|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu e det dags för oljeservice på min 528 -98. Jag har kollat på olika oljor och verkstäder vad de tar och vilken olja de använder, med olika resultat..... BMW-verkstad använder sig av Castrol SLX (BMW longlife). 1500:- Verkstad nr:2 använder sig av Quaker State Halvsyntet. 1300:- Verkstad nr:3 använder sig av Texaco Havoline (BMW longlife). 875:-. Verkstad nr:4 använder sig av Mobil Helsyntet. 1250:- Verkstad 2-4 är alltså inga märkesverkstäder men väl kända i trakten där jag bor och jag får ingen BMW stämpel i serviceboken. NU till frågan: Om jag skall serva bilen enligt serviceindikatorn (ca 1500 mil) måste jag då använda mig av en BMW longlife olja? Eller finns det något billigare allternativ och som inte är skadligt för motorn? Enligt Mekonomen sa de att Castrol GTX var helt ok att använda sig av upp till 1500 mil, stämer det? Då Castrol SLX (BMW longlife) kostar 700:- för 4 liter verkar ju isåfall Castrol GTX (400:- 4 liter) ok att använda sig av enligt dem. Kolla en gång till på verstad nr:3 875:-.....Jag kan ju inte ens göra det billigare själv! Eller? "It's furious to be fast!" | |
|
Om du inte har ca 2500 mils serviceintervall (longlife), behöver du inte använda en longlifeklassad olja - fast det går bra att göra det. Jag skulle inte rekommendera något annat än en riktig syntetolja. Därmed faller den delsyntetiska QS-oljan bort, liksom Castrol GTX och Magnatech (som är högraffinerad mineralolja - en sk. EHVI/VHVI-olja, trots att Castrol lite lömskt säljer dem som "helsyntetisk"). Det finns många olika bra oljor att välja mellan: Länk Kolla bara att de använder ett högkvalitativt oljefilter - med fördel kan du köpa ditt filter hos BMW och ta med det till din "icke auktoriserade" verkstad, så du får rätt kvalitet på filtret! (om du väljer att serva bilen på en sådan verkstad) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så du menar att jag kan köra ca 1500 mil på en bra helsyntetolja då alltså? Vågar jag köra 1500 mil på Biltema helsyntetolja? Finns det någon given milgräns för vad en bra helsyntetolja, som är icke BMW longlife klassad, klarar? "It's furious to be fast!" |
|
Juhas 530i |
Johan B: Menar du att GTX Magnatech är en halvsyntetisk olja? I så fall kan man ju inte lita på nånting längre...hur är det med andra kända märkesoljor typ Helix, Statoil, Mobil 1 osv? Hällde Biltemas "helsyntet" i kärringens gamla Toyota, i dunken står det nånting om den "syntetiska basoljan" så det är väl också en halvsyntet? Å andra sidan kan jag säga att Magnatech funkar fint i V8:n och jag upplever att motorn drar något mindre bränsle jämfört med t ex Mobil 1 ( 0.5 dl per mil). Hur är det med oljornas klassning då, såg någon rådyr Castrol racing olja med lägre api klassning än magnatechs sl, hur kommer det sig. Även den billigaste "gula" Helixen är väl sl klassat, kan man då påstå att den är lika bra som t ex SLX? Det är minsann inte lätt att köpa olja. |
|
magnat > Nej, du kan inte bara slå i en longlife klassad olja i en motor som inte är konstruerad för långa bytesintervall. Köp Biltema oljan och byt lite oftare (1000 mil?) om du anser att det är dyrt. Eller kör helt enkelt efter serviceintervall systemet. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det här är en bra och prisvärd olja som finns hos bland andra Micro dessutom longlife godkänd av BMW. Valvoline synpower 5W-40 mitt val till 540 som kräver longlifegodkänd olja. Länk Alternativ är Mobil super S delsyntet 10W-40 även den godkänd av BMW för användande i din motor kostar oftast 200 kr för 4 liter en olja som jag körde min 528a på och även MB. Biltemas olja är icke godkänd av BMW, men det är ju upp till dig. ///MVH Hasso Länk |
|
