AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.406

Vart tar jag C-körkort?

Någon som vet hur jag går till väga på enklast möjliga sätt till lastbilskörkortet i Malmöområdet? Kan pendla max 4-5mil dit om det behövs, vill köra tungt nu :)

Så jag kan transportera bmw-bilar runt om i landet till er *skämt*

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Länk

MVH / Jacob
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Du har ju eriksson trafikskola ..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag rekommenderar Yrkestrafikskolan...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Vad Jeppe sa...

Kanske inte den snabbast/enklaste vägen.... men helt klart värt det om du tänkt köra som åkar-dräng. I vanlig körskola lär du dig ju bara ratta bilen...

Länk min pärla
bu
294
buffy11
525:92 touring brokatrot
Eriksson har så man kan få lastbil kort har själv tagit mitt där o där lär man sig det mesta att kunna hantera en lastbil.
Är du någorlunda van vid lite större budbilar på 3500 kg är det plätt lätt att köra upp för C-kort, skillanden mellan t.ex. 3,5 tons Sprinter med skåp och Volvo FL-6 är högst marginell

Själv skaffade jag DE kort ( och fick BE-C på köpet...)har aldrig kört buss sedan uppkörningen

Sen finns det inget substitut för erfarenhet: kör kör kör kör är det som gäller!!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Det knepiga är ju teorin (inte så svårt kanske men det som kräver lite arbetsinsats). Har man kört lite bil utan backspegel som gasarmagnus säger räcker det med en-två dubbelpass med en 143:a så sitter det sen! Lycka till!

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Sikten bakåt i en lastbil är inte så dålig som man först kan tro, man har flera backspeglar i olika vinklar samt att speglarna är rätt stora. Teorin är rätt lugn den också, säkert 85% av frågorna är vanliga trafikregler mm.

På uppkörningen fick jag förutom körningen och säkerhetskontrollen göra en funktionsbeskrivning, tex bromssystemet eller bränslesystemet.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det som egentligen är svårast när det gäller teorin är reglerna för kör och vilotider...

Jeppe

Man kan även få frågor vid provtillfället om funktionen på i princip vilken del av lastbilen som helst, som jaken nämnde. Mig frågade besiktningsmannen vid uppkörningen om hur den hydrauliska parkeringsbromsen fungerar och är uppbyggd. En annan kille fick beskriva hela drivlinan den dagen jag körde upp för C.
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag fick bränslesystemet.....

traum, lastbilar har väl inte hydraliska bromsar, det är väl tryckluft på alla tyngre doningar...
Jesperado, det som är svårast är, hur mycket man får lasta. Har man ADR så ska man veta "vad" för nåt man får lasta också.
Kör och vilo tider i sig är ganska enkla faktiskt.
Teorin är också lätt. I princip så kan du klara den utan att ha sett boken. På trafikskolan då jag tog mina behörigheter gjordes ett test och dom lätt en B-körkortselev testa C teorin men mycket förvånande-oroväckande resultat!

Yrkestrafikskolan är som sagt att föredra då man lär sig lite mer än endast körning, för, det är mer man ska kunna en endast ratta fanskapet.
Sen anordnar Komvux på vissa ställe runt om i landet ett åriga utbildningar för CE kk och 12 veckors utb. för D har jag för mig.

Ska du ha endast C eller?
Traum: Jaken har rätt i att alla tyngre doningar har luftbromsar.. men att parkeringsbromsen skulle va hydralisk är fel av 2 anledningar, den är varken hydralisk eller pneumasisk (stavning??) den är helt makanisk... en redigt stor bitig fjäder som lägger åt handbromsen, men den är ju luftstyrd på sätt o vis eftersom man använder luft för att dra tebaks denna fjäder o på så sätt lossa handbromsen.

På äldre släp / trailer finns ju även helt makaniska doningar, där du får dra åt hanbromsen men en liten vev :)

Länk min pärla
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
M 3: Det är tydligen en ren smaksak då. Jag har inga problem att lära mig någon form av teori, men körtiderna upplevde jag som mycket krångligare än reglerna för lasten. Oavsett om man inkluderar farligt gods eller inte...

Jeppe

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Sen ska man hitta en åkare som vågar satsa på nyutbildade chaufförer, om man ska använda C-kortet yrkesmässigt. Trots allt snack om hur svårt det är att hitta folk, är många åkare konservativa och vill ha chaufförer med mil i kroppen. Tyvärr hamnar många unga/nya chaufförer hos nån av dom mindre seriösa åkarna och får ta endel smällar med kreativa lönevillkor, risiga åk och mycket liten förståelse för körtidsregler.

Vill man få mil i kroppen kan jag rekommendera Poståkeriet. Vågar anställa nya chaufförer, har seriös introduktion och bra ordning på fordonen. Mycket bra väg in, även om lönen inte är överdriven. Där får man det i alla fall vitt, och inget ihophöftat baserat på körda mil med obetalda stopp och så vidare.

Jag bytte dock bransch efter att ha kört åt dom i 2,5 år. Helt enkelt svårt att hitta en lika seriös åkare som behövde folk. Dom som ligger på samma nivå har ingen personalomsättning att tala om.

Sex på alla fyra, roligast så!
Hangaround: Word!!

Länk min pärla
Tack för alla svaren, uppskattas!

M 3: Självklart satsar jag på CE-behörighet, men man måste först inneha C för att sen få CE.

GLAD PÅSK på er

Mvh Dragolito

Svart som synden Länk
Jesperado, jo visst upplever vi olika vad som är svårt.

Hangaround, håller med dig helt och hållet. Fast jag skulle vilja tilläga att anledningen till att många åkerier är försiktiga med nya förare är att det redan körs på mycket små marginaler och då har de helt enkelt inte råd med nya människor som fömodligen kommer att kosta pengar innan "dom" har blivit fullfjädrade chaufförer.
Har du åkt taxi någon gång så har du betalat mer än vad det kostar att anlita ett 24meters ekipage!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.