AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.029

Oljeservice med BMW longlife olja?

Sida 2 av 2
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Johan B:

En logisk förklaring till varför en helsyntetisk olja ofta anses vara olämplig att använda i en motor som är konstruerad innan några helsyntetiska oljor fanns över huvudtaget, kan vara följande:

Kritiska motorkomponenter som vevaxel, vevlager och vevstakar, konstrueras som bekant till att ha en tolerans och spel mellan dessa komponenter som tar hänsyn till vilken tjocklek oljefilmen bör ha för att den skall vara bärande, men också oljans förmåga att fylla upp utrymmet mellan dessa komponenter.

Om vi bortser från de övriga egenskaperna, är filmen hos en syntetisk olja betydligt starkare än den hos en mineral olja vid samma tjocklek, och detta är också anledningen till att dagens motorer konstrueras med snävare toleranser och spel jämfört med äldre motorer och tvärtom.

Helt paradoxalt kommer därför en helsyntetisk olja – p.g.a. dess utmärkta reologiska egenskaper – att inte förmå att fylla upp hela spelutrymmet om inte oljepumpens kapacitet ökas samtidigt. Resultatet är förstås sämre smörjning och därmed knackningar trots att man använder en bättre olja. I motsatta fallet – d.v.s. om en mineral olja hade används i en modern motor – hade oljan istället inte förmått att rinna in i det snäva spelutrymmet och resultatet hade också varit otillräcklig smörning.

Rätt olja i rätt motor med andra ord, eller hur?

Ha det gott

Ellinas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ellinas, det problem som du tar upp är inte helt irrellevant - men det har inget med syntetolja eller mineralolja att göra...det handlar om varmviskositeten på oljan!

Behöver man en tjockare olja än de tunnaste syntetoljorna (0W20, 0W30 och 5W30), finns t ex Helsyntetiska Castrol TWS eller RS, båda har viskositet 10W60, vilket är tjockare än de flesta mineraloljorna...

Vill man inte ha en fullt så tjock olja, finns det mängder av olika syntetoljor med viskositet 0W40, 5W40 och 5W50 att välja mellan. Alla har samma viskositet som mineraloljorna med samma klassning.

Viskositeten kan vara exakt densamma hos en syntetisk- och mineralisk olja, men syntetoljan har mycket starkare film vid en given viskositet - precis som du skriver. Utöver detta är syntetoljan överlägsen mineraloljan på alla andra områden med....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej igen Johan B

Självklart handlar det om viskositet; viskositet är jo en oljas förmåga att flyta (dess motstånd till den relativa rörelsen av dess komponenter) och det är vad som mitt inlägg berör. Men viskositet är inte någonting som är statiskt; den förändras (sjunker i det här fallet) när oljan utsätts för belastning och återfår sin normala nivå, efter en viss tid, när belastningen upphör. Det är således viskositetsprofilen som funktion av skjuvspänningen som är intressant i samanhanget, inte den viskositet som anges på flasketiketten d.v.s. oljans viskositet i så gott som vilotillstånd vid två olika temperaturer.

Det jag skrev i mitt inlägg är min egen tolkning på vad som är den sannolika orsaken till att äldre motorer tenderar till att börja knacka när man har givit dem syntetisk olja. Detta är den mest vanliga argumentationen man får från erfarna bilmekaniker som ofta inte har några djupa tekniska kunskaper i motorkonstruktion och om hur motoroljor är sammansatta, utan uttalar sig enbart efter de iakttagelser de gör i det verkliga livet. Och det är inte mindre trovärdigt bara för att de inte kan motivera sina påståenden med hjälp av veteskapliga resonemang. Någonting måste ligga i vad de säger!

Jag vill påstå att det är litet riskabelt att uttala sig om de olika oljornas lämplighet i motorer av olika åldrar genom att enbart jämföra oljorna med basis på deras viskositet i vilotillstånd. En mineralolja och en syntetisk olja, eller två oljor av samma typ, med samma flytförmåga bestämd enligt Centistroke metoden behöver inte alls uppvisa samma viskositetsförändringsbenägenhet under påfrestning. Om jag inte är helt felinformerad, utsätter man inte oljan för den skjuvning som den annars utsätts för i motorn då man indirekt bestämmer dess viskositet med den vedertagna mätmetoden.

