AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.045

hjälp!värdering bmw 330 lim svensksåld

Sida 1 av 2
danne26
Hej
Undrar om någon skulle kunna ge en ungefärlig värdering på följande
bmw 330 Lim
-Svartmetallic
-en ägare sen ny
-stepotroniclådan
-bussiness ljudpaket
-inga sportstolar,vanliga tygstolar tyvärr men fin ändå o skön att sitta i:)
-övrigt all utrustning,dubbla airbags,ecc,larm med extra finesser, pirelli på 17" orginalfälgar osv
-full service bok-svensksåld,ska
-7522 mil+ bytt olja var 1000:e mil

NACKDEL:
-tyvärr tvättad i maskintvättar varav lite sämre lack
-övrigt inga fel på bilen

Undrar vad ni skulle betala för en sådan bil?
vore mycket tacksam för lite svar
mvh
danne26
Måste tillägga och fråga om bilen räknas mer värd med automat på denna bil eller manuell?
Automatlådan är ju otroligt smidig på dessa bilar....
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tror att hos en handlare så kan automaten värderas högre för att det troligtvis står att automat höjer värdet x kkr. Jag tror allt de flesta 3-serieköpare hellre har en manuell låda för att det känns lite sportigare.

Bilen verkar vara snålt utrustad, jag tror på ett slutpris runt 185 kkr för att den är svensksåld.

danne26
Ok tack för svaret.
Det är ju det mesta i uttrustningsväg,färddator,Multifunktionsratt,
Farthållare,Yttertemperaturmätare m.m.
men dock inte sportstolarna och det kan jag erkänna att det stör mig lite.
Men om jag säger att priset ligger på 165000:- då?
mvh
danne26
Ber om ursäkt glömde nämna årsmodell
Årsmodell 2001
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Inbytespriset hos en handlare ligger nog på ca165 kkr skulle jag kunna tänka mig. Ska du köpa eller sälja?

Allt du nämner i utrustningsväg ingår i komfortpaktet, utan det så är nog bilen extremt svårsåld. TV/Navi, skinn, PDC, telefon saknas. Listan på utrustning som saknas kan göras mycket lång! Den fullutrustade bilen har jag inte träffat på än!
danne26
PDC finns på bilen,stolsvärme,dubbla airbags,larm med olika finesser,kan öppna fönstrena osv...
Jag ska köpa bilen av en privatperson
Osäker bara pga av att det är lite mycket smårepor från maskintvätt osv
känner en recondare som ska hjälpa mig dock men det blir ju inte som en ny bil men bra nog ändå kanske

Vill bara inte köpa något som blir svårt att bli av med därför jag vill veta vad andra tycker om denna affär
165 är billigt har jag förstått,importbilarna ligger på samma pris typ om inte lite högre.
Frågan är också hur många som vill ha denna fina sportbil med automat???
jag gillar automat,såå skönt...men hur många andra kan tänka sig det?svårt att veta...
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
danne
tänk inte på andra gillar du bilen och vill ha automat så köp den repor får man ändå förr eller senare extra tufft på svart metallic. de recondarna gör underverk.
dvs om du inte skall sälja den direkt...
alla har olika smak och tycke...
Korak,

att följa dina råd kan visserligen vara trevligt för danne26, men kan bli kostsamt som automat drar ned värdet eller att automaten måste renoveras för en mindre förmögenhet...men men du måste vara den ideale att sälja till verkligen!

