|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har fått ett erbjudande som känns riktigt bra. En Bmw 318 -91 för 30 000 kr. Jag är påväg att köpa den men jag är fortfarande lite osäker på om 318 är en stabil och rolig bil? Den är i topptrimm utan rost eller något annat. Har gått ca 15.000 mil. Är 318 en bra bil? Verkar affären bra? kom gärna med åsikter ! | |
|
Om bilen är som du säger i topptrim och helt utan rost så är priset OK. Men då ska den vara nyligen servad och besiktigad. 318i är en bra bil om du vill ha en billig och hyfsat snål bil. Snabb är den inte. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Ok. Men om man utgår ifrån vad den är idag, det vill säga helt orginal.. kan man göra mycket roligt med den? modda snyggt eller trimma enkelt eller något liknande. Har aldrig ägt en sån här bil innan så ursäkta om mina frågor är dumma! | |
|
318 är en trevlig bil med riktigt bra driftsekonomi. Billig försäkring, billig service, låg förbrukning och godkänd prestanda. Jag skulle dock undvika en 91:a (första årsmodellen av E36) för 30kkr. Jag tycker det låter för mycket, man bör inte betala mer än 25kkr för en tidig E36:a med fyrcylindrig motor idag. Nackdelen med årsmodell 91-93 är att 318-motorn kräver mycket täta kamremsbyten (4000mil) och motorn har även en ruskigt känslig kamaxel (tickar motorn högt kan den vara på väg att ge upp...) Jag rekomenderar dig till att köpa en -94:a eller senare. Då fick motorn kamkedja och har en annan konstruktion som är i stort sett skottsäker. Du bör kunna få loss en 94:a för runt 30-35kkr efter prutning idag! |
|
|
Det är ingen idé att trimma en 318i. Bättre att du ger dig på en bil med sexcylindrig motor direkt istället. Att "modda" en 318i kan väl göra om man vill, men inget som jag hade gett mig in på. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Ok. Som sagt, är helt lost när det gäller sånt här. Tycker bilen är vacker att titta på och jag vill kunna låta mina bekanta att gå loss på den och modda den till mig. Priset är för högt alltså. Här är en bild på blocket på den: Länk En kompis till mig så jag får den lite billigare. |
|
|
Enligt annonsen har den gått 17-18k mil och har automatlåda. Blinkersinsatser bak är icke original samt fälgarna. Med den kännedomen är 30tkr för mycket. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Såg det nu att det stod 17-18. Ok.. Men vad gör det att blinkerinsatser inte är orginal? sålänge dom fungerar? och fälgarna likaså. jag är inte så petig.. Och som sagt det är ju ett projekt. Men det är för mycket pengar för den bilen alltså? |
|
|
Jag hade inte köpt bilen för det priset eftersom att jag är petig. Att köpa nya blinkersinsatser bak går på ~2000:-. Automatlåda i en 318i är helfel, bilen måste bli enormt slö. Fälgarna känns också helfel på en snikig 318i och måste bytas till original - ännu en utgift. Men om det är bilen Du vill ha så är det ju inte frågan om särskilt mycket pengar. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Du får ta det lite lugnt.. Blinkerinsatser. vad är det? och är dom trasiga dom som är på eller? =) |
|
| Och förresten, vad är det för skillnad mellan en 318 och en 318is igentligen? tack för hjälpen / fredde | |
|
Jag menar att blinkers bak är i fel färg. Om du tittar på bilden så ser du att de är mörka, inte orange som det skall vara. Det är inget funktionsfel, och bryr man sig inte om detaljer så gör det ingenting. 318is är den piggare (och dyrare) varianten med 140hkr. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Jaja... antar att du vet en del om bilar.. och att du kanske har rätt.. tack för hjälpen iaf | |
|
Olof, varför måste fälgarna bytas till orginal? Bara för att du inte gillar dem behöver det inte betyda att Fiddefisk inte gillar dem. Det enda man kan ha emot stora fälgar på en motorsvag bil är att den blir ännu tröttare och dricker mer bensin. Utseendet och styrresponsen blir mycket bättre med snygga fälgar/lågprofil däck, även på en 318. Jag tycker det ser ut som en fräsh kärra så om du känner att du är sugen på bilen och dessutom känner ägaren och vet att den är fin så slå till. Fredrik M |
|
| Tack, kändes skönt att veta. | |
|
Fredrik M: Därför att jag helt subjektivt tycker att de är vidriga och dessutom verkligen inte passar bilens i övrigt original utseende. Möjligheten finns givetvis att Fiddefisk tycker precis tvärtom. Då är det förstås bara positivt för köpet. Något att tänka på är att en 318i med automat troligen är väldigt svårsåld i framtiden. Bilen är slö som den är, automaten gör det inte bättre och ökar såklart dessutom bränsleförbrukningen något. Måste vara ovanligt med 318iA, den nämns heller inte i modellguiden. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
| Den står här utanför och har bmw fälgar orginal. Dom på bilden är andra fälgar, det togs för ett tag sen. Men om jag prutar ner den till 25.000 ? Är det en bra affär då?? | |
|
Svårt att säga utan att ha sett bilen, men det verkar vara ett mer rätt pris för bilen. Som Olof säger en 318 med automatlåda är inte världens mest lättsålda, så prutarmöjligheter finns. Fredrik M |
|
|
Fredrik M här är en bild på den. Länk |
|
|
Såg den bilden, ser väldigt fin ut på bild. Tänkte mer på att se bilen i verkligheten. Men har den gått i södra Tyskland lär den inte vara så anfrätt av salt och annat skit. Ge din kompis ett bud på vad du kan tänka dig ge, 25.000 tycker jag verkar vara ett riktigt bra pris. Tror inte han blivit direkt nedringd så chansen att han nappar är nog stor. Gav själv 17.000 för en 318is -90, med karossen innan din, och den är rostig lite här och där. Fick 2'a på bensintanken i fredags. Fredrik M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.