|
|
|
|---|---|
| Upptäckte att sista varvet är av på vänster bakfjäder. Har sökt lite på forumet och det verkar inte va så svårt, men vet inte om det gällde e46. Nån som har lite bilder och tips på vad man ska skruva på för att lossa fjädern. Använder inte bilen nu, men går det att köra ändå korta sträckor, typ om man ska handla mat? Nån som vet hur farligt det här är, jag har ju dock inte hört nåt missljud eller nåt tidigare. | |
|
mycket enkelt, lossa stötdämparen,kanske dags att byta dessa oxå, bryt ner bakvaggan, stoppa in nya fjädrar.gjort på ett par minuter. |
|
| Tack för svaret. Men hur lossar man stötdämparn, är dom synliga muttrarna man ser strax bakom bromskivan. Bakvaggan, är den som fjädern vilar som heter så. Du råkar inta ha nån bild där du kan rita o visa ungefär. Har inte tummen mitt i handen, men dock aldrig meckat mycket med bilar tidigare, absolut inte en e46 heller :) | |
|
stötdämparen sitter påstucken på en pinnbult med en mutter, vanligen bakom bromsskivan...om du pallar upp bilen och tittar bakom med en lampa så ser du! lossa helt enkelt muttern och trä av stötdämparen från pinnbulten (lite fel benämning kom jag på nu) och då blir bakvagnen (bakvaggan som jajje säger) lite lösare och bryter du ner den så kan du lätt få ut fjädern och sen sätter du bara in den nya, en domkraft att lyfta upp bakvagnen med tills du får in stötdämparen i fästet kan vara bra! som sagt, ett par minuters jobb MVH Johan K |
|
| Tusen tack för all hjälp, gick ut och kika och förstod precis vad ni menade. Ska ge mig på det i veckan. | |
|
Ta det lungt med att bända för mycket,vinkeln på drivknuten/arna blir gärna onyttig. Mvh/Micke |
|
|
se till att lossa hållaren för bromsslangen! annars sträcker du dessa. sen är det bara till att bända ner bärarmen. STILL WILL! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.