AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.986

Köpa bil av företag

Om man köper en bil av ett företag, ej bilhandlare, räknas detta enligt konsumentköplagen eller köplagen? Hur kollar man upp så att den som säljer bilen även är den som tecknar firman och således har rätt att sälja bilen?
Förtydligande: Detta gäller alltså vid köp av begagnad bil
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
SKa ju firman kunna informera dig om, annars då får du knappa in reg-numret på www.vv.se eller ringa 0771141516 så får du höra vem som är ägare på bilen.

Men om firman är ägare så är det väl konsumentköplagen, om de förmedlar så är det köplagen. (Har jag fel så blir jag gärna rättad!)
Be om att få se en F-skatt sedel och så ska du få moms reg. nr. Sen är det bara att ringa patent och registreringsverket

mh
Ma
89
Mats-saH
740i -94
320i -02
Beror väl kanske på lite om bilen ifråga är en inventarie eller ingår i varulagret? Ingår den i lagret får dom nog anses handla med bilar och därmed lämna garantier a la vanlig bilhandlare?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Om företaget är en bilhandel gäller köplagen, men om däreot företaget har en annan verksamhet och bilen är en inventarie gäller konsumentköplagen.
bmwlundqvist; Helt fel!

Är det en bilhandlare är det konsumetköplagen som gäller (även om det är en privatperson som har till "yrke" att handla med bilar, tex bilhandlare som säljer sin privatbil).

Om bilen är en inventarie, en ekonom som kör den som tjänstebil i egna firman är det än dock konsumenttjänstlagen som är tillämplig.

Så var det med den saken!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Jabbal: *rodnar* ehh, var lite för snabb där.... självklart är det som du skriver.
Jag har kommit på lite ytterligare frågor eftersom det har blivit aktuellt igen. Bilen ifråga säljs av ett företag som inte är bilhandlare. Bilen har varit tjänstebil på företaget och skall nu avyttras.

Det jag undrar om är momsen. När de köpte bilen ny så har de troligen inte betalt moms på bilen. Vem betalar momsen när jag har köpt bilen av dem? Är det företaget som är skyldig att betala moms eller jag som privatperson? Om man anger i köpekontraktet att priset är inkl 25% moms så bör jag väl vara på den säkra sidan. I såfall har ju jag betalt företaget momsen som de i sin tur får betala till skattemyndigheten.

Har jag rätt i mina spekulationer?
3D Pinnball:
Om ett företag köpt en vara utan moms så måste de betala momsen vid försäljning till en privatperson. Samma sak gäller om du köper en liter mjölk på ICA, inte betalar du då själv in momsen??!!
mvh.

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
jo
183
josef
525IA Touring-02
Då har jag en fråga till .

Om jag köper en bil från en privat person , som har hämtat bilen i sin tur i från tyskland .
Och han inte skulle betala momsen på bilen när han tar in den till sverige.
Sen köper jag bilen av honom .

Kan jag åka på momsen då ?????

Eller är det första ägaren som åker på momsen ????

MVH

jossi
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Om jag har fattat det rätt så är det den första registrerade ägaren här hemma som åker på momsen.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
jo
183
josef
525IA Touring-02
Jag tror också att det är den första ägaren.
Men jag är inte 100% om det är så .

Det måste finnas någon som vet till 100%.... eller .....

Snälla hör av er .......För den som vet ......

MVH

jossi
19
231
1995
BMW 740ia - 2000
BMW 850ia - 1993

Du kan välja vilken moms du vill betala inom EU, Tysklad har 16% och Sverige 25% lycka till med valet....
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Det pris ni kommer överens om är inklusive moms, eftersom du är en privatperson.

Hur och om säljaren redovisar detta i sin momsdeklaration och betalar eller inte betalar kan du strunta i.

Eventuell momsfordran som kvarstår efter import hamnar hos importören, följer aldrig med bilen, så du kan vara lugn, köp bilen men dokumentera köpet ordentligt med köpekontrakt och kvitto.

Mats
BMW CS #5847
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
3D Pinball: Om bilen har sålts ny i Sverige till företaget så har de betalat 25% moms till bilhandlaren. Om man köper in en bil som inventarie får det köpande företaget Ej dra av momsen om det inte rör sig om en lätt lastbil.
Försäljning av bil som är en inventarie är således inte momspliktig utan företaget får istället beräkna reavinst/förlust på försäljningen.
Så du kan vara helt lugn ang moms i detta fall.

/Rickard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.