|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny användare här... E på jakt efter en E34 med V8, har ni några tips å synpunkter så är jag väldigt tacksam!!! | |
|
Länk |
|
|
Där står det fakta.... redan läst ;) Är lite intresserad av vad folks om kört/ägt båda har för synpunkter, jag gissar att 530:n är billigare å ha men vad vet jag... /Niklas |
|
|
Jag har ägt båda och kan väl säga att 530:n är något mindre törstig....men det vägs upp mer än väl av körglädjen i 540! rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
| Har ägt 530, manuell, var helt OK. 540 Ännu mer OK antar jag :))). Har dock bara kört E39 540 och den var :)))))))) | |
|
Har hittat en 530IA 93 me 25kmil på mätarn för drygt 30000... dessvärre me tygklädsel :( ska åka å titta iaf! |
|
|
På en så pass billig/gammal bil ska/bör ju inte skinnklädsel vara det avgörande i ett bilköp även om det är mycket trevligt. Det finns ju viktigare saker att kontrollera på en -93:a... Lycka till med köpet! |
|
| jag har en -93 530 med skinn! | |
|
rodge: Sa inte jag att du kommer vilja fortsätta köra V8 efter 530in? :-) hur kommer det sig att du bytte 530in? Hur stor är skillnaden mellan stora och lilla 8:an? förklara gärna hur stor skillnad det är, så väl i förbrukning som i prestanda och drag! ___ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Mugge: Jo jag behövde en touring och så fick jag nys om denna 6 växlade 540 till ett riktigt bra pris.... Tyvärr så behövs en del standardfel åtgärdas men det gör så lite, ventilkåpspackningar samt membran. Detta skulle JWR ha 3000 spänn för, dyrt eller normalt?. Jag tycker att 530:n är en fantastisk långfärdsbil med silkeslen motor, detta + rena sportbilen så har man 540! rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
kilroy |
Om man väl beslutar sig för att ta steget upp till en V8 så kan man ju lika gärna satsa på en 540...vilket inte betyder att 530 är något dåligt val, tvärtom. 540:n är den slitstarkaste bil jag någonsin ägt, den har på 4 år bara kostat vanlig service + underhåll på bromsar. Det enda felet på bilen är att den ibland vägrar att ha helljuset tänt i väldigt branta nerförsbackar!!! Ett fel som den delar med en annan 540 jag känner till...egendomligt nog...Mvh kilroy |
|
Rodge: Ventilkåpspackningen kan du byta själv om du har lite mekvana. Inget svårt alls egentligen, bara lossa på ventilkåpan som sitter med några bultar och ta loss gammal packning och göra rent montera på ny packning och (vissa tätar med ngn form av tätningspasta) men behövs egentligen inte, och sen är det bara att dra åt. Själva insugsmembranet kostar ca 600 kr att köpa vill jag minnas mig ha hört och de flesta ställen jag har varit i kontakt med säger att de räknar ca 2.5 timmars arbete för membranet. Tydligen är det den sista skruven som är knepig som bara den att få loss. Jag tror att ventilkåpspackningarna kostar 400 kr per sida. Så 3000 kr för rubbet, om man räknar så har man ju 800 + 600 = 1400 kr för bara packningar och membran. säg att det tar ca 1.5 timmer för en van bilmek att byta ventilkåpspackningar så har man ju 4 h arbete på det för 1600 kr. Det får väl anses som bra / normalt pris. ___ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Rodge: har du kollat oljepumpsbultarna? Hur stor är skillnaden i förbrukning? stad/blandad/landsväg enligt dina tankningar. Kilroy: Jag håller inte med om att om man ska ta steget till V8 så kan man gå direkt på 540. Visst är 540 en bra bil men steget från 525 till 540 är nästan enormt... många behöver en mellanmodell att mellanlanda på. Sen är 530 bara marginellt dyrare än 525i i drift, gissar på att skillnaden mellan 540 och 525 är betydligt större. I mitt fall så är 530in billigare i drift än 525:an (p.g.a. färre reparationer). ___ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
Oljepumpsbultarna är kontrollerade, lämnar nog in bilen på JWR, inget kul nu att skruva utomhus..... Förbrukningen är ett par deciliter mer nu än förut, men som sagt det är det värt. Hade ej färddator på 530:n men denna ligger i snitt på 1,25 ungefär med manuell 6-petad låda. Min 530 manuell drog nånstans runt 1,05-1,1. På landsväg tror jag det är jämnt skägg. rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
jag snittar på 1.23 l/mil med min automata, Totalt snitt sedan jag köpte bilen alltså. ___ Vanliga fel på E34: Länk |
|
|
rodge; Om du väntar tills efter din resa, så hjälper jag gärna till, det tror jag Danne också gör, dessutom inne;) Mvh Stephan |
|
kilroy |
Mugge*Visst kan många behöva "mellanlanda" innan man eventuellt byter till en 540...det argumentet köper jag rakt av...men det är ju trots allt individuellt.Jag gick från en Golf GLS till 540 utan mellanlandning, mycket beroende på att jag hade bestämt mig för en 540 när det var dags för bilbyte...vilket jag aldrig har ångrat.Mvh kilroy |
| Om du byter membranet själv så ska du beställa nya bultar (7kr/st) och packning(42kr). Den nya röda packningen ska vara två milimeter bredare. Tar nog en timme att byta om du inte rundar en skruv som jag gjorde :( tog då 7 timmar efter att sågat sönder membranet med ett avbruttet bågfilsblad. Var inte kul..... | |
|
Jo åker som sagt till thailand i tre veckor på fredag och vill att bilen ska gå rent tills jag kommer hem så nu åker den till JWR, snällt att ni gärna hjälper till Stephan735 och Dandelue men det finns nog mer prylar vi kan fixa med framöver.... Om vi kan köra några garagekvällar, ser jag fram mot. Känns som att kattarna får onödigt mycket stryk då dessa inte är gratis eller? So long Beemer-owners:- rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
rsarits |
Jag bytte mitt membran på mindre än en timme, skaffa en riktigt frisk TORX bits av hög kvalité, ta sedan en liten svetstång (den självlåsande typen), spänn fast bitsen i tången och lossa alla skruvarna. Sedan har jag för mig att jag betalade under 400:- för membranet på BMW. Fö så snittar jag under 1,1 med min 530 med automat, men jag har 8 mil till jobbet, så det blir inte så mycket stadskörning. Snittet är beräknat på 5000mil. Vad gäller skinnklädsel, så tycker jag att det är väldigt snyggt, men tyg är bättre i alla andra avseenden, det är inte lika kallt på vintern, inte lika varmt på sommaren och du sitter stadigare i stolen vid hårdare körning på krokiga vägar. Skinn är naturligtvis slitstarkare också. I övrigt så har jag konstaterat att mellan 530 och 540 skiljer det vid likartad blandad körning c:a 1dl/mil, vid stadskörning skiljer det mer och vid riktig "fiskörning" så skiljer det också mer. Möjligen är 540 lite dyrare att försäkra, men skatt, försäkring och bränsleförbrukning brukar inte vara prio 1 om man köper en bil av den här kalibern. |
| till min 530 kostade ventilkåpspacknignarna runt 250 per sida vad jag kommer ihåg. på höger sidan av bilen, sett bakifrån var det ganska knepingt att få bort ventilkåpan. en kompis fick bända på rören i hörnet för att kåpan skulle gå att tar ur. det svåraste var nog att sätta tillbaka allt då jag inte hade nått klet på packningarna, det var ett h-----te att få ditt dom utan att dom ramlade av när man vände kåpan upp å ner :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.