AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.495

Har kollat på den här!

U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Länk
Hejsan! Jag var och kollade på den i lördags.
Hade snackat med killen innan, men då begärde han 67.500kr.
Så såg jag för en vecka sen att han hade sänkt priset till 60.000kr.
Jag blev genast intresserad och ringde och prutade till 55.000kr.
Så vi kom överens att jag skulle titta på bilen på lördag.

Jag kollade upp bilen hos bilprovningen angående miltalen, och förra ägarna.
Allt såg jättebra ut 3 ägare innan, och det var inga 18-åringar som hade ägt bilen.
Var 100% att jag skulle köpa bilen, var hur säker som helst att jag hade hittat rätt bil till rätt pris.

Bilen var jättefint skick, varken bucklor eller repor, men hade en rostbubbla på vänsterskärm.
Invändigt mkt fint skick, förutom 2 hål en på passagerar-sätet
och en i baksätet.

Kollade igenom s-bok och en massa kvitton på över 30.000kr, hissade upp bilen inga läckage och all utr funkade perfekt.

Var vid det här laget 200% att jag skulle ha bilen.

Så nu till provkörningen, motor, växellåda och koppling i topp skick kändes som nytt hur tight som helst.
Börjar rulla ut från macken, när jag börjar höra ett oväsen som inte normalt sett inte ska låta, även om han hade dubbdäck.

Nu undrar ni kanske om hur jag vet att det inte är normalt, för jag har ägt en Bmw 320-92, och kört en 328-96 innan.
Kan säga så att 328an var rätt mkt tystare än min 320, förmodligen bättre ljudisolering på dom nyare bilarna.

Jag säger till killen att det låter verkligen mkt om bilen, att jag har en Toyota Carina-95 med dubbdäck och att det inte låter alls så högt.
Men han fortsätter med att det är däcken som låter, och med sommardäcken är det mkt tystare.
Jag kunde inte lokalisera vart det kom ifrån.

Så jag säger till honom att om jag ska köpa bilen, så får vi byta till sommardäck och höra om oljudet är borta.

Vi hjälps åt att byta till sommardäcken, så börjar köra när jag märker att det samma buller och oväsen som innan.

Och nu hör man tydligt att det kommer bak underifrån, och det stiger med hastigheten.
Svårt att förklara ljudet men ett högt buller var det iallafall.

Jag säger till killen att jag kan inte köpa bilen med det oljudet, och om han vill kolla upp bilen vad det kan vara.
Han säger att han ska sätta in en ny annons på 59.000kr, så får han se om han får bilen såld.
Annars så kollar han upp bilen och ringer mig.

Trött, besviken, förbannad, ledsen och med ett stort frågetecken
varför det lät så på en bil med så bra historik körde vi hem utan bil.
Snacka om att jag var nere hela dan, för bilen i övrigt var i mkt fint skick och precis som jag ville ha den M-pkt, sport-stolar klima, stora färddatorn och farthållare.

Nu undrar jag om det är nåt med bakaxeln eller kanske hjul-lager.

Har lärt mig nu att det är inte alltid sv-sålda bilar med full-sbok
och en massa kvitton som är i bäst skick.

Min 320 hade varken s-bok eller nåt annat, var nyimport och med dom magiska 15.000mil på mätaren.
Men var ändå i mkt bra skick.

Vill inte smutskasta killen på nåt sätt för han var trevlig och ärlig.
Tror inte att han medveten vet att det är nåt fel på bilen.

Ha det !!.

Mvh Jan.

Hur lät det?