/Simon
danne26
Tack för svaren!
Det är sant som du säger Korak
Jag vet att automatlådor är dyra och laga och ska faktiskt ta in den hos en bmw verkstad och kolla lådan först innan köp av bilen.
Det jag menar med är att jag alltid innan jag ska köpa en bil så försöker jag alltid tänka frammåt och se om bilen är lättsåld eller inte för jag har ingen lust att sitta på något 1/2 år innan jag blir av med den
Men denna bil får jag till så bra pris så då kan jag sälja den till bra pris också och då tror jag inte automatlådan ska vara något problem för då styr priset litegrann

Är det mycket problem med bmw:s automatlådor förresten?
Jag ska bli bmw ägare snart och har ingen erfarenhet tyvärr:)
Förrutom att bmw är:komfort-körglädje-livsglädje:)
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Simon
danne har maskinskadeförsäkring på lådan den gäller väl 10000 mil eller 6 år . sen är den svensksåld med bok så jag förstår inte varför den bilen är sämre än nån annan. det enda som får mig att tvärnobba är om det står importerad då får jag kalla kårar.

En snabb bil med manuell låda är troligtvis hårdare körd än en med automat skulle jag tro. och så kommer nog E46:an att sjunka i pris nu när e-90:an har kommit..

Men det stämmer som du säger jag är nog den ideale att sälja bil till har precis blivit pålurad en E90:a 325:a
mvh
Korak,

bra med maskinskadeförsäkring absolut. Dock om lådan rasar vid 10500...då får man ingen ersättning. Att nobba bilar som inte sålts som nya i Sverige bara pga detta är också kostsamt, visst finns det mycket skit som tas in, men det finns också fina och välutrustade bilar. Att göra en första gallring är enkelt. Köp inte från de mindre seriösa firmor som tar in bilar, det finns inte så många som är seriösa så det är enkelt att avgöra, nummer två köp inte av en som endast tagit in bilen för att sälja den direkt.

Jag importerade min bil en Vectra V6 97:a för tre år sedan från en aukt Opelfirma i tyskland, varför den ska diskvalificeras direkt är ologiskt.

Håller med om att en bil med automatlåda sannolikt inte är lika hårt körd som en med manuell i normalfallet, å andra sidan köps kanske automaten för att köra i stadstrafik?

Min poäng är att man ska tänka sig för innan man köper bilen hur den kommer att utveckla sig värdemässigt. Detta gör t ex att jag själv undviker långmilare, hade kunnat tänka mig dessa om skillnaden i pris var större och inte begmarknaden var så milfixerad. Som det är nu förväntas en 3 år gammal bil inte ha gått mer än 12000, samtidigt ska inte en 7 år gammal ha gjort det heller....

/Simon
Ko
475
Korak
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Simon
visst kan lådan rasa vid 10500 det skulle vara taskigt
men om den rasar vid 9900 är det ju bra att den är svensksåld
vet inte om garantierna gäller förmaskinskada
Men den danne tittar på är ju 4 år gått 7500 så jag fattar inte varför du hackar ner på den eller mig..
vad är snittet på en bmw automatlåda utan störningar 25000 mil
eller mer.
Och det är bara min åsikt att jag dissar importerade självklart finns det fina bilar även där .
men chansen att bli blåst är nog större än om den är svensksåld
bra mycket lättare att följa upp.
Korak,

"Men den danne tittar på är ju 4 år gått 7500 så jag fattar inte varför du hackar ner på den eller mig."

Var har jag hackat ned på dig? Det enda jag vill hävda är att det är viktigt att tänka på innan man köper en bil hur den kommer att stå sig i värde vid försäljning. Om det är att hacka på dig och danne26....?

"Och det är bara min åsikt att jag dissar importerade självklart finns det fina bilar även där ."

Vet inte vad "dissar" betyder, men det verkar som att det är slang för att tacka nej? Förstår inte heller på vilket sätt ovanståeende fras motiverar din åsikt.
Visst är det enklare att kontrollera en svensksåld, men att ta ett registerutdrag för 200kr på BMW för att få se de tre senaste gångerna bilen varit inne är också relativt enkelt anser jag.

Drar mig ur denna tråd nu då den nu blivit oseriös(som tyvärr vanligt med e36/e46 trådar, måste lära mig att aldrig skriva i dem mer, trodde att om jag höll mig utanför själva värderingen skulle risken för denna utveckling på en tråd vara obefintlig, men nej..:( ) Önskar danne26 lycka till med bilköpet.

