AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
594

Vad tänka på när jag ska till spanien?

bm
31
bmw 325
325i coupé -93
Jag ska åka till spanien över påsk närmare bestämt Malaga. det är 332 mil enkel väg! Finns det något speciellt jag borde tänka på inför en sån här resa!?

Mvh Johan
Charlie
Eftersom alla länder du passerar är EU-medlemmar är det faktiskt inte så mycket du behöver tänka på.

Dubbelkolla alltid när du tankar så det blir rätt sort, har hänt mig att grön pump inte behöver betyda blyfritt:) och så har inte vissa länder skyltat oktanhalten (95,96,98).

Ha med registreringsbevis, se till att du kör dubbfritt och obligatoriskt S-märke på bilen...om du inte har EU-skyltar.

från en som är van att köra utomlands:)
bl
2.296
blixten
325i -88
Ta med solglasögon... Fläktrem är alltid bra att ha och motorolja samt dublettnycklar. Kraftig tejp och ståltråd.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Försiktighet! I södra Frankrike och Spanien stjäls en hel del bilar resp utförs en del inbrott. Inget värdefullt synligt i bilen när den är parkerad!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Du skall alltså bila dit?? = KUL
Du bör åtminstone serva bilen o ha fräsha däck,kolla bromsarna kanske?
Intyg från försäkringskassan om sjukförsäkringstillhörighet i Sverige.Sen har du väl en hemförsäkring som i såna fall säkert har en reseförsäkring.
Dessa intyg bör du iaf ha med.Finns säkert något mera men det vet inte jag någonting om.
Kör inte som folk kör försiktigt...
Mvh Janne.
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Vaddera oxå gärna bilen med 50 centimeter skumgummi runt om om du vill ha hem den i samma skick. I de latinska länderna verkar det som en bil inte är en riktig bil för den fått de riktiga småbulorna av dörrar, kofångare mot kofångare etc
Ka
131
Kanada
328i -00
Efter fyra vändor mellan Stockholm - Aten 325 mil enkel resa så förstår jag vad du har framför dig.
Det mesta är redan nämnt i tidigare inlägg här. Fast det viktigaste är glömt. Se till att DU är pigg och utvilad. Se till och ta många pauser och kör inte hela stäckan i ett svep. Ta in på hotell/motell över natten, det är inte kul att sova i bilen och resan blir inte lika angenäm om man inte är helt utvilad.

Det är inte målet som är resan utan tvärt om. Tag tid på dig och njut av den.

Varning för tjuvar och vägpirater. Inga löst liggande värdesaker i bilen och var uppmärksam när du stanna för rast. Se till att bara stanna på ställen med mycket folk i rörelse. Ingenting har hänt mig på någon av mina resor. Men man kan aldrig vara säker.

Visste inte att S-märket var obligatoriskt fortfarande. Har aldrig haft något på någon mina resor i Europa.

Lycka till.

///Nicklas
bm
31
bmw 325
325i coupé -93
Halloj

Att vara utvilad och så det kan jag för jag kör lastbil cirka 60-70 mil om dan så det är jag van vid.

Men jag tackar för alla svar!
mvh Johan
325Ci
se till att ha en jävla massa skivor me i bilen =)) annars blir d nog jävligt tråkigare =/

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
och ett 20-pack "Read Bull" alt. några ephedrin tabbar ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.