|
|
|
|---|---|
|
Tja alla glada bmw ägare! jag ha fått ett missljus i framvagnen. det klockar när jag kör i så kallade snö knutter eller kraftigare gupp. och det klockar även när jag kör i högre hastighet och bromsar. har kollat upp det där men jag kan inte komma frma till vad det är som är dåligt.. nån som vet vad som kan ara felet.. stödlagringen till stötdämapren? eller kan det va nått annat? | |
| oj. bilen vi pratar om är en -91 E34 | |
| börja med att byta krängninghämmarstagen, 200kr st på meko, sen casterstagen även kallade länkarm, främre och bakre | |
|
Jag instämmer att kränghämmarstagen (populärt kallade 'knirkstag', BMW kallar dom pendelstag) är det första att kolla. MEN .... köp inte på Mekonomen eller liknande om dom är kass.... det är att vara dumsnål, eftersom original BMW kostar obetydligt mer (strax över 300). Reservdelsnumret är 31 35 1 134 582. Är det inte kränghämmarstagen kan det vara vilken led eller bussning som helst. ett sätt att kolla är, att palla upp bilen på pallbockar med mramhjulen hängande några cm över marken. Ta sedan ett järnspett eller liknande, och bänd mot däcken i sid- och höjdled, medan en medhjälpare ligger under bilen och tittar/känner på alla leder och bussningar. Oftast hittar man glappet ganska lätt! /// Gunnar E. |
|
|
Hej! Det kan vara stora muttern som håller stötdämparen på plats i benet som e lös prova att dra dom. mvh.benny |
|
|
jo det blir självklart bmw orginaldelar jag köper. känns som det är värt att kosta på en sån sak. jag har haft in bilen på verkstan å kollat.. det enda märker är att när man drar hjulet fram och bakåt så klockar det. men vi är inte så se vars.. har varit å bänt å hatt mig på casterstagen men dom glappar inte så mycket.. inte mer än normalt.. men ja ska byta krängninghämmarstagen å se om det slutar. har besiktning snart så det känns som om det bara är å byta olika delar tills dte blir tyst. tills missljudet försvinner.. Men nu är det så att mina problem tar aldrig slut med min bil. har fått problem med instumentet nu. kan inte nollställa trippmätaren eller nått annat. varvräknaren är seg när billen är kall. m.m. har fått tipset om att jag ska byta kretskortet. men det är så dyrt så ja tänkte byta bara batterierna och kondensatorerna. Men nu till frågan. vars kan man köpa sånt? inte då på bmw iaf. nån som har nått tips på vars sånt finns att köpa? // Jonny |
|
|
www.elfa.se www.altex.net |
|
|
Om hjulet rör sig framåt/bakåt så kan det bara vara casterstagsbussningen som är sliten. De kostar 300 kr/st på BMW och är lite krångliga att byta, om du inte har tillgång till en hydraulpress. Se följande länk för mektips: Länk /Per |
|
|
va inne å kollade upp det där noga.. det visade sig att kulleden som sitter inne mot stötdämparen på bakre bärarmen va glapp.. å det va inte lite heller.. nästan så man kunde bryta lös den.. :D men ja tackar så mkt för alla svar. :) / Jonny |
|
| amen skönt. det va ju en djungel av elsaker på dom hemsidorna.. nån som vet vad det är för batterier och kondensatorer? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.