Limits!
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
min nästa blir nog en 130I.

mest beroende på att de bilder jag sett av e-90 med m-sport inte är speciellt lyckade.
Och jag vill inte ha en helt anonym bil eftersom jag gillar att se på dem
från utsidan också.
Där slår ettan 90:an med hästlängder tycker jag, men det tog tid att vänja sig
nu när man sett linjerna i karossen tycker jag den är läcker.

mvh
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hade bara materialvalet av 1an varit bättre så hade nog en 130 kunna vara intressant. Jag tycker verkligen att det "känns" att 1an är en instegsmodell, och den upplevda kvalitén är tyvärr långt ifrån den jag har i min 330. Jag upplevde ettan som lite "hoppig" på vägen, men den mindre vikten, och storleken gör helt klart sitt. Bilen tigger om mer effekt än den något ocharmiga 120i, eller osportiga 120d.

Coupén
håller delvis med dig, tyvärr kommer det inte dröja länge innan E46 ser riktigt gammal ut, men annars är det en fin bil. Vad gäller material interiört så är det nog pss sätt som med bangle designen, man växer in i den och sen känns det gamla bara just gammalt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Coupén: Syftade inte direkt på layouten, som jag faktiskt inte har något problem med som många andra, utan just känslan i materialen, och passformen. Men det konstiga blir då, visst de har kanske sparat in lite på 1an, men det förklarar inte varför 5an också känns tveksam, och 3an känns bäst av de nya bilarna.

Jag tror nog inte e46-coupén kommer kännas gammal förens E90 coupé och 1an kommer som coupé.
Personligen avvaktar jag Z4-faceliften som presenteras i frankfurt snart.
Coupén
ja, men jag tror inte att materialen är billigare, snarare förmedlar de en annan känsla (?). Det skiljer också väldigt mycket (pss som för tidigare modeller) vilken kombination av interiörlister, klädsel etc. man väljer.

Första gången jag provkörde X3'an trodde jag att någon skojade... ett år senare köpte jag en... Utvecklingen går (oftast) framåt, ibland tar det ett tag innan man själv är med på tåget.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Coupén: Så sant, är det något man har lärt sig så är det att aldrig säga aldrig! :)

Clubsport.

Vidhåller att 1ans former väcker mer känslor och uppmärksamhet än e90s.
Känns lite som att bangle har fegat ur lite med e90. Den är försiktigare i sin framtoning, sticker inte ut lika mycket. Men det är klart, 3serien är nog BMWs viktigaste modell, och det verkar som omotiverat många BMW ägare är konservativa när det gäller design, tänker på alla hata Chris Bangle sidor på nätet. BMW är ju trots allt ett spjutspetsmärke, som ska ligga först när det gäller både teknik, design och kvalitet. Iallafall är det därför jag kör BMW. Därmed inte sagt att e90 är ful, bara inte lika djärv.
Coupén
Har lånat en E90 330 över natten... hade ju som sagt E46 330 coupé tidigare. Oj oj oj vad E46 känns gammal, nya 330 är förbättrad på alla punkter! Motorn är grym, känslan i styrningen, vill ha..... (kanske fel diskussion för detta men ändå....).
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Jag bytte hela (2st) min bilpark i år. ;)
Hade en X5:a 4,4 som byttes mot en 120i.
Sedan "snyft" byttes min M3 e46 mot en 530iT E61 i dagarna.

Motiveringen?

Bor numera på landet och har skaffat hund. 1.an går som andra bil och 530 som familjebil. X5:an var grymt törstig och svettig att pendla med. 1:an drar ungefär hälften vid blandad körning och är betydligt billigare att äga. Saknar dock M3:an men en 530 går ju inte av för hackor.

Mvh

Jonas
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Nja jag ska byta upp mig från en
Volvo 244 GL - 80
jag tror jag kommer att märka en skillnad =)

Min framtida BMW 116i
Länk
Coupén
Jonas: Vad har du för spec på din 120?

Jag försöker övertala mig själv att det är 130 jag skall ha men ekonomen i mig säger att det är ett idiotköp. Någon som kan övertyga mig (åt ena eller andra hållet)? 130i + metallic + xenon + dymic + comfort = 335 kkr brutto.
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Coupén//

Min spec är

Dynamic
Advance
komfortpkt
Graffiti grey
Dolt drag

Köpte en befintlig bil i hallen så jag har inte kunnat styra över valen.
Dock så eftermonterades draget.

Mvh

Jonas
Om ekonomin inte är några problem, så är 130i ett oerhört trevligt bilval. Absolut den mest habegärliga kompaktbilen, alla dagar i veckan. Dock är bilen så ruggigt dyr att den aldrig går att rekommendera ekonomiskt. Men vill man ha en rolig bil i "300 tkr-klassen" är det nog inget helkorkat val. En motsvarande 330i blir bra mycket dyrare då grundpriset är 351'.

Något säger mig dessutom att 130i kommer att ha bättre andrahandsvärde än 330i:n. Detta eftersom 130i kommer att bli en riktig uddabil och förmodligen väldigt eftertraktad som begagnad, när den kommer ner lite i pris. Om några år lär det dock krylla av begagnade 325i/330i när företagen börjar byta ut sina leasingbilar.

Så, om man inte behöver vända på varje slant för att ha råd -köp en 130i och var glad! Ett oerhört kul bilval!

//Chrille
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Coupén

Tror precis som du att 130 kommer att vara en ekonomisk katastrof att köpa ny. Priset stiger i höjden rejält när man plockar på lite utrustning. Modellen kräver även en hel del då den kan bli svårsåld i andra hand om den är snikutrustad.

Mvh

Jonas
Coupén
Vad kostade din 120i? Jag skall ha min som tjänstebil och vi har 10% så 130i enligt ovan kostar 304kkr. Undrar vad den är värd om två år... Krävs läder i 130?
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Har för mig att den innan rabatt kostade ca 288tkr. Gav 256tkr

Jag skulle välja läder i en 130.

Mvh

Jonas
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Körde 116i idag, tycker att våran 520 känns lika modern som 116i dock att 116i har lite mera Go Cart Känsla.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
jag har en opel vectra gts 2.0 turbo , men kommer få min nya 118i till nästa vecka . har haft 3 st bmw innan opeln och det känns roligt att komma tillbaks till bilen man älskar ...
Coupén
Har kört min 130 ett par veckor nu. Är verkligen supernöjd.
Grymt snabb(!), tyst (med perfekt motorljud), mycket hög kvalitetskänsla i alla detaljer. Man sitter väldigt bra i lädersportstolarna (körde 100 mil i helgen). Klimatanläggningen är bäst hittills. Stereon likaså (professional-radion som spelar mp3-filer från brända cd, skitbra). Många små förbättringar (jfrt med min E46 Coupé -02) som gör att man blir glad varje dag man skall åka till jobbet...

Sen hade jag nog fel ang. priset (se inlägg ovan). Jfrt med ex.vis. golf R32 eller Audi A3 med 6cyl så framstår den som rena fyndet.

Mitt tips till alla intresserade, låna en och kör tio-mil eller så, kör du den bara runt kvarteret så missar du mycket. Testa att ligga på 5:an (eller 6:an) i 110 och trycka gasen i botten, varning för att leendet kommer ta en stund att sudda ut....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.