Ser att du bor i Malmö - lät ljudet som våra kära(hemska) stadsbussar låter? Ett högfrekvent vinande/susande? I Så fall är det sannolikt slutväxeln i bakaxeln som är defekt. En kompis hade detta symptom på sin 320i -92. Slutväxeln var helt slut (efter drygt 23 000 mil), han monterade en ny (begagnad), sedan blev det tyst och fint igen :) Kostnad inkl. arbete: 4-5000:-

Det skall dock sägas att det är MYCKET ovanligt att slutväxeln rasar. Jag hade aldrig hört talas om att det skulle ha hänt någon innan min kompis råkade ut för det.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
Kalle Hansen: Tänkte faktiskt på samma sak (slutväxeln).
Stämmer rätt bra med beskrivningen angående ljudet.

Kan vara så att bilen har varit misshandlad av tidigare ägare.
Det är killens första bmw e36, så han kan inte jämföra med nåt annat.
Enligt honom har det låtit så redan när han köpte den.
Om han inte får den såld, så ska han lämna in den hos Jarls Bilservice angående oljudet.
Nyfiken vad det kan vara, jag hör av mig så fort jag vet nåt.

Mvh Jan.
Det låter som att det är hjullagren bak som är slitna. Inte helt ovanligt på E36 när de rullat uppåt 20kmil. En 323/328 med defekt slutväxel har jag inte hört talas om. De brukar klara av en hel del stryk.

Var o tittade på en 328 hos en "Ärlige Harry" i Arlöv för ca 2 år sedan där ena hjullagrent var slut. 8000mil på mätaren och ingen s-bok, tjenare...
Ljudet påminner om det som "U-turn" beskriver. Att byta ett hjulager kostar ca 3-4kkr, ganska dyrt således.
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Känns som hjullager eller? Men inte f*n kann det kosta 3-4000:- att få bakre hjullager bytta?
Om det vore hjullager skulle det väl vara mer ett dunkande ljud? Jag tror snarare på det Kalle nämner.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Olof: Hur skulle ett hjullager dunka menar du? Det brukar "mala" i vissa fart intervall samt vara beroende på hur man belastar hjulet i sidled.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Hmmm ok. Jag menar att det borde väl ett pulserande ljud snarare än som med bakaxeln där det ju låter som ett konstant "tjut" från bakvagnen sålänge bilen är i rullning. Oh well :)

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Om du bortsett från felet tycker att bilen är "helrätt" så tycker jag att den kan va värd 55K.
Oavsett om det är slutväxeln eller ett hjullager så har du den för 60K fixad & klar.
U-
277
U-turn
Bmw 325-93
Bmw 520-95
Bmw 525IM -95
Bmw 328i-96
JONTEP: Tror knappast att det skulle kosta 5000 att byta slutväxel eller hjullager, plus slitna sommardäck är mer troligt att det skulle kosta 70.000kr.

Då är det inte längre "så billigt", bättre att kolla på en annan bil då.

En sak till kopplingen var bytt vid 12.000mil,så jag är ganska säker på att tidigare ägare har misshandlat bilen.

För en koppling ska hålla mkt längre än 12.000mil.

Mvh Jan.
Pa
184
PalleM
316-98 Touring
Visst ska en koppling hålla längre, men man kan förstöra en koppling ganska snabbt utan att köra vårdslöst, och på betydligt kortare tid.

Mvh/Palle
SpineKracker
U-turn:
Däck är ju ändå en förbrukningsvara på ett annat sätt än hjullager eller slutväxel så det känns väl lite "orättvist", eller hur jag ska formulera mig, att räkna in dessa i priset.

Hade du tänk byta delar själv isf eller lämna in?
Om du gör det själv har jag svårt att se att en fräsch begagnad slutväxel skulle ligga på 5k. ??
Olof: Slitna hjullager har ett sjungande, eller brummande ljud som ökar med hastigheten. Med risk för att låta som en papegoja, efter att ha kört en 328 med denna defekt vet jag hur det låter och det låter mycket likt det som "U-turn" beskriver :-)

bmwlundqvist: Det ÄR faktiskt dyrare än vad man tror att få ett hjullager utbytt. Priset jag fick var visserligen av BMW som naturligtvis är dyrare än Kalle-på-hörnet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.