AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
628

Egen short-shift till 325i -92..?!

Är sugen på lite kortare slag i lådan och funtade då på att köpa en short-shift. Läste dock nånstans på forumet att det ska gå att fixa detta genom att själv förlänga spaken en bit. Är det nån som har gjort detta och som har lust att dela med sig av sina erfarenheter?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Förlänga spaken och få short-shift ?

Någon får gärna förklara för mig...

Mvh
Anders S.
maag
Jag känner inte till short-shift men jag måste säga att det lär bli roligare med kortare spak! :)
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Enkelt ta bort spaken kapa den under kulan svetsa dit en lämplig bit typ rundjärn och så har du short-shift inte korta själva spaken :) hur lång bit att svetsa dit är svårt att säga jag förlängde min spak 3,5cm så man får nog prova sig fram beror ju på hur korta lägen man vill ha.

hjorten
Wa
198
Wardof
525i Touring
325 e30 24v
kolla länken
Länk

det går även att korta ner spaken om man nu vill göra så.
Länk
Tackar för tipsen, här ska fixas short-shift till sommarn :-)

m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Tjenna..
Jag har short shift på min 525 satt på när jag köpte den..
Tycker inte det e så speciellt skönt o växla man måste slå i växlarna med våld men man vänjer sig efter ett tag..

M3 Snabbast i stan..
Tjena!

Jag har byggt shortshift på min bil idag och jag tycker det blev fräsigt! Förlängde spaken bara med 13mm och jag tycker det blev perfekt, kortare lägen och det blev knappt märkbart trögare..... =)
Måste bara skaffa en ny "låsring", den som är av nylon och som håller fast själva kulan på spaken så att den inte flyger rätt upp. Är det nån som vet vad den kallas??

Mvh
Patrik 325i -92
Hmmm...då ska jag nog också förlänga min med "bara" 13mm, hur långt är det mellan säg 1:an och 2:an i cm?
Tyvärr vet jag inte vad "låsringen" kallas.

www.malte-racing.com
MalteK:

Jag har inte kollat exakt hur mindre avståndet har blivit mellan 1:an och 2:an , men det kan väll röra sig om 4-5 cm. Man skulle säkert kunna förlänga den en bit till, upp till 20mm iallafall men då blir nog inte lägena så exakta och det blir segare att växla. Så det skulle nog inte bli så mycket bättre. En annan bra sak är att det lilla glappet som fanns i sidled förut i spaken nästan är helt borta, rör sig bara några mm.

Mvh
Patrik 325i -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.