AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.601

Värd att köpa? (535 -88)

Hej allihopa!

Vi går i bilbytartankar och funderar på en BMW 525 e34, 535 eller 320 e36. Tänkte bara höra om det är värt att bjuda på denna bil som står på en bilfirma. Tycker själv den hade gått lite för långt men den ser väldigt välvårdad ut...

BMW 535 - 1988-års modell
Mätarställning: 30000mil
Pris: 29000
Färg: Mörkblå
Karosseri: Sedan
Bränsle: Bensin
Växellåda: Manuell
Info: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, C-lås, Dragkrok, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Eltaklucka, LM-fälgar, Motorvärmare, Servostyrning, Svensksåld, Vinterhjul - dubb
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Mätarställningen på E34 525i-535i tillverkade före 2/89 stannar på 29996 mil, kan vara värt att känna till.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Tack Erik!

Det var ju intressant att veta. Då får jag nog köra en utfrågning med bilsäljaren då han var väldigt "på" att vi skulle köpa denna bil som stått där sedan i höstas.

An
231
Andreas1981
M535i -86
540 M-sport -99

29k är för dyrt för den.
3,5 liters sexan är härlig, kolla bara skicket på kammen. Är den inte bytt så kommer du garanterat att ryka på det inom en snar framtid. Skruvar du inte själv så blir det ett dyrt kalas.
Carl Adam Andersén
Var den hyffsat rostfri hamnar den runt 20 i pris.

Jag ska undersöka 535:an idag. Den var helt rostfri, ingen rost i chassi eller under vad jag kunde se, och även fin invändigt.
Var hamnar bensinförbrukningen om man kör lungt?

Carl Adam Andersén
90 km/h landsväg runt 0.9-1.0 i staden 1.3 kanske

Jo
47
Johnalbin
535i (e34)-88
Är bensin förbrukningen så låg? jag har ju bara haft min 535:a i en vecka och kanske därför gasat lite extra men enligt färddatorn så drar den ca1,4l/mil men jag kör bara stadskörning men me varmmotor. Datorn kan ju ljuga oxå
Carl Adam Andersén
Han frågade juh om man kör lugnt :)
Själv låg jag på 1.7 i staden och 1.1 landsväg typ.

Datorn visar inte rätt, det bästa är att notera hur långt bilen gått när man tankar, och sen nästa gång man tanka kolla hur långt man kört och hur mycket soppa som går i och sen räkna på saken.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
tyvärr brukar datorn också visa något för lågt värde mot det verkliga, dock visar min färddator nära nog exakt.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
fär dig Darksidedesign som bor i Västerbotten behöver inte bensinförbrukningen vid blandad körning överstiga 1.1l/mil, då jag själv under sommarhalvåret har snittat 0.96l/mil mot ca 1.05l/mil om man räknar på hela året inklusive vinterhalvåret med kallstarter. Men räkna inte med några massor under 0.9l/mil vid landsvägskörning, trots om du tar det lugnt, själv har jag aldrig kommit under 0.83l/mil och då var det snuskigt lagligt tempo under 5mils körning.
Min dator visar ruggigt exact vad den drar, riktigt imponerad. Kall maskin + stadskörning (typ till jobbet på morron o hem på eftermiddan) = 1,9l/mil.... kör den lätt en bra bit under litern på landsväg dock..

Länk min pärla
Snittförbrukning efter två års körning i alla möjliga förhållanden och INTE ekonomikörning = 1.27 l/mil.

Vad avser färddatorn så kan man ju kalibrera den. Kör manuell beräkning ett tag (tankade liter kontra körda mil) och gå därefter in och jämför med färddatorns uppfattning. Mata in de nya värdena och efter det brukar den visa rätt.
Tack så mycket för alla svar! Vi ska även nu kolla på en 525, den är väl kanske lite mer ekonomisk kan jag tänka mig. :)

Carl Adam Andersén
Men mycket tråkigare :)

Fr
15
Fripps
120d -08
Min 535a ligger runt 1,33 l/mil. Drar ungefär lika mycket hela året. Med sommardäck borde den dra mindre, men eftersom man gasar mer så blir det inte så ;)
Visa användare
661
nikke25
BMW 540/6 Touring -96

BMW 523 IM -00
535 är bra men kolla kam vippor som är sprickbenägna osv osv köp inte en om du går i tankar att sälja den lite senare det kan bli ett riktigt stort problem för de är så kalla på marknaden !!!

Hade jag vetat det så hade jag aldrig köpt en men efterklok som man e så får man ju skylla sig själv , jag hade satsat på en 525 manuell 24v ................

Automat är skönt men suger om man skall sälja, det finns för många helt enkelt !!!

Mvh Niklas

BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
En manuell 530 I med 185Hp är annars klart roligare än 525 med 170Hp (525 24V med 192 Hp kom 1991 el -92).

530 är billigare i drift och försäkring än 535 oxå.

530/535 delar i mångt och mycket en hel del med delar (bromsar, hjulupphägning etc). Så även om den inte är så vanlig så går det alltid att hitta delar till den.

Jag skulle nog inte betala bortåt 30´för en 15 år gammal 535 idag. En fin för 20´skulle vara rimligt.

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.