AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.961

luftpump M5 E34

Sida 1 av 2
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag har sökt och letat lite info om luftpumpen på e34 m5. Hittade en del men har några frågor fortfarande.
Enligt vad jag läst här så verkar min bete sig normalt när man startar och så. Men det låter som att den även jobbar i vissa lägen när motorn är uppe i driftteperatur. Om man accelrerar och sedan lägger sig på ett visst varvtal säg 4000 i 2:a så hör man att luftpumpen jobbar för att sedan avta i intensitet och sluta jobba. Detta händer inte vintertid, bara när det är varmt ute. Inte att jag egentligen tycker att det verkat vara något fel (för den/det låter frisk) men det förtar lite av det sköna motorljudet. Kan man koppla bort den? Känns ju inte som att den egentligen inte gör någon nytta om den bara ska få ner avgasvärdena de första 90 sekunderna?

Och del låter ju nästan lite som man har ett överdrivet sportsystem när den är kall, när man egentligen har originalprylar.
Behövs den för att avgasvärdena ska bli korrekta på besiktningen? Efter som att den trotts allt verkar jobba lite under körning eller är det något annat typ fläkten ?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag vet inte exakt när luftpumpen skall gå och inte gå men jag är 99,9% säker att den på min M5 -95 (under dom tre åren jag hade den) bara gick när jag startade bilen. Aldrig annars!

Därmed tror jag inte att det har någon betydelse för besiktningen om du kopplar bort den! Men eftersom det har med avgasreningen att göra så bör du nog inte sätta dit en skylt med texten "Luftpumpen ur funktion" när du besiktigar!
Men varför inte fråga Jesperado som vet!

Per L
Luftpumpen ska skona katalysatorena vid kallstart. Det går bra att besiktiga utan då den inte påverkar avgasvärdena med varm motor, så SBP märker inte om den funkar eller ej.

M/Alpina-träff i Stockholm 1 maj Länk
Pumpen ska gå bara när man startar motor på morron, alltså när den är kallt. Det som du kanske känner av kan vara el fläkten till luftkonditionering som ibland går igång även när luftkonditionering är stäng för att hjälpa att kylla ned motortemperatur när den stiger i bilen.....

MVH
Mauricio
Förresten rekomenderar inte att ta bort dem eftersom dem hjälper katalisatorer när dem har det mest jobbit på morgon.. om du ta bort dem kan du kanske fortkorta katalisatorer livslängden.. Ta bor inte...
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
frapp@ det som du hör skall inte vara 'luftpumpen' den skall inte
starta under färd när bilen är varm -
det är nog el-fläkten som du hör (har du klima ?), annars har
du kanske ett problem med 'viskos-kopplingen' eftersom det
händer när de är varm -'luftpumpen' är det säkert INTE -
(min gissning !)

M5touring register
Det är väl lika bra att ta bort den för ingen kör väl med kattarna mellan besiktningarna ;)

M femman: Är den knepig att ta bort? Var är den placerad? Har bara kollat snabbt och såg att det satt något pumpliknande intill AC-kompressorn, är det den?
VolvoForLife: Kolla här så ser du hur det ser ut Länk

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tack för alla svar!

m5toureg: Du har nog rätt. Jag har klima och det låter inte riktigt som luftpumpen. Snarare ett kraftigt fläktande ljud, så det är säker elfläkten.

Men tillbaks till luftpumpen och kattarna. Varför slits kattarna hårdare när motorn är kall? För att det kommer ut högre avgasvärden? eller? Då borde ju kattarna slitas mer när man ligger på ett högt varvtal också. I så fall tycker jag att det ökade slitaget borde vara försummbart litet i sammanhanget.

Så luftpumpen har alltså två funktioner:
Sänka avgasvärdena vid kallstart
Skona katttarna vid kallstart

m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Frapp@
jag är verkligen inget teknik-snille men det är nog så att det är
av många anledningarna bra om katalysatorerna kommer upp i
drifttemperatur så snart som möjligt och avgasvärden är säkert
bara en av de - en tekniskt kunnig kan säkert räkna upp de andra.....
apropo M-femman@ jag antar att du skojar ;) men om inte -
jag tror (någon tekniker må förklara) att körning utan -kattarna-
faktist ledar till effektförlust istället för en ökning (vänligen inga invändningar typ på min kompis' Opel Astra är det inte så.....;);) -invändningar avseende S38B38-motorn och E34 M5 däremot kan vara av intresse..., E34 M5 har ett optimerat avgas-system som är normast omöjligt att förbättra förutom -vikten och ljudet-, att återskapa det korrekta baktrycket när kattarna är borttagna skall visst vara en mycket komplicerat angelägenhet ..