/Simon
Tycker inte att den har det mesta i utr väg utan ses i mina ögon riktigt snik utrustad... Men trivs du i bilen och priset känns bra så är det ju bara att handla..

/Johan

Min bil: Länk

Jag kan bara ställa mig frågande till varför en bil med step skulle vara mjukare körd än en manuell.

Möjligen är det som simonen skriver att en steptronic får gå mer stadskörning, och hur bra är det för motorn?

Man köper en 330 till stor del för prestandan, att aldrig utnyttja den bara för att man valt en bil med steptronic (som för övrigt går alldeles utmärkt att växla "manuellt" med) åter minst sagt långsökt.

Det är allmänt känt att Bmws automatlådor (iaf dom som är tillverkade av GM) Tål den effekt som orginalmotorn utvecklar och sen är det mer eller mindre stop. Titta exempelvis på ESS kompressorsatser till step i förhållande till manuella.

Jag har kört mycket 330 step och kan bara konstatera att den lådan är komfort och lite småseg. Jag personligen vill inte ha så mycket komfort i en bil som har en ganska sportig framtoning.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Simon_en "Min poäng är att man ska tänka sig för innan man köper bilen hur den kommer att utveckla sig värdemässigt"

Och så köper du en Opel med V6:a?? ;)
Skoja bara, är priset rätt så...
BjörnB,

vet att Opel V6 inte är det mest lättsålda. Dock var den relativt prisvärd när jag köpte den, samt att jag fortfarande inte har en anställning vilket begränsar handlingsutrymmet tyvärr.

/Simon
danne26
Tack för svaren
Det skenade iväg lite men men:)
Jag tycker så här:
Ska man köpa en 330 med manuell låda så kan man lika bra slänga upp mer pengar och köpa en m3,för jag blev inte så jätteimponerad när jag körde 330 med manuell låda.
Men 330 med step lådan är ju skön o köra-komfort och så har
man det där lilla extra som behövs vid omkörningar
Vill man ha en riktig sportbil så är ju m3:an det enda valet tycker jag.
(Om vi pratar BMW)
Har man inte råd med m3 e46 så duger
en e36 om man är ute efter hästarna.
Är man ute efter en fin bil som har komfort och det där lilla extra som behövs vid omkörningar så är ju 330 ett mycket bra val
Men det är vad jag tycker och vi har alla lärt
oss vid det här laget att alla tycker olika:)
mvh
//Daniel
Först och främst, M3E46 är ingen "riktig" sportbil. Det är en kompromiss. Alla sportigare coupe:er med baksäte osv är just det.

Du menar att 330 Manuell är en onödig modell då m3e46 finns?

Det är viss skillnad på ägande kostnaderna på de 2 modellerna ifråga.

Intressant att du blir imponerad på prestandan i steptronicen men inte i den manuella då den manuella är snabbare.

Ärligt talat tycker jag det låter som du försöker intala digsjälv att köpa en 330 step. Det står dig helt fritt att välja vilken bil du vill.

Om du är ute efter komfort + prestanda kan du ju välja en M3E46 SMG och köra den i autoläge hela tiden. De är dock lite som att köpa 1 liter jättefin glass och sen äta den med handen.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
danne26
Läs det jag har skrivit igen.

"Men 330 med step lådan är ju skön o köra-komfort och så har
man det där lilla extra som behövs vid omkörningar

Självklart har manuella det extra också men föredrar step på 330
Kanske var otydlig men klart manuell har lika bra prestanda som step om inte bättre men eftersom jag inte blev impad av manuella men gillar 330:ins
utseende +komfort så föredrar jag med step!

Sen skrev jag att OM MAN HAR RÅD!!!
m3 kostar det vet väl dom flesta.
För mig är 330 komfort med det "lilla extra"
Det jag är ute efter som sagt
Om jag hade velat ha mycket prestanda hade jag valt m3 som sagt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.