|
|
|
|---|---|
|
Med risk för eventuella påhopp så tänkte jag förmedla min historia om hur min första bil kom i min ägo, och sedan försvann.Efter lumpen (97) så är vi ett litet gäng som fortfarande håller kontakten (5st). Jag hade väl inte direkt något större behov av en bil, men suget fanns. Under juni månad under ett telefonsamtal med en utav dom så kom vi in på bilar. Mest på skoj sa jag att om du hittar ett fint billigt exempel av en 5 serie så kan du höra av dig. 3 dagar senare så ringde telefonen och mycket riktigt så hade han hittat en billig E34 525. Frågade om bilen var OK och om han kände killen som sålde bilen. Svaret blev, färgen är väl inte så rolig men bilen är för övrigt helt OK och killen som skulle sälja bilen var en tidigare kollega(BMW). Tänkte att 20 mil inte en sådan lång väg(Norrköping-Stockholm), och om bilen var ett vrak så kunde man ju ändå snacka lite skit med kompisen. Sagt och gjort, jag åkte upp till Stockholm och kollade på bilen. Blev frälst direkt, färgen var i brist på rätt ord ”guld” med buffelskinn och ett par 17-tums femekrade fälgar som på den tiden fanns på 7-serien och ingen rost på bilen. Karossen hade gått 22,000 mil men motorn hade blivit bytt ett par månader tidigare pga ras, men kvalitén och framförallt känslan i bilen var helt otrolig. Var som sagt helt och hållet nöjd med bilen, och inte såg jag iaf några moln på himlen. Tiden gick och efter ett tag kom snön. Jag hade inte tänkt använda bilen under vinterhalvåret så därav gick jag i mitten av november ned till halvförsäkring, då jag enbart hade tänkt att köra bilen ut till landet för vinterförvaringen. Jag tillhör inte direkt den morgonpigga skaran så en dag var jag lite sen till jobbet för det vanliga kontorsmötet. Gick ut från lägenheten och såg snön, tänkte för mig själv att jag verkligen inte borde ta bilen idag(sommar däck) till jobbet. Men jag var ju lite sen, så jag körde iväg. På jobbets parkering så åker man först fram på en rätt lång raksträcka sedan svänger det vänster. På raksträckan släpper bakänden på bilen, kan inte häva stället så jag flyger in i en hård stolpe med texten ”Parkering till vänster”(Jo tack). Jag uppskattar hastigheten till c:a 30km/tim vilket uppenbarligen var alldeles för högt, vänster dörrsida intryck och bakaxeln fick sig en smäll med läckande packboxar som resultat(utan helförsäkring). Gissa hur kul det var att gå upp till mötet och förklara att jag inte kunde medverka pga min bil står i ett buskage och att det var jag som hade mejad ned parkerings skylten. Till en början var man rätt lack på att man hade kvaddar kärran, sedan insåg jag vilken tur jag hade haft. Sträcken används oftast som parkering av kollegorna och ungdomar använder vägen till skolan. Jag är väldigt lycklig över att jag enbart hade sönder min egen egendom och inte någon annans bil eller om någon annan person hade kommit i vägen, vilket hade varit en katastrof. Efter att jag hade forslat bort bilen så bad samma kompis som hjälpte till med köpet av bilen om lagning av dörrsidan, då han är plåtmek på BMW. Jag lyfte själv ned bakaxeln(med hjälp av ett par kompisar) och bytte packboxarna. Upptäckte efter att tag att den hade en tendens till att läcka motorolja, antar att det kom efter mötet med stolpen. Var vid det laget rätt trött på att meka med bilen. Så jag satte ut bilen på annons till ett väldigt billigt pris. Fick respons direkt och då jag inte ville blåsa killen så berättade jag hela historien och visade alla kända fel. Killen tog bilen direkt(kanske var FÖR billig). Vad vill jag ha sagt med detta då?, vet inte riktigt med då jag är ”gräsänklig” ikväll och inte har något att göra så tänkte jag skriva av mig lite och en sak till, kör inte med sommardäck på vintern =). Det var min första bil men inte den sista BMW´en. För info så ville BMW ha 30,000 för lagning av karossen(utan lack). Ett klantigt misstag, lustigt att man gjorde det efter 9år bakom ratten. | |
|
som sagt, de kanske finns en anledning till att det är lag på vinterdäck vid vinterväglad i detta land =) tack för en annars intresant och fängslande historia =) mvh Erik Jakobsson Enligt Haynes är man "Proffesionell mekaniker" =) |
|
|
Hur är det i Sverige kom inte lagen på vinterdäck vintertid rätt sent? Eller cycklar jag nu? Min M5 i svenska E39 M5 registret Länk |
|
| Jag är lite osäker, men jag tror att det var på den senare delen av 90-talet den lagen kom till. Det har ju varit tal om den en längre tid, men det var ju mycket debatt i vårt tröga politikerland. Först skulle det vara lag på dubbdäck, sen skulle det vara dubbfria och sen visste de inte vad de skulle göra. Resultatet blev den lag vi har fått nu.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.