|
|
|
|---|---|
|
Ni som renoverat gammel bilar...vad har ni annvänt för tillsats material när ni har lödat karosseriskarvar? Tips å trix är mkt välkommna /Pelle | |
|
Det beror på vilka skarvar du menar! - Skarvar du i en plåtbit nertill på en dörr för att den rostat falsar du förmodligen den ena plåten och punktsvetsar fast den andra. Då använder du karosseritenn till spacklingen! - Är det original karosseriskarvar som tex mellan bakskärm och bakstam är nog mässingslödning det bästa om risken finns att plåtarna rör sig litet innebördes när du kör bilen på gropig väg. Använder du då karosseritenn spricker säkert tennet av rörelserna och så börjar det rosta i sprickan. Per L |
|
|
Det är orginal karosseri skarvar det handlar om...Jag ska byta ut bakskärmar+bakre mellanstycket på min e12a och slipande rent där plåten ska delas och skarvas ihop och tog mig en ordentlig koll på hur det är skarvat. Vissa delar är helt klart mässingslödat men jag undrar om inte det är annvänt någon typ av silverlod på sina ställen oxå. Tex mot bakplåten är det mässingslod men tex mot nedre skarven av baksärmen vid dörr så är det inte mässingslod utan det ser mer ut som silverlod. Där är def inga punkt svetsar på dom partierna /Pelle |
|
|
Mässingen löder man ihop med och tennet spacklar man med normalt. Att tenspackla är svårt men jätte kul när man lärt sig, man måste nästan se nån göra det för att lära sig. Tennstav, innoljad träspade, stålborste och gas ska man hålla i smtidigt !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.