M5touring register
m5toureg:

Skojar? Tror du jag släpar runt på 15-20kg extra vikt som dessutom stryper motorn för att göra Peter Eriksson glad? ;)

Att ta bort kattarna gav 5 hk på min 3,6a, dokumenterat i bänk. Kattarna på 3,8 är metaliska så skilnaden blir kanske mindre men några hk ger det och framför allt en rappare motor. Kattarna på en M5 E34 väger bly, man tjänar säkert 15 kg på att ta bort dom. Om man sedan byter till vassare kammar så vill man ju gärna ha lägre mottryck. M5 E34 är inte optimal utan en 16 år gammal kompromiss för att klara vissa avgaskrav och ljudnivåer. Självkart så ger inte lika mycket som på en turbo bil men det är ett steg av flera för att öka effekten.

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Intressant att du har fått en dokumenterad effektökning med borttagna kattar M femman. Dock tycker jag att effektökningen är så liten att det inte verkar vara värt det. En högst personlig åsikt förståss:) Vill minnas att tidningne bilsport gjorde ett sådant test (dock på en Opel astra typ) och där gav det snarare en minskning i effekt.

Men frågan kvarstår väl iofs. Går den att koppla bort utan att någonting tar skada eller är detta dumt? Någon som vet med säkerhet? Vart sitter den i motorn? Skulle en urkoppling vara möjlig genom att man plockar bort remmdriften till pumpen?

Och är det in i grenröret som den pumpar luft?
Testet i bilsport visade att de fick ökad effekt med racekatt och en racekatt har inget mottryck precis som raka rör... Att sedan de inte i klartext kunde skriva att ta bort katten helt ger samma effekt beror endast på miljöhänsyn. En stor svensk biltidning kan inte uppmana sina läsare att begå miljöbrott!

En effekt ökning på 5 hk och 15 kg i sparad vikt är väl inte lite! Mer än vad alla dyra sport filter, avgassystem och chip ger i alla fall! För min del så var det bara ett steg till vidare trimmning då jag även mappade bilen med Unichip och nu till våren blir det trimmkammar och en ny mappning.

Det är i extraktor grenrören som luften pumpas in och du kan ta bort den utan att bilen tar skada. De sitter där för att späda ut avgaserna med ren luft när motorn kallstartas och bilen släpper ut som mest skadliga ämnen, detta för att skona kattarna. Kör man bara en gång om året med kattarna, till och från besiktningen så spelar det ingen roll men om du ska ha kvar kattarna så rekomrnderar jag inte att du tar bort luft pumpen!

sk
12
skåpet
M5 Touring Veilchenblau -93
M femman: hur mycket gav det när du unichippa? jag har ett JWR chip monterat nu men tänkte om man skulle unichippa å få den mappad.
Mfemman: Blir det Köhler-kammar du satsar på? Har du i så fall fått reda på några data om dessa?
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
M femman@
hur många 'bänk-körningar' gjordes för att få fram resulatet ??
'lycka till' med 'projektet', det är ju tydligen tänkt att omfatta mera än enbart bortagningen av kattarna ;) -
som du vet så är alla serietillverkade bilar en 'kompromis', 13 år
gamla (3.8) eller ett år, det går alltid att förbättra något, på en
M5 3.8 är det lite eller inget att hämta på avgassystemet eller
andning, det är skillnad på 3.6:ans och 3.8:ans avgassystem -
du kanske känner till att 3.8:ans Schweizutförande bara har
327 hk (ECE) för att den har 3.6:ans avgagssystem i fabriksutförande -

M5touring register
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
Frapp@
luftpumpen går att koppla bort genom att dra ett relä -
alternativt genom att ändra kilrem-arrangemanget eftersom samma rem driver visst klima-kompressorn ? -
för att spara vikt kan pumpen även tas bort helt !

M5touring register
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tack för alla svar angående luftpunpen. Tror ni rett ut mina frågetecken.
Men det där med mappning har jag inte riktig förstått. Vad går det ut på? Och är det något att rekomendera? Effektökning??
Skåpet: 20 hk.

VolvoForLife: Nej, det blir inte Köhler kammar. Jag kan malia dig lite mer info efter påsk.

m5toureg: 3 st körningar innan mappningen. Det är ingen skilnad mellan 3,6 och 3,8 avgassystem, det som skiljer är grenrören och kattarna efter dom är det samma på alla M5 E34. crossover delen där lombdan sitter är mycket grövre på 3,8 än på 3,6. 3,8 i Schweizutförande har keramiska kattar som 3,6 pga andra avgas och buller krav. Att bara byta avgasystem ger oftast lite eller ingenting på en sug motor om inget annat görs.

Frapp: Sök på "unichip" här på forumet så hittar du massor! Rekomenderas!

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tcack för tipset. Verkar som det är mapning som gäller på sikt då...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.