|
|
|
|---|---|
|
Har sökt och letat bland forumets trådar, men hittar inte riktigt det jag söker efter. Som många andra vill jag få lite skönare muller från v8an och har därför funderingar på att bygga om avgassystemet. Jag har inte för avsikt att köpa ferrita system e.d, det tycker jag är för dyrt. Nu till frågan, har någon byggt ett eget sportsystem till en 540 (e34) med bra resultat? Vad ska man ha för material och hur går man till väga? Kostnad (ungefär)? Jag vill självklart kunna få det så billigt som möjligt. Tacksam för tips och svar! Länk | |
|
Hejsan. Jag gick på mekonomen å köpte lite böjar å rör å 2 dämpare (3 Tums),sen var det bara å börja att kapa bort det gamla med kattar å allt å fixa lite med anslutningen( Bolt on ) så det går snabbt att byta inför bes (hehe), sen svetsa+Måla om man vill , blev ett gött ljud, går att köra diskret oxå. sen är det bara att svetsa ett fränt utblås eller om man köper det,jag byggde iallafall mitt (Man är ju snål). (dubbelpipit 3" utblås) Så det kan jag rekomendera. Detta var mont på en 525 inte en V motor men det blir nog tuffare på den Lycka till |
|
|
På min nyinköpta 540 Touring så sitter det system från M5 och det mullrar alldeles lagom. rodge dodge BmwCS #5251 Länk |
|
|
Stjärten: Det är ungefär nått sånt jag har tänkt mig också, men inte ta bort kattarna utan bara ta bort slutdämparen. Grejen är ju den att jag inte har någon svets. Om jag inte minns fel så är väl orginal slutdämparen ganska "rak" och därför behövs det väl inte böjas så mycket med rör osv sista biten? Tänkte att man kanske kan klara sig med enbart rörklämmor. Rodge: Det lät ju inte så dumt! Ska höra med min polare, om man är snäll så kanske man kan få köpa hans M5 system. Jag vet att han har ett liggandes :) Länk |
|
| Jag kommer att bygga ett eget avgassystem precis stjärten, utan kattar och hela vägen från grenrör. Jag fick bra pris på 3" rör från en firma i stan samt inhandlat rostskydd för avgassystem då dom inte är rostfria. Avgasklammer och skarvpasta(vet ej vad det heter) så det är lätt att byta inför besiktning. | |
| xarg: Vad lägger du på för rostskyddsmedel? | |
| Vej ej vad det heter, kallt ute också så jag vill inte pallra mig ner till garaget:). Hitta det i en "meka" butik. Går nog inte och missa heller då det står med stora bokstäver "rostskydd för avgassystem m.m. på flaskan/burken. Kan kolla imorgon vad det heter om du är intresserad... | |
|
C.Dogge, Vad hade du tänkt ha för någon dämpare ?. Visst går det dubbla rör till sista dämparn ? Har min avtälld på vintern därför jag inte minns Det kan bli lite tricky då, när du inte har nån svets (ifall du ska köpa en dämpare från typ mekonomen)eftersom 2 skall till 1,det underlättar ganska mycket ifall man har svets å rondell men men man tager vad man haver (hehe) lycke te Xarg ska du knipsa av precis där grenrörsrören går ihop till ett ? (Lär väl se lika ut på din som på min ) det var där som jag skarvade in mig iallafall (ifall nån bryr sig) |
|
|
Jag kom iof på att min brorsa har en svets. Är det någon som vet vad är det är för diameter på rören på 540? Länk |
|
|
Bra att man läser igenom det man skrivit 40 min senare =) Ni får ursäkta den dåliga meningsbyggnaden. Det jag hade för avsikt att skriva var: Är det någon som vet vad det är för diameter på avgasrören på 540? Länk |
|
| xarg: Ja, kolla vad rostskyddsmedlet heter och skriv ett inlägg. | |
| Okey. Kommer hem igen på Fredag. Skall kolla upp det då. | |
| Bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.