AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
989

Färddator E32. Halva är hel!

RPMkeeper
Nu har jag bytt till nya lampor i OBCn men tyvärr så verkar det som om bara den nedre delen av knappsatsen fungerar, ingenting händer tex när jag ska ställa datum. De där 10,100,1000 knapparna är helt döda. Rattfjärren fungerar dock så självaste "hjärnan" verkar fungera, temperaturen fungerar också.

Det är väl ingen ide att försöka laga sjäv?
Det är väl lika bra att försöka hitta en bättre beg på skroten eller nått, har E32 och E34 likadana OBCs?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Lite hjälp på vägen: Länk Länk Länk

Samma dator i E32 och E34, förutom 520i och td/tds.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
RPMkeeper
Tack Erik, då öppnar jag den och provar att laga själv. Det kan vara nån bandkabel för knappsattsen som är glapp bara.

Mvh
Patrik
RPMkeeper
Sådärja nu fungerar OBCn igen, jag tog isär och rengjorde lite. Så nu när knapparna är ok så prövade jag Webaston, den drog igång snällt och fint och puffade lite avgaser, men stannade efter en stund, kupefläkten fortsatte att snurra svagt och sedan stannade av, jag startade igen och fläkten snurrade en stund till och sakta varvade ner tills den stannade, ett klassiskt symtom på ett batteri som är slut. Batteriet i skuffen hade torra celler och en påfyllning/laddning hjälpte föga.
Så idag får Biltemas avdeling för udda batterier påhälsning. Ett nytt 12v med runt 25Ah ska det vara och rätt storlek förståss.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har också ett biltema motorcykelbatteri i min, men man måste bända till hållaren lite för att det ska få plats. Polerna sitter annorlunda, men det märker du. Glöm inte avluftningsslangen.

Kom ihåg att Webaston kan behöva några startförsök på sig för att starta, om den stått länge. Det är ofta det är tomt i bensinslangen till värmaren.

Erik

___
RPMkeeper
Ja, jag såg det. Jag siktar in mig på 28Ah Artnr:80-207, det är ca 1,5cm för högt så lite bearbetning behövs.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag minns inte vilken storlek jag köpte, men den var mycket nära den som satt monterad.
Jag har för mig att det var längden som inte passade riktigt, jag böjde till plåthållaren för att det skulle passa.

Erik

___
RPMkeeper
Stämmer bra, jag monterade nyss 28Ah Art:80-207 och batteriet passade på höjden och bredden men var ca 1cm för långt, så jag böjde in den bakre plåtbiten. Plus och minuspolerna satt på samma ställe som orginalbatteriet.

Dock så verkar det som Webaston går en stund och stannar,går en stund och stannar men jag får väl kolla att cirkulationspumpen fungerar och att soppan levereras.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Gör ett antal startförsök, det var så jag fick i gång min efter ett okänt antal stillastående månader (eller år). Kolla också säkringarna som sitter nära batteriet bak.

Erik

___
RPMkeeper
Japp, jag ska nöta lite på den.
Hur fungerar bensinvärmaren egentligen, när den väl har startat går den då hela tiden, typ 30min tills bilen är varm och sedan periodvis för att hålla värmen eller går den ned i effekt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.