Varför använda sig av delsyntet? En 10w-40 dessutom, är den inte onödigt "trögflytande"? Jag hade utan tvekan valt Biltemas helsyntetiska 5w-40 (API SL dessutom) om budgeten var liten. Juhas 530i > Ang. Castrols "Racingoljor" så har de ett antal vegetabiliska singel grade oljor för användning i bl.a rejält gamla GP racers och till modellbilar. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Magnat, det är alltid svårt att säga hur lång tid en olja klarar sig eftersom det beror på många olika faktorer: oljans kvalitet och egenskaper, motorns skick och konstruktion, filtrets funktion, körsätt, miljö där bilen brukas etc... dock har olika tester visat att en bra syntetolja i en frisk motor håller mer än 4000 mil, under gynnsamma förhållanden. Dock brukar inte oljefiltret hålla så länge... Om man vill "experimentera" med så långa oljebytesintervall, bör man göra regelbundna oljeanalyser (problemet är bara att de kostar nästan lika mycket som att göra ett oljebyte på en normal bilmotor). 1500 mil är inga problem för en bra syntetolja, om motorn är frisk och du använder ett bra oljefilter (och bra luftfilter). Juhas, nej GTX magnatech är ortodoxt tolkat ingen delsyntetisk olja, utan en mineralolja! Alla oljor består av två huvudingredienser: Basolja (eller en blandning av olika basoljor) och ett additivpaket (som är en blandning av olika oljeadditiver). Blandningen mellan dessa ingredienser varierar lite beroende på basoljans/-ornas egenskaper och vilken egenskap/kvalitet man vill ha på slutprodukten. Men ca 70-80 % av volymen brukar vara basolja och resten är additiv i en motorolja. Om basoljan/-orna enbart är av helsyntetisk typ (PAO, PIO, estrar, vissa glykoler etc.), kallar man oljan för helsyntetisk. Vissa additiv är organiska, så en "helsyntetisk" motorolja har alltid ett mindre innehåll av icke syntetiska beståndsdelar. Om basoljan/-orna enbart består av mineralisk olja (vanlig raffinerad råolja), kallar man oljan för mineralolja. Vissa additiv är syntetiska, så en "mineralolja" har alltid ett mindre innehåll av syntetiska beståndsdelar. Om basoljorna är en blandning av mineraliska och syntetiska oljor, kallar man den för en delsyntetisk olja (vissa oljebolag är lite fula och kallar dessa oljor för "synthetic" eller liknande, som lätt förväxlas med "fully synthetic" som är den vanliga beteckningen för helsyntetisk olja). Strikt tolkat finns det ingen nedre gräns för hur lite syntetisk basolja som behöver finnas i en delsyntetisk olja, men man kan nog räkna med att det är minst 30% syntetisk basolja i en delsyntetisk olja från ett seriöst oljebolag. När man klassar oljor, finns det ett antal olika parametrar och tester som görs. För att klara en viss klass måste oljan klara samtliga fastställda testers "lägsta krav" för den aktuella klassningen. Vissa "racingoljor" har prioriterat högtemperatursegenskaper och extrem filmstyrka etc., vilket kan göra att vissa andra egenskaper får stryka på foten - då kan en enskild egenskap göra att något enskilt testmoment hamnar under gränsen för en högre klass och då klassas oljan in i den lägre klassen. Eftersom en racingolja har fokus på lite speciella körförhållanden, finns det i mina ögon betydligt bättre oljor för "vardagstrafik"! (dessutom brukar racingoljorna vara dyrare än mer normal olja) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hasso: Vad kostar Valvoline synpower 5W-40? Kräver inte min motor longlife godkänd olja? Jag kör ju trots allt ca 1500 mil/år och enligt serviceindikatorn. Jag har även sett en del delsyntetiska oljor som det står "BMW listed" eller liknande på. Men jag har inte hittat en helsyntet som det står samma sak på. Vad menas med "BMW listed" , godkänd av BMW eller? Huvudfråga är alltså i denna tråd: Om jag skall serva bilen enligt serviceindikatorn (ca 1500 mil) måste jag då använda mig av en BMW longlife olja? Vad jag har förstått så går det alltså lika bra med en bra Helsyntet olja som inte är BMW longlife godkänd. Någon som har andra bra tips på helsyntet olja som är BMW longlife eller BMW listed godkänd? Jag har hittat Havoline 399:-/4liter, Shell 395:-/4liter, Castrol 700:-/4liter. "It's furious to be fast!" |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