Hur olika oljor med samma viloviskositet och klassning uppträder under verkliga förhållanden, d.v.s. hur deras reologiska egenskaper påverkas när de utsätts för krafter (skjuvning i oljepumpen, kapillärkrafter när den pressas in i vevlagren o.s.v.), framgår alltså inte av det som står på förpackningen. Ett lämpligare sätt att bestämma viskositeten hade varit att göra det i en kapillärviskosimeter eller högrotationsviskosimeter, och en kurva på hur viskositeten på oljan förändras som funktion av motorvarvtalet vid normal arbetstemperatur hade givit en mer utförlig information om oljans egenskaper.

Ha det gott och Glad Påsk

Ellinas
Men nu pratar vi allt Volvo B18/ B20 och liknande gamla antikviteter?
Min gamla M10-motor från -87 som ju härstammar från 60-talet låter då definitivt inte mindre med 15w/40 mineralolja som den av snålhetsskäl fick klara sig med förra sommaren än med den Mobil 1 5w/50 som är i nu.
Varken varm eller kall tickar den mer från vipparmarna eller rasslar eller knackar på något vis.
F.ö. så ser ju M10 och M30 mfl. gamla BMW-motorer precis lika dana ut i oljepump som nyare, typ M50 osv.
Dessutom så är ju lagerytorna bredare och större på alla sätt, så belastningen mot oljan måste väl vara mindre än i en nyare motor.
Kanske möjligen att ovanstående kan gälla för stötstänger och lyftare och kugghjulen till kammen i en gammal B20 eller Ford sidventilsåtta?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ellinas, viskositeten mäts vid två temperaturer +40grader och +100grader (celsius). Den senare temperaturen är i princip den temperatur som oljan normalt sett har som arbetstemperatur.

Oljans viskositetsförändring vid temperaturförändring är också i det närmaste linjär, varför det är enkelt att förutsäga viskositetsförändringen vid högre temperatur än 100grader.
Dessutom regleras oljans varmskjuvningsstabilitet i de olika SAE-klasserna genom den i SAE-klassningen obligatoriska och standardiserade HTHS-klassningen (mäts vid +150 grader C).
Här finns det dock en liten poäng i ditt resonemang och ett förhållande som man måste vara lite observant på - en olja med klassning 0W40,5W40 eller 10W40 har ett lägre minsta mätvärde (2,9cP) än oljor som har klassning 15W40 eller 20W40 3,7cP). De förstnämnda oljorna har samma lägsta mätvärde avseende skjuvstabilitet som en SAE xW30-olja och de sistnämnda har samma minstavärde som SAE xW50- och xW60-oljor. (x = valfritt värde)

Kort sammanfattat, ger dock SAE-klassningen mer än tillräcklig information för att bedöma om oljans tjocklek är lämplig i en äldre motor!

Syntetoljan är för övrigt mer tålig mot skjuvning så där är det inte heller några argument för att använda en mineralisk olja.

Problemet är att många tror att det beror på att man slagit i en syntetolja om motorn börjar knacka - oftast har man då samtidigt valt en olja med betydligt lägre varmviskostiet (för låg) eftersom många syntetoljor på marknaden har lägre varmviskositet än äldre typer av mineralolja.
Men problemet har då inte med typen av olja att göra, utan med att man valt fel viskositet!

Jag har som sagt motsatta erfarenheter - äldre och "ljudliga" motorer har tystnat märkbart när jag bytt från en delsyntetisk 10W40-olja till en syntetisk 5W40!

Ps. det heter Centistoke (cSt) eller mm2 (det finns även några äldre beteckningar som ibland används) och mäter oljans "krypförmåga" (utbredningshastighet mellan tunna plattor) vid de olika temperaturerna +40 och +100grader C.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Lo
126
Loudnclear
525 ia '01
Intressant läsning !, mera sånt.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Tack för denna mycket lärorika diskussion Johan B, men det har alltid varit mycket givande att läsa dina inlägg annars också. Motoroljor är ett spännande och intressant ämne liksom vetenskapen om de reologiska egenskaperna hos flytande ämnen. Extra intressant blir det förstås när man betraktar dessa två områden i relation till varandra.

Men från en typ av olja till en annan: Är du lika välinformerad om växellådsoljor? Har du några länkar till sidor på Internet där man kan skaffa sig baskunskap om dessa?

Ha det gott

Ellinas
Nu e de dags för mig o byta olja.
Skulle nån kort o enkelt bara kunna rekomendera mig en olja till 523i -00 :)

///Schumi
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Castrol SLX 0w30, BMW LongLife-01: Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.