AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.154

Hur ser era sänkta bilar ut i underredet?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hissade upp M3:an ikväll med domkraft för att montera av kåpan över bränslefiltret som hade mosats när bilen backades in i garaget...

Underreden brukar iof inte se så vackra ut, men man ser ju tyvärr en del ställen som fått ta stryk på fartgupp, vid branta infarter etc...

Har konstaterat följande skador:
Ett st mosad plastkåpa över bränslefiltret (89:-)
Lite avskavd underredsmassa på en balk,
Lätta skrapningar på kattarnas skyddshöljen...

Ingen katastrog, men lite surt är det ju på en i övrigt fin bil..!

Hur klarar ni andra er?
Blir det ofta man skrapar i så blir det ju opraktiskt till slut, min M3 har ett tjusigt chassie från Schnitzer, men jag kommer byta till högre fjädrar så detta stör mig...

Jag hade en 900 Aero som skrapade i marken om man körde i spåren, den var LÅG!

Alla sänkta bilar har lite skrap märken det är inget att vara ledsen för mosse!

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Nej, så länge inget går sönder så är det väl lugnt, men man blir ju helt nojjig när man hittar skrapmärken... :-/
Hoppas kattarna tål en del....
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
I bland är de jobbigt att ha låg bil alltså...

Kommer bara in i 2 stycken tvättar här omkring,får i bland backa upp för vissa trottoarer,och ett antal iskrapningar i olika saker...

Men man får ju offra vissa saker för att få annat..
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
En och annan kyss har bilen fått i underredet, 320:an.
parolof
har också problem med vissa tvätthallar, och nu när tjälskotten blommar upp så gäller det att se sig för, funderar faktiskt på att återställa till orginal
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hur klarar sig kattarna egentligen?
Vad kan skadas??
I värsta fall om den får en ordentlig stött så kan vissa galler lossna om man säger så. Det medför skrammel vid gaspådrag och kanske mindre bra värden.
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Mina sparklådor är uppslagna i framkant på båda sidorna. Sen så har jag väll lite annat som gått sönder. Jag kommer inte upp på lyftarna i tvätthallarna.
Bilen är ca 8-9cm hög vid framkanten på sparklådan.

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Hur är det att komma av och på rampar till diverse färjor?
Om man som jag planerar att sänka 3-4 cm.
Min bil har följande..
Oljeläckage motor
Skrapmärken överallt
Nerfilade stänkskydd
Buckligt avgas

Nejdå.. Inte ett märke.. MEN!
I vintras gränslade/körde jag på ett isblock som låg på torr asfalt för sig självt.
Slog som in i HE... i underredet, självklart åkte jag och lyfte bilen vid tillfälle snarast efteråt. Inte ett märke vad jag kude se iaf. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
De flesta av mina sänkta bilar har dunkat i nån gång, en E30 fastnade med avgassystemet på en färja i en lastbula (eller vad de nu heter), tog tvärstopp i 2 sec och sedan sköts bilfan iväg.

Det är klart en nackdel att sänka bilar när det gäller dåliga vägar, fartbulor mm. men man får igen det på en liten krokig fin sommarväg när man pressar bilen lite över det vanliga.

Oftast är det rätt grova saker som dunkar i, lite skrapmärken på t.ex. länkarmsbussningens hus.
Har fått lite märken på domkraftsfästerna när jag kör ut från carporten med mer än 1 person i bilen...

/Johan

Min bil: Länk

Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Vill man vara fin får man lida pin....måste själv tänka mig för varje gång jag kör över en upphöjd gångväg eller nått liknande, det beror i och för sig på frontspoilern. Under bilen har det aldrig tagit i någonstans
BMW är relativt högbyggda från början. Om de blir så låga att de inte kan köras över fartgupp så har de sänkts på tok för mycket. Sänkfjädrar skänker inte bättre väghållning då de i regel inte är hårdare än originalfjädrarna. Därmeot ger de kortare fjädringsväg vilket kan leda till otäcka genomslag.

Den bästa lösningen för bättre väghållning är att skaffa hårdare fjädrar som inte sänker nämnvärt och komplettera med bra stötdämpare. På detta sätt bibehålls den hjulgeometri som BMW begåvat sina bilar med och bilen får en bättre väghållning med hjälp av de styvare fjädrarna och stötdämparna. BMW:s sportchassin brukar ha denna lösning. Enligt min erfarenhet är en bil med original sportchassi långt mycket snabbare än alla toksänkta exemplar.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
bjoerck: Att sänkfjädrar INTE skulle vara hårdare än original tror jag inte ett piss på.

Bara av rent sunt förnuft märker jag när jag pressar ihop, sätter lite press på mm. att de är hårdare än vanliga original. Tillverkarna kan säkert bekräfta detta, om man skulle få tag på deras data om fjäderkonstanter.

Tänker man efter så bör kortare fjädringsväg betyda hårdare fjädrar, logiskt, annars skulle de verkligen bottna. Känn bara på ett par Öhlins, hur mycket kan du rubba de jämfört med original? (extremfall för att "illustrera"), skulle inte lägre höjd betyda något positivt, varför inte behålla alla racerbilar på orig höjd?

Självfallet gäller inte bara låga fjädrar för bra väghållning, det ska till bättre kränghämmare, fetare bussningar, RÄTT hjulvinklar osv.

Och givetvis ska man inte extremsänka, men jag tror att hjulvinklarna på en bmw tillåter några cm sänkning utan att förstöra köregenskaperna... går ju att ränka på detta om man orkar och kan.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
rättelse sista stycket: hjulupphängningsvinklar, alltså vinklar på stag mm.
Jag undrar åckså hur det är att komma av och på rampar till diverse färjor? te.x till tyskland från Danmark och från Sverige till Tyskland jaja men hi fattar va ja menar????

Toni
ja glömde skriva hur låg den är men ja vet inte om man ska kolla på nåt speciellt sätt men jag tog en linjal o mätte den va 9cm från marken front spojlern allså

Toni
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.