|
|
|
|---|---|
|
Lämnade nyss in min 523 -00 för byte av växellådsolja. Nu undrar jag om jag fick rätt olja. Han på verkstaden är ledig nu i två veckor så jag kan inte fråga honom. På kvittot jag fick står det artikelnummer 41-SH22281-1 Är det nån som vet om det är ett artikelnummer på BMW eller nåt annat?? Och framför allt om det är rätt olja för min bil! mvh Micke | |
|
Om det var en BMW-verkstad så är det väl bara att ringa upp och fråga vad art.nr. är för nåt. Mvh |
|
|
Hursomhelst är det ingen fara för tillfället - om oljan skulle vara "aggressiv"mot nåt i lådan så dröjer det ett tag innan det märks, men om du får reda på att det ÄR fel olja så byt så snart som möjligt. Det är ingen panik. Växlar bilen konstigt? Mvh |
|
|
Tycker iallafall att du ska undvika långresor (med bilen) innan du fått klarhet med oljan. Mvh |
|
DA 245 318d Touring -10
X3 3.0i-04 523iT-00 850ia-91 850ia-90 320icab-91 2002turbo-74 M2-75 2002tii-73 2000touring-72 2002-75 2st 2002-69 |
Varför tvivlar du? |
|
Jag har läst att det ska vara en olja som heter "MTF LT1" och tycker att det är konstigt att det inte står på kvittot. Det var inte en BMW-verkstad, men han som gjorde det är en fd BMW-mek. som har egen mekonomenverkstad nu. Han sa att när han servade bilar så köpte han växellådsoljan från respektive återförsäljare (BMW från BMW, Volvo från volvo osv.) iom att det är så speciella oljor till alla lådor. Därför BORDE det vara rätt olja, men jag vill vara säker. Inga konstigheter än så länge med bilens beteende. Är det nån som känner igen benämningen på oljan som stod på kvittot?? mvh |
|
|
MTF-LT1 heter oljan du skall ha om det är en manuell bil efter -98. Den oljan är en specialolja som är framtagen speciellt för BMW, tror inte att Mekonomen eller annan tillbehörskedja säljer den! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men som jag fattade det så köper han växellådsoljan direkt från BMW. Alltså inte från Mekonomen. Det är därför jag undrar om det var någon som visste om artikelnumret som står på mitt kvitto rent ut av ÄR denna MTF-LT1 iom att det inte står i klartext på mitt kvitto mvh |
|
|
BMW:s artikelnummer för MTF-LT1, är: 83 22 9 408 942 och dem säljs bara på femlitersdunkar om man inte kan få verkstaden att sälja den på "lösvikt". Låter som om du fått någon annan olja! Vilken färg är det på oljan? MTF-LT1 är gyllengulbrun BMW har andra oljor för manuella växellådor, t ex ATF-olja, SAE 80-olja och en olja som heter SHC630. Men den olja du skall ha är som sagt MTF-LT1. Kostar ca 180kr/litern hos BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren! Får kolla upp det där med verkstaden. mvh Micke |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oljan som du har fått är "Shell Getriebeöl EP". Det är en helsyntetisk transmissionsolja för manuella växellådor i personbilar. Viskositet 75W-90. Specifikationer GL-4; VW 501 50. Dock så misstänker jag att du skrivit en siffra fel, istället för "41-SH22281-1" skall det stå "41-SH72281-1". Nummret är ett typiskt Mekonomen artikelnummer. Denna olja kostar 155:- litern där. Beskrivning på tyska Shell sidan Länk är följande "Mehrbereichs-Mehrzweckgetriebeöl für Schaltgetriebe mit Basisöl aus der Shell XHVI-Synthesetechnologie. Besonders scherstabil. API GL-4, MIL-L-2105, VW 501 50." Nu behöver det dock inte vara samma olja i lådan som det som står på kvittot, om vi säger så... |
| Har inget med strängen att göra igentligen men sanslöst bra info du ger bmw-slangen. Beundransvärt urförlig info. :-) | |
|
En GL-4 olja är "bra" såtillvida att den inte är aggressiv mot gulmetaller, men jag skulle inte våga ha kvar den i lådan nån längre tid... byt till original. Gissar att bmw-slangen jobbar på eller med Mekonomen? =) Mvh |
|
|
bmw-slangen du har rätt oljan på kvittot heter: 41-SH722281-1. oljan som är i lådan är bmw's MTF-LT1 köpt på bmw. Han var lite stressad i fredags efter middag när han skrev ut kvittot, bmw oljan var inte inlagd som artikel i datorn men mekonomen oljan låg där. Då kan man pusta ut igen. Mvh |
|
![]() 13.415 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Skönt att höra att du fick klarhet i växellåderiet, sxv. Man kan tro det rob_t_j72, men har faktiskt ingen direkt koppling till Mekonomen. Förutom då att jag springer in där och handlar lite motorolja och annat smått och gott då det ligger precis runt hörnet där jag bor :-) Kände nog igen artikelnumret då det är väldigt likt numret för motoroljan (Shell) som jag köpt ibland. Att jag lägger till exempel artikelnummer och åtdragninsmoment och liknade saker på minnet beror nog på att jag har, vad ska vi säga, ett mycket selektivt minne. Sådana saker verkar lägga sig på minnet men till exempel när jag senast skulle ange mitt telefonnummer fick jag gå in på eniro.se och slå upp det! :-) |
| =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.