AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.716

FM-sändare. Vettig?

CIP
Var köper man nån vettig och bra FM-sändare? Nån som säljer dem i sverige??

//Mange
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Såvitt jag vet så är de förbjudna i sverige enligt PTS, men hur som helst så har jag sett en massa fm-sändare på auktion på Tradera.se, deras kvalité kan jag inte utala mig om.

//Simon
CIP
Jag känner väl till att dom är olagliga enl PTS, trodde inte jag behövde skriva det. men men.
Hursomhelst, det finns altså inga svenska återförsäljare alls? Finns det någon utländs webshop som är bra da?

//Mange
Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ja köpte en sån där sändare på tradera.se, såg ut ungefär som en laddkabel till en mobil. Totalt oanvändbar. Katastrofalt dålig ljudkvalité. Det tjuter, sprakar och knastrar. Dåligt använda hundrafemti spänn. Jag tror emellertid att det finns FM-sändare av bättre kvalitet, men då får man förmodligen slanta en peng till. Vore kanon att ha!
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Alternativet, förresten, är väl att köpa en FM-modulator och installera till stereon och dra fram kabeln lite snyggt på ett lämpligt ställe.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag har en iTrip som fungerar alldeles utmärkt. Länk Köpte den i USA.

Använder den aldrig i Sverige eftersom det är olagligt.

Min bil:
Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
tegel: *hehe*
CIP
Okej, hur pass bra ljudkvalitét är det med iTrip då? Låter det bra altså?

//Mange
Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ja, grymt bra faktiskt. Helt förvånande. Det enda som kan bli jobbigt är när man kör långt och kommer in i områden med störande frekvenser.

Det fina är att man kan använda den överallt, hemma, på jobbet, i bilen, bara det finns en radio i närheten.

Utomlands.

/M

Min bil:
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Jag använder precis som tegel Itrip till min Ipod vilket fungerar bra. Jag är på det hela taget nöjd.
Det ända jobbiga är det som tegel beskriver ovan, att man måste "jaga" lediga frekvenser om man åker långt.
K
anon att kunna flytta den mellan olika bilar också.

Ipod´s dåliga batteritid avhjälps med laddare för 12v till den.

Jag köpte men i London när jag var där i höstas, dom är förbjudna där också men efter lite letande på diverse skumma smågator hittade jag en teknikaffär som hade dom bakom disk om man bara frågade.
På kvittot skrev han givetvis "For export use only" :)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Efter att noga har utvärderat en Itrip noga som en arbetskamrat köpt så kan jag konstatera att ljudkvaliten inte duger åt mig i min bil. Vid en jämförelse med Icelink så framträder skillanden ännu mer.

Smidigheten är dock grym.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
wendtan:
Jag håller med dig om att ljudkvaliten inte är av bästa kvalitet. Denna lösning för dock duga för mig tills vidare eftersom jag vill kunna lyssna på ipoden i familjens alla bilar. Värd engarna var den i alla fall helt klart.

Skulle vara kul att provlyssna Icelink-lösningen samt titta hur det ser ut i samband med malmöträffen i April...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Andersson: No problem, de löser vi.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Wendtan >>
Hur är ljudkvaliteten i gämförelse med MP3 skiva i spelaren (eller en hemmabränd skiva av mp3or)? Stor skillnad? Brus? Mm?

Är sugen att skaffa en Itrip att använda i lastbilen där jag inte har mp3 kompatibel stereo.. inte värst sugen på att börja riva under paneler å annat grejs för att installera en IceLink..

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Jag har en Audiax II som enligt min smak fungerar helt OK. Visst det är inte CD kvalitet men går att jämföra med en vanlig radiokanal. Betalade 400 för den i Norge.

Mats
Visa användare
24
ChrisXtreme
M3 - 94
330 cab -03
Hmmm.....
Detta som ni beskriver låter ju otroligt mycket billigare än mitt alternativ i M3:an som jag lämnade in på MDS Göteborg i veckan och dom satte in alla 6 nya hgt inne samt 2x 12 tummare i skuffen med dubbla slutsteg och en mottagare som de satte på stereons baksida med 2 st RCA-L/R hane?! så jag köpte en 30cm hona L/R och en minitele stereo kontakt i andra änden som passar i min iPOD och detta ligger på fast inställd mhz 88.7.Dom satte även en liten on/off brytare innuti handskfacket till anordningen och jag kan ha iPOD:en,Laptop:en men DVD filmer,MD,extern radio enhet då antennen i M3:or är iaf på min bil inbyggd i bakrutan och suger hårt.Får inte ens in NRJ när jag lämnat Göteborg City typ 1km sedan är det brus/sprak på nästan alla stationer utom SR P3!....
Nåja, den kopplingsanordningen och aparaten samt brytare och installation kostar idag 795:- och i mitt tycke som har Ice-Link i 330 cab:en låter det riktigt bra,inga knastriga ljud eller problem med mzh då den reserverar 88.7 så fort brytaren är påslagen.

Bara ett litet tips men ni vet nog redan detta men jag som är ny här hos er vet inte riktigt om jag bara upprepar sagda saker på andra trådar.
MDS 795:- inkl moms och montering ca: 30 minuter beroende på bilstereotyp ch bilmärke.
MVH
Chris

- Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari -
Det kan vara så att den där enheten som sitter på antenningången förstör en del på den normala mottagningen pga missanpassning i antennkretsar osv. Har du kört utan detta och är antennförstärkare, kablage osv till antennen i bakrutan OK? Så jäkla dålig skall inte mottagningen vara faktiskt även om du inte riktigt kan jämföra med en sprötantenn på plåten.

FP
Visa användare
24
ChrisXtreme
M3 - 94
330 cab -03
Folke:
Tack för dina superba förslag och tips :) Jag har fått igång min Blaupunkt RadioPhone (GSM delen) tack vare ditt svar på mitt tidigare inlägg och det var en kontakt från den antenn som sitter på taket bak.Det är en liten kort mobilantenn och det var så som du sa: att det förmodligen inte var korrekt kopplat från antennen till stereon och när dom som byggde ljudet förra veckan kollade så var antennen till mobildelen inte ens inkopplad,kontakten låg nere vid vxl lådan !!!??? men efter ett litet köp hos Claes Olsson så hittade jag kontakten (adaptern) och dom satte på den på kabeln och in i radion så nu fungerar iaf mobilenheten av radion men mottagningen var lika usel redan innan dom satte dit både ljud och MP3 delen så jag vet varken ut eller in nu....
Ska jag satsa på en ful spröt antenn och sabba de snygga linjerna bilen har utan antenner och annat bara för att få in radion utanför city eller finns det något annat alternativ till spröt?
Som jag sa i andra inlägget så fanns det några olika versioner av antenner som sätts fast under backspegeln inne i cupen men som du sa så kanske det inte är så bra saker överhuvutaget?!

MYCKET TACKSAM FÖR TIPS :)
MVH
Chris

- Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari -
Jag skulle nog testa med en lös antenn eller magnetfotsantenn först och se så att radion är OK i stereon. Sen skulle jag försöka fixa originalantenn och/eller antennförstärkare, slutligen testat med ny antenn, först på insidan av rutan och slutligen nån form av yttre antenn.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.