AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
675

fel på generatorn i E-36

sk
36
skold
318 touring -96
Kan man byta spänningsregulatorn i generatorn eller måste man byta generatorn, och i så fall ungefär vad kostar en sån.
E3
1.828
E36
USA bilar
Visst kan du byta regulator, men beroende på hur kunnig du är, och hur långt den snurrat så kan det vara lika att satsa på en bytes kanske? Finns 2 modeller på 316, 65 resp 105A byttes kring 93..
En bytes kostar ca 2000-
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Att byta regulator är enkelt, och den kostar inte mycket heller. Runt 100,- för några år sen.
om en bytes ligger på 2000 kr och en regulator på 100, så kan det ju vara värt att testa det först, billigare och sen är det ju lite dumt att köpa ny OM det visar sig att regulatorn var kass på den gamla :)

MVH
Johan K
bj
105
bjornnl
316i -93
Jag var nere på BMW och kollade vad en spänningsregulator kostade. Runt 750kr fick jag tilll svars. 100kr låter väldigt billigt.

---
316, inte för att man måste, utan för att man vill! =D
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
skold: Biltema!
E3
1.828
E36
USA bilar
Hur svårt det är att byta regulator och priset, beror på vilken generator som sitter i bilen! På de gamla Boscharna sitter ju regulator och kolhållare i en enhet som enkelt demonteras med två skruvar bakom generatorn (pris max 100:-) På nyare generatorer sitter såväl regulator som kolhållare inbyggt, vilken innebär att generatorn måste demonteras och delas.. Kan dessutom innefatta lödning för att byta regulator. Att sen få ihop gen. med kol och allt kan vara pyssligt eftersom kolen måste låsas i intryckt läge i hållaren för att kunna föra ihop de två halvorna.
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Visst - jag körde den logiska biten med - kolla billigaste delen först, gå sedan vidare till man hittar felet. Köpte regulator med kol, bad en bilelektriker byta för det satt lite ... klurigt till.

-Visst sa meken, men det kan vara fel inne i generator och om man bara smäller dit regulatorn kan man skada lagret och sedan är det bara helrenovering eller utbytes som gäller, bäst att göra en felsökning först, kostar "bara 500".

Sedan ringde han mig på jobbet och sa: Jo, det var mer trasigt - billigare att köpa utbytes än att renovera.

Så istället för 100:- slutade det på 3.600:-

Blev en seg månad.... suck....

If it aint broken - dont fix it
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.