AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.031

hur är motorn i 320 E36?

Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
God kväll:)

Sitter här i jakt på en bil som ska trängas med familjens andra utanför huset när jag tagit körkortet om några veckor.
Kollar just nu först och främst på E36:or. Mestadels 323:or och 325:or men så sprang jag på denna som ser så otroligt trevlig ut och har en minst sagt trevligt utrustningslista. Länk
Så nu till frågan, hur är bilen med den motorn, Har sökt lite bland gammla inlägg men inte hitta något mer ingående om man säger så. Vissa sägar ett den är helt okej medan andra sågar den vid fotknölarna, hur ligger det till?
tacksam för alla svar speciellt från 320 eller fd. 320 ägare.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Har endast åkt i 320i, ej kört. Men från passagerarsätet kändes det som att den gick helt OK. Skillnaden är stor från t ex E30 320i. Motorsången och den lena tomgången är ju där också. Det är ju dock ingen raket, 323i/325i går betydligt bättre. Ställer mig dock lite skeptisk till automat till den lilla sexan (om man nu öht ska ha automat i en E36), den blir nog inte direkt rapp. Utrustningsnivån var dock trevlig!

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Olof:
Automat ser jag sälv som ett plus men precis som du säger är det kanske inte att rekomondera till den motorn.

Står en 320IA E36 hos BMW Group Danderyd. kanske skulle ta sig dit med med farsan och provköra för att bilda sig en uppfattning...

/Fredrik

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag körde en 320-93 förra veckan... den går ok utan att vara snabb. Det går fortfarande att köra fort med den men den är inte speciellt underhållande, oavsett hastighet.

Bör mera ses som ett mera komfortabelt alternativ till 318is, och kanske inte jämföras med de snabbare e36 varianterna.

När jag kom från 530 till 320 så känndes den riktigt slö, hur mkt man än varvade så fanns där inget direkt drag, men efter några få mil hade man vant sig vid bilen och då kändes den inte lika trött.

relativt komfortabel på motorväg och ganska kul på krokiga vägar.

___
Vanliga fel på E34: Länk
För det första så kan du köpa dig en halv-vettig 328 för det priset-

Det vet du själv och jag. Bara för att en BMW är välskött så betyder det inte att man kan skicka upp den 20 tusen i pris

säljaren vet det och du vet det 70+ för en sneak modell, nää
inte en chance,

Vill du däremot betala överpris för en pedantisk skött bil så är 320 det sista du ska sikta på ta en M

för både du och jag vet hur dyrt det är att försäkra i vår ålder

tamefan omöjligt
min 320 e36 är inte särskilt snabb, men det går att köra fort med den om man vill, tar bara lite längre tid :) automat sänker nog prestandan aningen skulle jag gissa på :)

MVH
Johan K
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
känner ägaren till den blå 320 i annonsen. KÖP den. en finare bil har jag inte sett

Daniel
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Jag har kört en hel del olika 320 då vi har haft 3st innom familjen (min fd., morsans och farsans), har även kört en 320 automat och det var inte helt fel faktiskt.

Den 320:n sedan jag hade var en snikutrustad svensksåld -92:a utan sportchassie eller sådant. Den var helt ok att köra men ett mchassie hade inte varit fel. Tycker inte att den var så slö utan den fungerade fint att köra med i stan och till att pendla mellan trollhättan och karlstad varje helg. Inga större problem med omkörningar men det är ju som sagt ingen raket men det funkar utan problem. Den största nackdelen tycker jag var att den varvade lite väl mycket när man låg över 100 så motorljudet kunde bli lite störande.

Farsans 320 coupe -94:a känns lite piggare i motorn (beror väll på att den har vanos) än vad min var. Denna har heller inte mchassie men det känns att det det är mycket bättre väghållning än i sedanen jag hade. Är oxå dugligt pigg vid omkörningar och funkar bra i stan.

Morsans 320 coupe -95 har ju M52 motorn vilket är den klart roligaste. Den har även mchassie som tillsammans med den motorn gör den otroligt underhållande att köra på kurviga vägar, så ska man ut på kurviga vägar och ha kul så tycker jag att 320 duger riktigt bra. Som med dom andra så känns det som om att motorn varvar lite väl mycket i motorvägsfart så ljudet blir lite jobbigt när man åker långt.

Den 320iA som jag kört var inte direkt inspirerande att köra ute på slingrande vägar där man vill kunna växla själv. Utan den är mest lämpad för stadens kökörningar och crusing då den funkar riktigt bra.

För min del funkade min 320 bra till det jag använde den till, men det måste du avgöra själv om du tycker att motorn räcker genom att provköra den. Behöver man inte ha den vassaste motorn men ändå en som är lite pigg så ska man absolut inte räkna bort 320 (med M52 motorn) speciellt inte om den har mchassie för då är den riktigt rolig.

