AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.778

Fjäderbyte bak på E30!

Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
Är det så enkelt som jag tror att byta fjädrar bak på 325 i -87? Är det bara att spänna ihop fjädern o ta bort den utan att skruva det minsta?? O är det nå speciellt att tänka på vid byte fram?

Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
det blir änklast om man skruvar loss nedre stötdämparfestet så att hela bärarmen hänger längre ner så äer det bara att plocka ut den.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =)
Visa användare
193
six power
M5 3,8 -92
325iK -87
Oki, men jag lär väl ändå spänna ihop fjädern va? Den är väl duktigt ihoptryckt?

ta
19
taximaan
318iS -93
Det behövde inte jag göra när jag bytte. Domkraften mot bärarmen bara så behöver du bara sänka när nerdre fästena för stötdämparen är veck..
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Böt mina fjädrar igår, dom var inte helt snälla att få bort trångt att få dit fjäderspånnare men det gich bra att använda ett brytjärn för att "vicka" loss o dit dom. Mina iaf var inte bara att plocka bort men man behövde inte bryta så mkt.

Mvh
Per L
svintoleffe
Ta två form av spännband, så sätter du fjädern i skruvstäd, så vrider en person in, medans du spänner med banden, då behöver man inte hålla på med några, fjäderspännare.

Lättare än så kan det inte vara. tog högst högst en halvtimme så hade jag bytit båda bak.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Att få dit dom ngt kortare fjädrarna var betydligt lättare än att få bort dom gamla kan påpekas. Mad de kortare behövdes bara lite brytkraft, där hade de inte behövts spännas ihop mkt alls för att gå fritt.
SpineKracker
Gör såhär:
Palla upp bilen och skruva av hjulet. Därefter lossar du nedre stötdämparfästet helt, dvs det som sitter i bärarmen.
Sätt en domkraft under bärarmen och hissa ned tills fjädern inte är belastad. Fjädern kan dock sitta fast i gummibussningarna, då är det bara ta i med handkraft eller något slags hävstång.
Du behöver inte spänna ihop fjädern på något vis för detta ingrepp.
Vid montering av ny fjäder gör samma procedur i omvänd ordning.

Inga konstigheter alls =)

MVH
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Mina original satt i rätt bra spänn (inte fast) trots att jag gjorde precis på detta viset, kan de vara så att det skiljer sig åt, ex om man har M chassi el ej? Vet inte vad jag har på min men det är 51mm ben ifram å det är en cab... Dessutom åkte den ned endast 15 mm i fram o 2,5 ibak med 30-35 sänkfjädrar... Vilket kanske kan peka M chassi... Har dock inte betraktat min som speciellt låg, det jag gjorde nu var en sniklösning med mekonomenfjädrar. Vilket nog försämrar väghållningen (om det nu var M som satt där). Funderar på att i så fall flytta ner fjäderskålarna i fram i stället eller köpa kvalitetssats... Nåja någon som har koll på vad det är som är M eller ej?

Mvh Per
SpineKracker
Menar du att se satt i spänn trots att bärarmen var maximalt nedhissad?
Isf borde ju fjädrarna vara extra långa!

Glömde skriva det i förra inlägget:
Hissa inte ned mer än nödvändigt då det kan skada drivaxlarna.
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Ja, i och för sig inte benhårt men man fick ta i lite för o bryta dom ur nedre fästet, Jag tog inte heller bort kränghämmaren men jag bedömer det som att man inte hade kunnat få ned armarna speciellt mkt mer pga just drivaxlarna. Frågan är om inte M fjädrar är rätt långa o mjuka, dvs det blir fjäderförspänning ist för kort o hård (dom borde jobba bättre då). I fram var orig fjädrarna extremt långa samtidigt som dämpen gick att dra upp ovanligt lite/kort kolv...

Har ännu hållt på för kort tid med BMW för att ha full koll på hur grejer ser ut och o passar vilket ibland är lite irriterande när man hållt på i 20 år med jänk o har bra koll på vad som är vad o hur man kan kombinera olika saker för trevlig funktion samt hur grejer kospassar mellan modeller...

Återigen nån som har koll, upplys oss om detta med M chassi

Mvh Per
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
med anledning av M-technikstötdämparna till E30:
Länk
Länk

/G
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Tack för länkarna, sitter förmodligen M chassi på min beskrivningarna verkar stämma, åtminstone i fram, misstänker starkt att jag har har gjort lite bort mig genom att byta fjädrarna, inte utsendemässigt men väghållningsmässigt, får väl se hur den känns när den kommer ut så småningom. Sänkningen blev dock så pass liten så jag tror inte att dämparna tar akutstryk. Eller - mycket svett för väldigt lite....

Mvh Per
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Jag har kanske varit lite otydlig i det jag tidigare skrivit.
Det är bara framstötdämparna som innehåller denna special. (söker du i mailinglistan hittar du en lite längre utläggning om dessa stötdämpare och varför de är konstruerade på detta sätt)

/G
SpineKracker
Perra L
Mycket besvär för inget sa kärringen som klipte grisen.. hehe =)
Visa användare
162
Perra L
E36 318IS coupe -93
E30 320 Cab -90
Mja nu har jag delvis listat ut det hela, på 320cab sitter samma kränghämmare som på 325 dvs 20mm fram o 12mm bak. Fjäderbenen fram är 51mm och har gasdämpare original till skillnad från vanliga 325. Fjädrarna fram är 39,5 cm långa när borttagna och 12mm i gods. Bak är de 23,5cm långa borttagna och 14,5mm i gods där tjockast. Möjligen är det samma koncept som på 318is sportchassie.

Talade med kamraten som har jobbat som BMW mek i över 20 år och vi kunde inte helt reda ut detta, På M ska det sitta ett extra dammskydd ovanpå "hatten o fjäderstoppet" som är trätt på stötdämparkolven. Vi kom fram till att M technik troligen inte är mer än extrabra stötdämpare och lägre o bättre fjädrar när det sätts på bilar som inte är "äkta" M. Med andra ord ett slags trevligt sportpaket som absolut inte ska förväxlas med "äkta" M-komponenter/chassi som ju är betydligt mer avancerat.

Mvh Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.