|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vad hade ni för bil innan ni köpte ettan? Har en teori att få E46 ägare bytt till en etta, tänkte se om min teori stämmer. Då jag själv tyckte att ettan inte kändes som att man bytt upp sig jämfört med en E46. | |
|
Hej! Jag hade eb Suzuki Swift 1,3 -88 innan så för mig var det ett JÄTTELYFT! Min första BMW blev en 1-serie. Kändes som ett lagom kliv ifrån Suzukin.... ///David |
|
|
325Ci E46. Jag har gått ned lite i storlek på bagageutrymmet, och en liten smula i baksätesutrymme. Vad gäller komfort och prestanda matchar min 120d i stort sett 325:an, och körmässigt är 1-serien överlägsen! /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare: Slår 1.an din e46 rent körmässigt. Hmm jag måste nog snart testa en 1 serie med. har varit lite sugen på en men trodde inte den hade riktigt samma körglädje. har du valt aktiv styrning? |
|
|
Ekan: Aktiv styrning finns inte till 1-serien. Finns enbart för E90 325i/330i, 5-serien samt 6-serien. //Chrille |
|
|
bmw_chrille: Jaha oj, hmm borde jag kanske kollat upp bättre innan jag frågade =) |
|
|
1-serien spöar E46 med hästlängder körmässigt. Jag körde min gamla E46 en 30-milatur ett par veckor efter jag fått 120d:n, och den kändes verkligen 'trög' och gammal i jämförelse. Försök att få provköra en 1-serie diesel, bensinfyrorna gör inte bilen full rättvisa! /// Gunnar E. |
|
|
Okej, ja får glida in till någon återförsäljare och se om det finns några för provkörning. DU hade ju ändå bättre e46.a än vad jag har så borde känna än mer förändring. |
|
|
Jag hade Mini Cooper S i 8 månader innan jag bytte till en Etta. Innan Mini:n så hade jag en 328Ci E46. Körde mina föräldras E46 i helgen, känns urgammal. Kan verkligen rekomendera en ny 1-serie! --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Volvo 855 SE Automat.... 500 mil/mån. > 5000 kr/mån till OKQ8 BMW 120d 500 mil/mån. < 2500 kr/mån till OKQ8 :-) :-) :-) Plus att man slipper åka traktor!!!! |
|
|
Har precis bytt bort 320 coupén E46 mot 120iA. Ångrar inget, den är skitkul. Nu tycker man tyvärr att X5an känns gammal och tråkig i interiören. Måste byta....men mot vad? Z4 förmodligen. /Jari |
|
|
aalto: Z4 ligger högt upp på min önskelista! --- Christian Ryman BMWCS #2928 |
|
|
Aalto: provkör 320dA E90 eller X3 diesel du kommer bli såld. 320dAKlockren vägvagn med nästintill noll i förbrukning. X3an är precis sådär lagom och riktigt skojig. X5 är en gammal Volvo BM traktor:) Asken |
|
|
Ja då stämde min teori att det är ägare till andra märken som köpt en klass-etta. Precis som BMW tänkt sig. Synd på den audi lika höga midjelinjen annars hade jag nog också suttit i en etta. Fast i 130 kan man nog leva med det. |
|
|
Nja, jag har en känsla av att det sålts rätt så många 1:or till f.d. 3-serieägare, så tyvärr 'kannibaliserar' väl 1-serien lite på 3-seriens marknad. Å andra sidan har ju nya trean vuxit så den kan locka till sig f.d. 5-serieägare... fast i slutänden är det väl förhoppningsvis så att BMW säljer fler bilar totalt sett. Tror 1-serien lockar samma kundkategori som 3-serien gjorde på E21/E30-tiden. Liten, körglad med hög kvalite och bakhjulsdrift. /// Gunnar E. |
|
|
asken: Har provat 320dA, det var en trevlig vagn... X3an har jag aldrig riktig fått nåt grepp om. Provkörde ett par Z4or idag med olika resultat. Den ena vinglig och ostadig medans den andra var behaglig. Varför? Sportchassi och inte sportchassi kanske...? Har beställt en takvinge till 1:an. Sån där halvdiskret som följer med orginal aerodynamikpaketet. ...och så upptäcker man att man kommit ifrån ämnet helt! sorry! 1:an är fortfarande lika rolig... :-) /Jari |
|
| Farasn har en 116i, han korde en Saab 9-3 Aero cab innan... | |
Fredrik Johansson |
aalto: Får man fråga priset på takvinge? Den är verkligen supersnygg och diskret. FJ |
|
Fredrik: Har för mig att ordinariepris lackad och klar låg på 2800:-. Kan ha varit mitt slutpris, har faktiskt inte 100 koll. /J |
|
| Har haft min nya 120d drygt 1 vecka nu. Utrustad med dynamic-advantage pkt, komfort pkt. läderklädsel, klimauto. 17". Xenon. larm. Hade en 320i m-sport -03a ,som jag också köpte ny, innan. Måste säga att 120d känns betydligt "ärtigare" och solidare på vägen än 320´n (trots M chassiet) dessutom mycket piggare motor, renare,(har partikelfilter) snålare. Det enda som skulle kunna betraktas som sämre är väl att motor-ljudet inte är lika mulligt som bensin sexan. Kan lungt säga att jag "bytt upp mig" Ovanpå det kan man ju vara nöjd med designen på 1an, känns enligt mig betydligt vassare än e90´s lite mer utslätade design, synd. om man gillar Bangles nya formspråk som är mycket tydligare på 1an, z4an, e60 tex. | |
Coupén |
Hade tidigare en 330 Coupé 2002 fullutrustad (ej nav) som jag importerade själv 2003 och sålde i juli i år. Bästa bil jag någonsin haft, helt klart. Snygg också. Tyvärr så börjar E46 se lite gammal ut i skuggan av 1-serien, nya 3-serien m.fl. blev därför sugen på att byta och 130 är klart hetast kandidat. Vilken utrustning är måste på 130? Det som kallas advantage-paket till övriga ettor ingår ju i grundpriset. Comfort och dynamic paket (och metallic) känns också nödvändiga för att få lite grundfunktioner som sportstolar, farthållare m.m. I princip återstår M-sport, soltak, skinnklädsel och nav. Funderar på att prioritera bort samtliga dessa, tänker jag fel då? Är det någon av dessa som är nödvändiga för att göra bilen attraktiv på andrahandsmarknaden? Med ovanstående spec kostar bilen 334 kkr, endast 36kkr mer än en 120 med samma utrustning, ganska ok eller? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.