AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
887

Montera aktiv bas E39

Hej!

Nu har jag äntligen hittat en schysst kärra. Mitt problem nu är att försöka montera min aktiva bas.
Bilen är en 528 Touring med Navi/TV och HiFi? paketet (extra högtalare + Nokias sub ovanför batteriet).
Har läst mekartipset om att sno lågnivå innan originalsteget vid växlaren. Visst, det kanske skulle vara gångbart.
Min aktiva bas har dock "auto on/off" via högnivå, ingen remote behövs, den känner om det finns signal på högnivån, annars slår den av/på.
På normalstereon verkar ju gängse praxis va att ta högnivån från takhögtalarna, som ju låter kasst. Såg i någon tidigare tråd att någon tagit högnivån från originalsubben som visst är passiv så idag tänkte jag, javisst, verkar ju smidigt.
Men när jag kollade fattade jag ingenting. In till subben finns ju 8 kablar...För högnivån in till steget ska jag ju ha 4, + och - från vänster resp. höger.
Vilka av dessa 8 ska jag ta, och vad har 8 kablar in till originalsubben för funktion?
Kanske inte är bästa lösningen att ta därifrån? Kanske ska göra som många andra att ta från takhögtalarna? Men frågan där är ju om det sitter något delningsfilter eller motsvarande mellan huvudenhet och takhögtalarna i denna konfiguration som delar bort lågbas till takhögtalarna?
Ska sägas att jag inte är någon höjdare på kopplingscehman och grejer, har försökt haja tipsen här på forumet + de på bmwtips.com.
Men, fortfarande har jag inte hittat den bästa (läs smidigaste utan att skruva isär för mycket) för att få in den nya aktiva basen.
Som slutinfo, det är EJ DSP och personligen tycker jag att det inbyggda framsystemet spelar fullt tillräckligt, saknar bara den där lilla extra basen som baslådan skulle ge.

Tips någon? Vilka av de 8 kablarna från subben ska jag sno ifrån? Eller är signalen till takhögtalarna fortfarande fullregister trots att det är HIFI system?
Eller är båda alternativen skräp, sno lågnivå istället?

Tacksam för tips så man kan få hyfsat vardagsdunk i bilen.

/Robin

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.