|
|
|
|---|---|
|
Oj oj, Pärlan, en lätt bedagad alpinvit 520iA 1985 21 800mil, inköpt för 5 000kr, belagd med körförbud vid köpet, har börjat kosta mig en mindre förmögenhet: Förra veckan byttes avgassystem, bromsarna renoverades, signalhornet byttes, motorhuven som varken gick att öppna eller stängas lagades. Kostnad 5 700kr. Åkte till SBP glad i hågen, men besiktningsmannen underkände flera bromsrör och vänster undre fjädersätet fram. Höger undre fjädersäte fram hade dessutom begynnande rostskador. (Någon som vet om man kan byta enbart fjädersätet?) Ny tur till verkstaden idag , får se vad det slutar på. Köpte bilen i tron att den hade kamkedja. Det visar sig dock att den här modellen har kamrem. Byttes senast enligt serviceboken december 1991 vid 10 800mil!!! Ett under att den inte har brustit ännu. Bilen är relativt rostfri, flyttgods från Schweiz 1995 och värd att bevara, men hu vad dyrt det börjar bli. Väntar nu bara på att automaten ska ge upp också... (Hur ofta ska man byta olja i automaten?) Annars en underbar, om än slö, bil som jag älskar trots alla fel och brister. Uppmuntra mig! Förklara att jag gör rätt som kostar på den alla de här reparationerna. RE | |
|
Ja du gör helt rätt! En fin E28 är värd att bevaras, och mycket av sakerna är ju av förbrukningskaraktär som du inte kommer att behöva åtgärda på länge igen, se det positivt, du vet att det är bar och behöver inte oroa dig. Du är uppe i drygt 10 tusen och det blir väl några lappar till, men ge inte upp! Glöm inte att sköta pusen på bilen och du har en pärla du kan köra länge och mycket med. |
|
|
Du gör helt rätt om du tänker behålla bilen! Du kan hitta nya fjäderben på din lokala bilskrot. Det går säkert att bara byta fjädersätet, men lite bökigt är det. Lättare att byta fjäderbenet. Kamremmen skall bytas vid varje 6000:e mil eller vart 4:e år. Bromsrören är inte speciellt dyra, men tar lite tid att byta. /Per |
|
|
Tack, Ska fixa ytrosten under våren samt rubba och vaxa med maskin. Kommer bli kanon. (Mekanikern kallade bilen för Bettan, men jag svarade att Kikki är ett bättre namn för hon dricker ganska mycket...) RE |
|
| *hehe* | |
|
Någon som har erfarenhet av hur långt automatlådorna håller? RE |
|
|
Behåller du den i 2-3 år till så kommer det att jämna ut sig. Men om du panikar och säljer den inom en snar framtid så gör du ju helt fel. Nej behåll är mitt tips! Du gör rätt! Jag har själv säkert lagt 20000 kr på bara reparationer/reservdelar. Men nu när jag åkt 9000 mil på 4,5 år så börjar det jämna ut sig. mvh |
|
|
Byter man bara olja som man ska brukar dom hålla bilens livslängd, men man vet ju aldrig... Min bil: Länk |
|
|
Oljan är nog inte bytt på ett tag, den är inte klarröd längre. Växlar dock mjukt och fint, får nog bli en rejäl oljeservice i vår (såväl motor som låda). RE |
|
|
Beror ju också på vilken låda du har beträffande "tåligheten".. TROR att den fyrväxlade 4HP-22 kom -84 iofs,då har du i så fall den bättre av lådorna... Om det är en ZF-3HP-22(Tror som sagt den försvann före -85) så har den lite tendens till att inte klara av lika mycket påfrestningar som den senare 4HP-22 . Byt oljan + silen snarast om oljan inte är klarröd skulle jag vilja säga.. Mvh Janne. |
|
|
Tusen tack för rådet- Har den fyrväxlade automaten, byter olja snarast. RE |
|
|
Automatlåderna (4HP-22) brukar hålla fruktansvärt bra. Finns dom som har kört dom 60' mil utan problem. Janne T: Stämmer bra. 84 var sista årsmodelen av e28 med 3HP-22. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Jag bytte faktiskt just fjäderskålen på min bil igår och det tog ca 3timmar...det är faktiskt lättare att jobba med fjäderbenen på E28 än tex E30 tacka vare att du slipper lossa en massa kulleder...En ny fjäderskål kostar 320kr på Ekonomen. | |
| Men byta olja i automaten! Snabbt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.