AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.279

Importera från privatperson

Jag ska åka iväg till tyskland och ev. köpa en bil av en privatperson i morgon.
Vad krävs det om jag tar med brifen och kör hem bilen med hans skyltar och skickar skyltarna till honom sedan.
Båste man avrigistrera och exportregistrera bilen i tyskland ändå ?
Eller är det bara att köra hem den med brifen och hans skyltar utan att besöka några tyska myndigheter och besiktiga bilen utan problem hemma.

(Jag har sökt men inte hittat information)
Hejsan.

För dig är det inga problem eftersom bilen står på honom.
Försäkring och dyligt. Jag brukar ha dom till att skriva ett papper som bevisar att du kör bilen till sverige åt dom och att dom flyger upp till sverige senare, det är för att du ej skall få problem vid en eventuell kontroll.

Däremot får tysken lite större problem att avregga sin bil då dom måste ha bilen med sig till stationen där dom gör det. Men det behöver du ej bry dig om. =)
Samma med alla fortkörningar i städer ( tex. skåp ) alla dom böterna åker givetvis till honom =)

Går han med på det så tuta och kör för då har du bättre försäkring + att du sparar in pengar för skyltar och trafikförsäkring.

Lycka till.

Mvh Sunken

Lotus Omega No 940 under kraftig moddning.
Livet börjar vid 600HK..
Scheckheft
Hej
Leffman: läs detta istället:
Länk
Läs Otto von Diesels sista inlägg. Jämför detta med sunkens påstående om försäkring. Fråga dig själv om vad som händer vid händelse av olycka och om du är beredd att ta risken.

Mvh
Scheckheft

Då är det inga problem för min del att få den registrerad i Sverige om jag kör hem den på tyska skyltar då.

Få se hur jag gör om jag ska ha bilen.
*sunken:
Tysken behöver inte alls ha med sig bilen till stationen för o kunna avregga bilen. Det räcker med bara fzg-brief eller ett papper från SBP där det står att bilen är inregistrerad i Sverige. (som man får om man kontaktar kundtjänst efter reg.bes).
Ok, bra. Då vet jag det.
Tack för hjälpen, åker i natt. Få se om man får med sig någon bil.
Håller med dig Rolex men det blir lite tjorvigare för tysken, han skall ju vara säker på att du reggar den direkt du kommer hem eftersom han kanske vill ha den avställd. Vet ej hur länge ni får vänta på tid i söder men här i norr kan man få vänta länge på att få en tid.
Jag har fått befara att det kanske är som i sverige, lite lättare att få den avreggad i vissa delar i Tyskland. Jag menar att det finns nog mer eller mindre petiga paragrafryttare som vill göra livet surt för vissa. Tex jag handlade en bil av en i Stuttgart och han lånade skyltarna till mig och han fick verkligen jobba på att få den avställd. Jag skickade som du skrev intyg att den var inreggad i Sve men dom behövde även bilder på bilen + att man kunde se chassinumret också. Varför dom var tvungen att ha det förstår jag ej men så var vi tvungna att göra för att han skulle få det gjort. Kanske var en nybörjare som jobbade där eller nått, vem vet.
Jag tyckte det verkade jobbigt men för mig själv så var det ju som sagt lugna gatan med inreggningen.

Lycka till med bilköpet Leffman

Mvh Sunken

Lotus Omega No 940 under kraftig moddning.
Livet börjar vid 600HK..
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Rolex...när jag handlade var vi tvungna att visa upp bilen. Tjänstemannen var ute ur kontoret och tittade på bilen lite här och var.

Mvh

/NP
*NP:
Jo, men då hade du köpt de "röda" skyltarna. Då görs en koll på bilen så att bl.a. chassienummer stämmer. Denna kontroll har inget med avställning att göra (som var ämnet i denna tråd).
Denna kontroll görs för att bilen ska exporteras.
Då var jag tillbaka hel och fin med bilen från hannover som jag köpte.
Vi åkte iväg med tysken till deras registrering ställe på morgonen där vi ordnade exportregistrering, röda skyltar och försäkring. Det var inga köer alls på platsen utan allt var fixat på 30 minuter efter lite spring mellan skylttillverkan/försäkringsförmedlan och registreringmyndigheten så var allt klart.

Jag fick betala 70 Euro för försäkringen i 9 dagar, 30 Euro för röda skyltar och ca 20 Euro till regisreringsmyndighten, alltså totalt ca 1000 kr. Billigt, lagligt och bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.