|
|
|
|---|---|
| När jag skulle starta bilen idag så viade det sig att batteriet var slut. Detta fenomen har uppträtt en gång tidigare i vinter, men då tänkte jag att det kanske var någon i familjen som missat att slå av stereon eller nåt sånt... Nu är jag dock säker på att inget sådant var på. Sist jag laddade batteriet så funkade bilen problemfritt i flera månader utan problem, men nu återkom alltså problemet igen... Jag tog lös batteriet och den lilla indokatorn visade på att batteriet behövde laddas. Döremot så verkar det inte vara fel på batteriet, eftersom indikator inte visade gult. Någon som vet hur pålitliga batteriindikatorn är ? Ska man chansa och köpa nytt batteri eller är det något som drar ur batteriet? Till saken hör att jag inte kört bil så mycket denna vinten, i snitt kanske ett par korta svängar i veckan. Kan det vara denna körstol som är boven i dramat? | |
|
JA!! Ogynsammkörprofil kallar BMW det för.... Ladda på med en bra elektonisk laddare 24-48 h så blir det fin fint Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
hmmm..så man ska alltså få räkna med detta problem om man kör lite?? Körde lika lite under vissa perioder med min gamla celica-86 och den startade alltid utan minsta problem. |
|
|
Väldokumenterat faktum gäller många moderna bilar fyllda med elektronik tyvärr Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Jag kör väldigt mycket rackelkörning nu för tiden, bara korta sträckor och jag är tvungen att ladda batteriet en gång i veckan ordentligt. Det som drar ut mitt batteri tror jag är det 12volts värmeelement som finns för att hjälpa motorn få upp tempen snabbare och stödja kupevärmen. Detta är på 50A Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Batterier är i princip stenålder och tyvärr finns det ingen bättre lösning på länge än. Alla batterier kräver underhållsladdning, ju mindre (kortare) man kör desto oftare behövs batteriet laddas, "slutna" batterier är dessutom överladdningskänsliga... Har man dragit ut batteriet helt nån gång så brukar de ha tappat lite i kapacitet, men laddar man det regelbundet (3-4ggr/år) kan det hålla länge, uppemot 10 år. Mvh |
|
|
Ok, verkar som att detta med urladdat batteri är ett problem som man får leva med?? Finns det nåt sätt att automatiskt ladda batteriet samtidigt som man exempelvis kör motor och kupe värmare? |
|
|
Ja, finns hos såväl Calix som Defa som tillbehör Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.