|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det sitter ett litet "hål" vid värmereglaget i form av några smala hål ca: 10-30 mm långa och 1 mm breda. Ser ut som ventilation i miniformat. Det blåser som f-n därifrån?? Vad är detta? Vad göra? 525 TDS -92 NON UNQUAM CEDE | |
|
Det sugs väl in luft där? Det sitter en lite fläkt som suger in luft till en tempgivare, så att kliman vet bilens innertemp. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det kanske skall suga men det blåser så starkt att det väser högt! NON UNQUAM CEDE |
|
|
Det går att öppna panelen och smörja. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Finns det verkligen ingen son har en aning? | |
|
Aning om vad? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Varför det blåser ur det lilla gallret mellan fläktvredet och tempvredet.. (läs första inlägget så slipper du undra) |
|
|
Någon kanske har vänt på kontakten? Det ska som sagt sugas in luft i det. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Vilken kontakt? var? vadå? hur? DEt började efter verksta'n hade fixat med dieselfiltret.. |
|
| Förresten varför skall suga där jag har ju en gammal häck utan AC? | |
|
för att klimatanläggningen skall känna av temperaturen i kupen och reglera utluften i förhållande mellan givarens värde och det du ställt in på temperaturvredet. /Fredrik |
|
|
På min gamla -92 med bara vred o siffror? OK, men var sitter kontakten som kan vara felvänd? Är det kanske en sån här "ta bort pluskabeln och sätt tillbaka den grej" |
|
|
Fläktkontakten nås när du har haft loss panelen med reglage: Länk Länk De flesta E34 har en fläkt bakom panelen, alla har tempsensor. Även alla E28 (utom 518) har sensor för innertemperatur! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Men om ingen varit där bakom när det började?? | |
|
Fel kan ju uppstå, kan tänka mig att minifläkten normalt går på lågt varvtal för att få hyfsat lång livslängd. Troligen är det en centrifugalfläkt som på E39, den skulle inte blåsa åt fel håll även om den polvändes så den teorin tror jag inte håller. Flödet är normalt så svagt att det knappast märks (eller hörs), sätter en peng på att nånting pajat som ger full spänning till fläkten, alternativt att den bara är slut i lagren. FP |
|
|
miniläkt?? Skulle aldrig kunna skapa det trycket?? Det blåser nog för att blåsa upp en ballong!! Och det blåser bara med motorn igång, jag säger vakuum men vakuum suger juh?? Jaja lillverkstan lokalt kollar lite så får vi se.. |
|
|
Endast E34:or med AC/Klima har den lilla fläkten i värmepanelen. Enligt ETK sitter det bara en simpel temperatursensor bakom gallret när bilen saknar AC! Att det blåser ur gallret verkar onekligen skumt, kanske någon värmeslang bakom panelen hoppat loss? I så fall borde det blåsa ''i takt' med pådraget på kupefläkten. Det är nog bara att lossa panelen och kolla.... /// Gunnar E. |
|
|
Jepp, verkar inte vara någon tempsensor om den kan blåsa så pass. FP |
|
| För femtioelfte gången ;-)) det blåser bara när motorn är gång, därav misstanke om vaakum! | |
|
Vakuum har använts till liknande ändamål, men är vi inte överens om att det blåser ut i kupén eller? Motorn kan bara skapa vakuum. FP |
|
|
Faktum är att det verkar sitta en vakuumslang från kupefläkt-huset till tempsensorn. Den slangen kan ju ha hamnat fel..... /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.