|
|
|
|---|---|
|
Märkte igår, eftersom jag inte kan påstår vara lika aktiv 330 ägare som M5 ägare att oljelocket (påfyllningslocket) var fullt med en sorts smörig mörkbrun gegga! Det hade ungefär konsistens som smör, och såg helt enkelt ut som gammal spillolja. Jag blev mycket alarmerad av detta. Bilen drar lite olja (Inte som M5'an dock) Och var nyss på Inspektion 2. Men kunde inte se så mycket mer inne i ventilkåpan, men kan ju INTE vara bra ifall hela motorn är full med likadan smet. Motorn går fint och tyst. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk | |
|
Det rör sig om kondensvatten blandat med olja som sätter sig i oljelocket. Detta är ett resultat av korta sträckor och stora temperaturförändingar. Ta ut bilen på en riktig långtur så att kondensen hinner ta sig ut ur motorn. Ett bra tips är annars att köra motorn varm och sen försiktigt lossa oljelocket. Då kommer motorn börja gå ojämnt på tomgång, men du blir av med eventuellt kondensvatten som finns. Det bästa är givetvis att byta olja/filter och sen undvika att köra korta småsträckor på vinterhalvåret. Hur ser det ut på oljestickan? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Oljestickan är normal skulle jag säga. 400mil sedan inspektion 2, så ingte gyllenbrun mera utan mera åt det lite mörkbrunare hållet, men oljan känns fin om man lägger lite i på fingrarna av den. Men detta är ett riktigt skitlager, kanske 1mm tjockt. Kan inte tro att det försvinner av att åka... Måste nog putsa bort det. Är hårt dessutom. För kollade på M5'an och den har inte nåt liknande. Förstabilen jag har lagt märke på detta, för det var så tydligt. Är som smör till konsistensen. Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
|
Ja men självklart skall du torka bort det från oljelocket. De lär inte avdunsta. Men resten av kondensen i motorn skall ju helst ut. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.