AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.334

Mystiskt ljud ibland när man kör sakta och svänger, M3 E46

Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Min E46 M3 har ibland konstiga ljud för sig när man kör sakta och svänger, har bara hört det när jag svänger åt vänster och det är inte alltid det låter. Ljudet kommer bakifrån, troligen från bakaxeln. Ljudet kan väl bäst beskrivas som ett brummande. Bör man bli orolig, eller är det något vanligt förekommande?
Då e det kanske dags att byta bakaxel..... Det har gjorts förr på denna bilmodell.....
Är det ett vinande ljud?

Kan räcka med att byta oljan. Jag hade ett vinande ljud på min 01 som hördes tydligt vid u-svängar. Bytte oljan och ljudet försvann.

Finns mer information på forumet. Använd sök-funktionen.

MVH / Jacob
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Att byta bakaxel verkar lite drastiskt på den bil som har gått 2700 mil. Ljudet är inte vinande, utan mer brummande.

Ska göra en liten sökning och se vad jag hittar.
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Har nu haft bilen på service, och bytat oljan i diffen (83 22 2 282 583). Där var den vanliga SAF-XJ oljan i den innan (83 22 1 467 993). Mekanikern sa att det kunde ta ett par-tre mil innan man märkte någon skillnad. vi får väl se om det blir bättre.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Vore kul att veta om det blev någon skillnad!

//Schnitzer

Det hjälper med den nya oljan på de flesta bilar.

/RS2
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Kan meddela att oljan gjorde susen. Inget missljud alls numera. Det tog ungefär 6-7 mil innan det försvann helt.
Skönt att det löste sig!
Rickard,

Vad bra att det fungerade. Ytterligare ett bevis på att den nya oljan med mer friction modifiers hjälper mot det vanliga oljudet. Enligt anvisningarna så ska man köra runt i cirklar åt båda håll för att den snabbare ska arbeta sig in mellan skivorna i diffen. Jag fattar inte varför verkstäderna inte alltid använder denna vid service.

/RS2
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Här på Paulssons bil i Ängelholm så byter dom alltid oljan vid inkörningsservicen. Dock så gör dom inte det på Paulssons bil i Helsingborg. Det var där min bil fick sin inkörningsservice.
Så det verkar inte som om det har kommit någon rekommendation från BMW att det ska göras.

Rickard,

Det förklarar varför du haft problem med diffen i din bil. Att inte alla BMW verkstäder vet vid det här laget att både växellådsoljan (i manuella och SMG lådor) samt oljan i differentialen ska bytas vid inkörnings servicen (200 mil) samt vid varje inspektion 2. Det står ju klart och tydligt i M serviceboken samt deras service schema. Det finns dessutom en ny förbättrad växellådsolja (MTF-LT-2 ifrån Castrol) med mycket bättre kall egenskaper.

/RS2
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
fan hvor trevligt at Autopower findes. Gammel trå, men endå jeg ahr nemlig precist selv märket dette u-ljud, ved vestre sväng, ved sakta fart. Sen kan jeg se at olien har inte väre bytta nu her ved inspektion II ved 3500 mil for 1 måned siden. Så nu er der booket tid igen hos BMW. Pris ca 2000,- men det värdt.... Hoppas at det endast er olien der behöves bytas.. men som sagt endast 3500 mil, bakaxlen er vel ikke sönder redan..? vi får ses.. tak for tråden..:)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hej! Jag lyfter denna gamla tråden enbart för o tala om hur BRA detta forum är.....hade samma knarrande ljud från diffen på min M3:a vid sväng i låg fart o på BMW i k-na stod dem som fågelholkar när jag ville köpa specialoljan med FM-booster i.....nästan hånade mig......Tack vare RS2:s kunnande o med numret på service-bulletinen från 2003 så hittade faktiskt verkaren till slut oljan jag skulle ha:-) Och vips så försvann problemet!!!!

När jag sen ifrågasatte varför de fortfarande häller i (vanlig) castrol SAF-xj i diffen på M3-or så SKA det tydligen va det enligt BMW.....specialoljan ska endast användas om kunden upplever knarrandet......hm säkert en prisfråga....

Mvh Peter
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Denna oljan, är den endast utformad till M3 E46, eller funkar den lika bra till M3 E36?

/Jonas
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ingen aning faktiskt....men enligt BMW-s service-bulletin så gäller den bara M3-E46, M5 E60 och nyare....är väl endast i den diffkonstruktionen som problemet finns...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.