Hoppas det var till någon hjälp ivarjefall.
Lundqvisten
En av fördelarna med just automat, är att man oftast får en bil som ej är helt söndervarvad av en vild tonåring. Jag tycker att priset på 72 papp verkar mkt rimligt med tanke på skicket samt utrustning. Hade jag varit ute på jakt efter en E36 så hade jag gjort affär på stört.

Vad det gäller automat så brukar de vara väldigt snabba vid rödljusen, verkar ha en högre utväxling.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Måste hålla med om att jag tyckte oxå automaten var littte snabbara iväg ifrån stillastående.
du får den kanske för 65' om du har tur, det stpr ju bvsa ;) näää den såg ju tokfin ut, om nu allt stämmer så är det en vettig kärra värd sina slantar.... köper hellre överprisbilar med känd bra bakgrund och allt stämmer i "top zuztand", än att jag köper en bil med tveksam bakgrund och tvivelaktig mätarställning osv i "hyfsat skick"

___
Mvh
Patrik N.
men det är ju jag det.... :)

tycker du ska prova den för att få en egen uppfattning, hade en 316 för ett tag sedan, iofs manuellväxlad och det var defenetivt ingen raket direkt ;)

(när kommer editfunktionen?)

___
Mvh
Patrik N.
Andersson: Jag personligen tycker att M52B20 är en komfortinriktad kompromiss som inte fungerar särskilt väl i e36.
Visst, den låter 6 cyl, och har en silkeslen gång. Där stannar de positiva egenskaperna. Att behöva varva motorn max hela tiden för att få ut skaplig prestanda ur bilen är inte bekvämt för någon.

Nej, mitt tips blir absolut att leta upp en fräsch 323:a. Den motorn vågar jag påstå är e36 seriens mest lyckade.
Underbart kortslagig maskin som dessutom har en human bränsleförbrukning. De bästa av 2 världar helt enkelt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Jag har ägt några 320 E36... M50 utan vanos, M50 med vanos och M52 med vanos... och jag vet inte om jag inbillar mig, men en 320 med M52 motor går fruktansvärt mkt bättre än de tidigare enligt mig iaf...

320 E36 är en väldigt underskattad bil tycker jag... mer prisvärd BMW får man leta efter... men det är klart att om man suttit i en 328 strax innan man kliver in i en 320 så upplever man den som slö helt klart...
Hejsan Fredrik!

Allt är ju relativt :) Personligen tycker jag att BMW 320 E36 är en jätte trevlig vagn, särskillt om man kan hitta en som är i fint skick och snällt körd. Har kört många 320 och 325or och jag tycker att 320n ändå har bra prestanda. Den är rolig att köra utan att vara alldeles för snabb. Så om man är ute efter en första bil så är 320n alldeles perfekt. Sen så är det svårt att hitta en fin 325a. Har kikat på säkert 15st, och de flesta har vart sönderkörda =(

Se till att hitta en 320 med lagom/mycket utrustning eftersom det blir lättare att sälja den då det inträffar. I regel är 320 inte sådär jätte utrustad, inte minst de sv-sålda.

Lycka till!

Mvh Tobias
St
630
Ste
325 Coupe
320 - 85
2002 -72
Tycker 320 är en perfekt första bil. Vissa föredra 318Is dels för ekonomin, men tycker att 6an överväger detta ändå. Bmw ska helt klart har 6 burkar enligt mitt tycke. helt annan gång med.
Automaten kan jag inte yttra mig om, Låter lite tveksamt att ha det på en 320. Men som sagt kan inte uttalar mig om detta.

Som Persson säger tycker jag också att de varva lite väl mycket över 100,

Kan inte påstå att den känns direkt slö heller pg a låga utväxlingen. lite ketchup effekt är det ju tyvär då botten saknas. jag hade personligen satsat på en 323a istället. Helt underbar motor i dom enligt mig. Sen ligger dom i samma försäkringsklass med som 320 gör. Och betydligt rappare.
Har ägt en 97:a som jag köpte ny. Den duger men det beror ju på vad man är van med för motor. 150 hk 6:an är ju känd för att vara en av BMWs tråkigaste motorer.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
Tack så mycket för alla svar, Precis som jag förmodade så är det bättre att leta vidare och satsa på en 323a. Blir nog en bil som man kan leva med längre utan att tröttna på.

Med tanke på att det nu eventuellt finns andra bilplaner i familjen för tillfället så väntar jag lite med bilköp för tillfället.

Återigen tack för alla synpunkter och tankar.

/Fredrik

Bp
316
Bpower
BMW 328 coupe 95
320 är bra med 325 är ännu bättre, skiljer lite i förbrukning men det är värt. lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.