100 kr litern ca- Longlifeoljan är för bilar med "2500" mils serviceintervall (förbrukat 2500 liter bensin.. Har du en E39 M52 (Ej M52TU dubbelvanos)med 1500 mils service (liter bensin) så räcker det med av BMWs godkända specialoljor , där tex Mobil Super S ingår 10W-40 (ej under -20 grader) + ca 150 olika oljemärken. (dock inte Biltemas oljor) ///MVH Hasso Länk |
|
BMW longlife-klassad olja skall klara ca 2500 mils serviceintervall! Personligen skulle jag föredra biltemas helsyntetiska 5W40-olja före Mobil Super S 10W40. 1500 mil är inga problem för en syntetolja, som jag skrev innan! En motor från 1991 är inte så kinkig på vilken olja den får, alla syntetiska oljor som säljs i dag, är extremt mycket bättre än vad de bästa oljorna var 1991... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Johan:Gäller 528-98 inte 535-91:) ///MVH Hasso Länk |
|
Ok! :o)) Men egentligen spelar det ingen roll, för jag hade ändå föredragit biltemas (statoiltillverkade) uppgraderade (API SL) olja före vilken delsyntetisk olja som helst... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Det är du det :) Det finns de som kan välja fritt (gratis) på Mobil 1 och Mobil super S och väljer Super S :) ///MVH Hasso Länk |
|
Jo, men de vet nog inte vad de sysslar med i såfall... ;o)) En delsyntetisk olja har inga andra fördelar gentemot en syntetisk kvalitetsolja, mer än att literpriset är lägre. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
magnat: Länk Har köpt av honom och det var absolut inga problem. Men Agrol Spectra (Basolja: PAO) är inte heller fy skam; 260:-/4L är verkligen inget överpris, Länk säljer deras oljor. Mvh |
|
Nej Johan förmodligen inte efter att ha renoverat motorer i 25 år. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, det jag menade lite ironiskt (kolla smileyn) är att många väljer olja på gamla erfarenheter och inte verkliga förhållanden. Som både du och jag vet, hade tidiga syntetoljor en del problem och sådant hänger kvar i gamla skrönor... ;o) Det finns många duktiga mekaniker och motorrenoverare som faktiskt inte kan speciellt mycket om hur olja fungerar och är uppbyggda. Jag skulle nog vilja hävda att kunskapen om oljor är skrämmande dålig bland stora delar av personalen inom verkstads- och biltillbehörsbranschen! Hittils har ingen lyckats leverera ett enda sakligt argument som går att styrka, som säger att mineral- eller delsyntetisk olja har någon fördel alls över bra syntetolja...men jag har idel öra! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
(Bilen som det gäller speciellt i denna tråd är 528 e39 -98) Finns det någon mening över huvudtaget att lägga ner pengar på en BMW longlife olja? Det är ju trots allt en ganska stor prisskillnad! Eller kan jag lugnt använda mig av märkesolja av helsyntet med ACEA A3/B3/B4, och den beteckningen har ju för övrigt även de flesta BMW longlife oljorna! I min handbok till bilen står det ju även att beteckningarna ACEA A2 B2 går innom gränserna för rekommenderade oljor..... "Oljor är en djungel ...men klet upp till knäna." "It's furious to be fast!" |
|
Det som BMW godkänt är ACEA A3/B3 under kategorin "specialoljor i 2001 år dokumentation.(M52) I den kategorin finns helsyntet, delsynetetoljor av olika fabrikat Men det är ju många fabrikat av helsyntet oljor som är BMW longlifegodkända och ingen har högre kallfaktor än 5W endast 0W och 5W är godkända för detta. Så visst kan du använda en A3/B3 helsyntet av välkänt fabrikat. ///MVH Hasso Länk |
|
Instämmer med Hasso! Satsa på en bra syntetolja även om den inte är BMW-longlifeklassad, så har du en mycket bra olja till din motor. 5W40 är en lämplig viskositet året runt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.