AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
962

Check engine + ruggigt hög tomgång

th
59
thomas80
525i E34
Tja

Har haft problem med tomgång precis vid start på min 525 '88 sen i vintras. Den har svajat första minuten efter man har startat bilen (mellan 700-1200 typ). Har läst lite trådar om det här men aldrig riktigt sett ngn som har löst det.

Förra helgen började Check Engine lysa och efter det har tomgången varit alldeles för hög (dock ej svajig). Den har legat på ca 1500 nu i en vecka men nu när jag startade bilen idag så låg den på 4000! Testade att stänga bilen men den fortsätter vara så hög. Oavsett hur länge bilen står på tomgång verkar det inte sjunka.

Testade förresten det där testet med att vrida på tändningen och pumpa på gasen 5 ggr för att få fram felkod, men inget händer. Man skall väl inte starta bilen, bara vrida på tändningen och direkt efter trycka på gasen i botten 5 ggr?

Om någon har en idé om vad som kan vara fel så mottages förslag tacksamt...
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
kolla om spjällkontakten klickar som den ska,,,ska höras ett klick när spjället stängs,,ta även lös tomgångsmotorn och spruta in lite 5/56 i hålen på motorn,,,,brukar bildas sot och skit i motorn så att klaffen fastnar
th
59
thomas80
525i E34
Ok, två idiotfrågor.

1) Spjällkontakt? Var sitter den?
2) Tomgångsmotor vet jag visserligen vad det är men jag har ingen aning om var den finns.

Min Haynes-bok brukar vara bra men dessa två områden verkar den inte täcka...
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
spjällkontakten är en svart dosa som sitter på spjällhuset,,
tomgångsmotorn sitter före spjällhuset,,rund och avlång med två slangutag
th
59
thomas80
525i E34
Ok. Någon som vet varför man inte får upp felkoden med pedaltestet? Eftersom check engine har börjat lysa bör ju lampan vara inkopplad :)
ni
71
nickeberg
bmw m535i e28
kolla upp om spjällkontakten och tomgångsmotorn är okej,,,prova att lägga av plusen några minuter,och sen prova
th
59
thomas80
525i E34
Damasken mellan luftfiltret och spjället var lite sprucken. Har tätat den nu med lite schysst silikon. Skall stå och härda över natten så skall jag sätta på det imorgon men jag tror säkert att det var det som var problemet... det började nämligen öka till 4000 efter det att jag hade rotat runt lite == lyckats göra sprickan ännu större.

Fick förresten en utskriven sprängskiss på Paulsson Bil så jag hittade var prylarna satt :)

Tack för hjälpen nickeberg...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Byt gummidamasken så fort som möjligt, den kommer med stor sannorlikhet att läka trots lagningen och motorn kommer suga in en massa skit. Gummibälgen Kostar ca 130 kr på BMW.

/Per
th
59
thomas80
525i E34
Den gummidamasken + den 5 cm slangbiten som sitter mellan tomgångsmotor och spjällhus gick på 360 kr!!! Helt jävla sjukt. Hade jag vetat att det skulle vara så dyrt hade jag hellre gjort en form i gips och gjutit en ny i gummi själv. Hade det nästan varit värt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.