|
|
|
|---|---|
|
Vissa kanske vet att jag tillfälligt lämnat BMW för en 9-5 Aero och idag råkade jag ut för en liten kubbning med en M3. Jag noterade att han gasade på ganska friskt när det gavs fritt utrymme så jag bestämde mig för att förgylla förmiddagen och testa att se hur pass mycket man bli efter. Jag kröp upp rätt nära och när en bil framför honom gick åt sidan gav han fullt och jag hängde på. Till min och min sambos stora förvåning vinner han inte en enda meter upp till 200km/h. Jag vet att M3:orna är snabba och även om det inte borde handla om någon totalförnedring ska jag inte klara att hänga med trots att jag ligger i baksuget....trodde jag. Ägaren kanske finns här och kan ge sin syn på saken....det kanske finns en hund begraven eller gör slipstreamingen så mycket? Det var en svart M3 utan M3-emblem bak mellan Södertälje och Stockholm vid 13-tiden idag. Han var ensam i bilen. Risken finns att detta blir ytterligare en tråd med länkar från 9ii och motargument men vad har ni för personliga erfarenheter? Tyvärr misstänker jag att de som inte fått det resultat de trott på har väldigt svårt att kliva fram. Tilläggas bör att jag har kört helt jämnt sida vid sida med en 330i till samma hastigheter. Kan en 330i köra jämnt med en M3 3.0 i baksuget? Kanske, jag tror nästan det. Flåklypa | |
|
M-stylad 325:a? :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Förstod att den funderingen skulle komma. Den hade alla M-attribut men det som gjorde mig 99.9% säker var att den hade den klassiska "jätte" slutljuddämparen som bara M3:an har. Flåklypa |
|
| jag håller med j.dredd :) det finns nog en och annan e36 med m3ans dämpare bak | |
| om det är E36 vi pratar om dvs. E46 kan en saaaaaaab drömma om att hänga på till 200 | |
|
Svårt att säga utifrån en motorvägsjämförelse. För två veckor sedan råkade jag ut för samma sak fast omvänt, då var det en 9-5 aero som försökte hänga av mig på motorvägen, men jag hade inga problem att hänga med den i baksuget. Tvärtom blev jag tvungen att lätta på gasen för att inte komma alltför nära. Vid c:a 170 gav 9-5:an upp och gled över i högerfilen. Slipstreaming, dålig chaffis, trött bil? Ingen aning. Det är inte så lätt att veta med en okänd bilist på motorvägen. |
|
|
Jag har tidigare haft positiva upplevelser vid slipstreaming. Med min gamla 328 hängde jag med en Audi S3 med steg 3 trim. Att du fick slå av med 330in bakom en 9-5 Aero låter helt normalt eftersom dom annars går ganska jämnt. Sen är det som du säger, svårt att avgöra om det är en dålig bil, förare eller slipstreamingen som avgör. Hutz här på forumet har försökt att skaka av sig en Civic Type-R utan framgång med sin 330. Det verkar kräva en hel del att åka ifrån om man ligger i baksuget. Flåklypa |
|
|
I 150 km/h behöver en 330i c:a 50 hk för att övervinna luftmotståndet, så visst bör det finnas en fördel om framförvarande bil sätter fart på luftmolekylerna. Ju fortare det går desto större bör rimligen fördelen av slipstreaming bli. Den som sett på roadracing i 125cc-klassen kan snudd på få uppleva fler omkörningar på ett varv än på en hel säsong i F1. Delvis beror detta på att slipstreaming tillsammans med jämnt material gör det svårt att köra ifrån varandra, men däremot ganska lätt att köra om. I F1 kan man förvisso slipstreama, men ligger man för nära framförvarande bil orsakar turbulensen en förlust av aerodynamisk downforce, vilket ju kan leda till avgörande förlust av grepp. Det gör det svårt att ligga tillräckligt nära i utgångarna av kurvorna. Att slipstreaming gör en hel del är nog klart. Frågan är bara hur nära man måste ligga för att få någon nämnvärd nytta av det. |
|
|
