|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga till experterna om vilken cleaner ska man ha till bilen? Och vad exakt gör den? Tar fram den äkta nyansen? MvH Bmw 4-ever | |
bustorp |
Det finns olika typer av s.k. cleaner. Det varierar mycket mellan fabrikaten också. Vad är problemet med lacken? Repor, oxid, skitig, flammig? Metallic eller solid? Generellt kan man säga att cleanern som namnet antyder rengör lacken. Den tar även bort vissa repor och viss oxid, dock inte allt. Det är inte ett ultimat medel att återställa en sliten lack men en någorlunda fräsch lack kan bli ganska bra med en cleaner. Mycket ligger i handhavandet och ev.bruk av maskin för att få bästa resultat. Vad gäller vilken cleaner antar jag att du menar fabrikat. Där får någon annan svara då jag inte har så stor erfarenhet av rena konsumentprodukter utan mest har jobbat med lite mer proffsprodukter som är mer inriktade på ex. bara oxid eller bara repor. Själv använder jag bl.a AutoSmarts Buffer 2000, Mirror Image, Easy Cut som specifika medel och R3 som ett "multimedel" till den typen av lackrekond. Ödmjukhet inför kunskapen. |
|
Lacken ser fin ut men eftersom det är dakargul och ej metalic så vill färgen blekas lite med åren som det gör på dom röda nyanserna utan metalic lack! Det kanske inte går få fram färgen vad vet jag! Man ska kanske lämna in den men detär så himmla roligt att hålla på själv! Man vet ju vad man gör med bilen själv om man säger så! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Om det är en originallack från fabrik, har din lack klarlack! Dvs. den oxiderar inte som lacker utan klarlack... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bustorp |
Tror inte att en "konsumentcleaner" klarar att ta bort all oxid ordentligt. Du får ta till proffsprylar utan att tveka för att få hållbarhet i det hela. Jag hade kört en oxidlösare typ Smartab´s Buffer 2000 eller R3. Dom är båda mycket bra mot oxiderade lacker. Buffer 2000 är en ren oxidlösare medan R3 är en kombination som tar både repor o oxid i samma steg. Funkar bäst att köras med roterande maskin. Maskera gärna lister för att slippa efterarbete. Lägg sedan ett lackskydd som du håller efter väldigt noga. Inga starka rengöringsmedel o mycket sparsamt med avfettning. Dakargul kan vara svår att få tillbaka originalkulören exakt om den är riktigt risig. Den har en tendens att bli lite blekare/ljusare men det går oftast att komma väldigt nära ursprunget. Den kan också bli lite flammig. Kör då en gång till innan lackskydd så brukar det lösa sig. Det finns säkert andra produkter som kan ge samma resultat men detta vet jag funkar. Tänk på en sak. Blir det inte bra så är det inte fel på produkterna utan handhavandet. AutoSmart´s oxidlösare är toppklass. "Ödmjukhet inför kunskapen" |
|
Lacken i sig är mycket bra men jag tycker att den har fått lite stryk ändå från solen! HaR använt mig av Autosmart produkter för med hjälpa av maskin så det blir och fortsätta med det då! Tack för hjälpen! MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.