AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.373

polerteknik med rusta maskinen?

S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Har skaffat mej en rusta maskin och undara vilken teknik man ska ha när man använder den och hur man ska lägga på meddel med den...
Jag lägger på tunnt med medel med en trasa, kör med maskinen tills det är nästan torrt/borta och efterpolerar för hand med ren trasa.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Micke: Det känns som jag också ska börja lägga på medlet med trasa eftersom tidigare har jag lagt på medlet med maskinen och det har sprutat vax överallt.

///Foppa
Antar att ni med "lägga på" menar att man bara ska fördela det över ytan som ska poleras och inte gnugg, utan låta maskinen gnugga?
Att låta polermaskinen polera är mitt tips. Bara att fördela ut polermedlet jämt och fint på ytan och sen gå på med maskinen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar dutta ut lite polermedel direkt på polertrissan så att den blir lagom fuktig. Dock behövs det ganska lite polermedel och jag misstänker att de flesta handpolerare av vana tar för mycket medel....det kladdar bara och skvätter, plus att polereffekten blir sämre!

När man märker att det börjar bli torrt på ytan man polerar, är det dags att ta lite mer medel på trissan.

Jag tycker det är lätt hänt att medlet hinner torka innan man kommit fram med polermaskinen, om man lägger ut polermedlet direkt på lacken i stället för i skumgummitrissan.

När man lägger på vaxet, skall det vara ännu mindre medel på svampen - en nätt och jämt urskiljbar "dimmig" yta av vax på lacken räcker, allt annat är överflödigt!

Men alla sätt är nog bra, bara de fungerar...! :o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bustorp
Om man lägger ut medlet med trasa på ytan så lägg inte ut för mycket eller på för stor yta så att det torkar innan du kört av det bara.
Jag lägger medlet tunt och jämnt fördelat på trissorna och kör tills medlet nästan är borta på en yta av ca. 0,5 kvm. Stänker det så är det för mycket medel. Det skall aldrig stänka.
Efterpolerar/torkar av med Smartab´s röda mikroduk innan jag lägger konservering eller vax i nästa steg med andra, rena trissor.
Till avtorkning o ev. ännu finare polering händer det att jag använder en ännu skonsammare maskin.

Jag använder denna maskintyp (Rusta) endast till finpolering o lackskydd. Till grövre polering fordras kraftigare grejor.

"Ödmjukhet inför kunskapen"
bustorp
Sorry Johan B, det ser ut som jag kopierat lite av det du skrev men jag skrev lite i taget och såg inte att ditt inlägg kom före...............
Tekniken funkar uppenbarligen.................

"Ödmjukhet inför kunskapen"
Jag gör som johan och bustorp.

Men glöm inte bort att det är maskin som ska göra jobbet. Du ska inte trycka/pressa på maskin.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Ska medlet vara torrt innan man börja polera? Har alltid undrat.

//Player
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Kanske ska tillägga att jag aldrig polerar själv numera. :-)

//Player
Player,

Nix för fasingen! Medlet ska vara "fuktigt" när det arbetas in.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Korrekt Kalle. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag kör samma teknik som Johan B och Bustorp använder(dvs medel drirekt på trissorna och sen får maskinen jobba ut det) , har fungerat utmärkt för mig alla gånger.

Att det stänker undviker man med lite finkänslighet och lagom mäng polermedel:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Annars finns det påstrykarsvampar att köpa som funkar kanon.

Min M3
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...fast Rustamaskinen har två stycken roterande påstrykningssvampar! ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Okej tackar för era svar.... Nu sk ja snart ge mej ut i garget =) å polera och wax tills jag blir nöjd om de så tar resten av veckan..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.