När jag i min glada ungdom åkte hänsynslöst ylande 125a kommer jag ihåg att man kunde ligga bakom oförkämt långsamma bilar o lastbilar och liksom känna att man hade massor av de ystra 16 kvar att ge det räckte ju med halvgas för o hålla farten, det brukade sluta med att det tog stopp när omkörningen kommit ungefär halvvägs.... Sen tog det några dar innan själförtroendet var tillbaks... ja jävlar vilket hästkrafts monster man tyckte man hade.... Jag kommer dock ihåg att slipstreameffekten var väldigt markant. Mvh Per |
|
| Ps, man var tvungen att (i utbrott av ungdomlig intelligens) ligga väldigt nära snigelobjekten med sitt fartmonster = ett par meter vanlig bil ca 5m lastbil för att uppleva effekten om jag inte missminner mig... | |
| Han kanske inte hade växlat ner ordentligt? | |
|
Jag hade en Fiat UNO turbo 0.5 meter bakom mig i +220km/tim. Sen när han vart kaxig o skulle köra om då tänkte jag att jag ska nog sälja bilen. Men det såg ut som han stog på bromsen när han kom ur suget bakom min bil. Men jag vart lite nervös där ett tag. Det var några svettiga sekunder där. |
|
|
Flåklypa är aldrig feg på gasen, må jag säga. (: Jag var på en föreläsning för ett tag sedan, där en av Renault F1:s chefsingenjörer föreläste om aerodynamik. Det var mycket intressant, vill jag lova. Det jag tog till mig mest var nog delen om just slipstreamning. Det ger otroligt mycket. Verkligen otroligt mycket. Han illustrerade fenomenet med både datorsimulerade bilder och bilder från vindtunnlar. Man kunde se att bakomvarande bil åker "under" själva luftströmmen och i princip inte får något luftmotstånd framifrån alls. Det finns dock avigsidor. Till exempel fungerar inte aerodynamiken på bakomvarande bil som det är tänkt. Man får bland annat brist på downforce i nosen. Och för bilen som ligger först är det direkt aerodynamisk katastrof. Bilen bakom förstör allting. Det om aerodynamiken. Själv har jag åkt för lite M3 för att kunna säga hur snabba de är. Och bla bla bla. ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Man skall icke underskatta starka turbobilar. En 9-5Aero kan mycket väl slipstreama upp till 200 km/h kan jag tänka. Jag slipstreamade efter en lastbil i några mil o kom ner till 0,66 i förbrukning. Då innefattar det omkörning av traktor och ett par påfartsaccelerationer också! :) Så nog minskar slipstreaming luftmotståndet alltid! |
|
|
Gissar att du ibland saknar din turbo-R1 Flåklypa ;) . Men hur nära ska man egentligen ligga för att nyttja suget av framförvarande? Min bil: Länk |
|
parolof |
När man som jag också kör VW Bubbla så uppskattar man slipstreaming, det underlättar, tro mej. |
|
Problemet med slipstreaming är bara att man måste ligga så grymt nära för att det ska ge något. 1-4m, sen är det i princip verkningslöst (om man inte ligger bakom en långtradare). Inget man kan rekomendera att göra i 200km/h med andra ord :) ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Jag låg nog en billängd efter M3:an, det är som sagt inget att rekommendera i 200 men jag växer väl upp någon gång hoppas jag. Oljekyld. Visst saknar jag den ibland....problemet var att hitta någon att slipstreama efter. :-) Du åker "faceliftad" 1000R nu va? Flåklypa |
|
|
Flåklypa: jag kör gsxr 1000-03 mycket riktigt, köpte en blå/vit som jag fick ha nästan ett år innan nån annan ville ha den :o . Nu har jag köpt en silver-03 som jag pysslar lite med såhär innan säsong :) . Undrar om man ska ut och slipstreama kompisens M3-02 med 328an :D Min bil: Länk |
|
|
Och en 352 med M3-ljuddämpare lär det inte ha varit som du slipstreamade, den hade du kört över isf. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.