AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.771

Lastbilen framför tappade last. Kan ni hjälpa mig?

Sida 2 av 3
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
bmwlundqvist: Detta var inte möjligtvis på E20 vid Olskroksmotet?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Nej på Rv26 utanför Skövde.
Var det en liknande händelse på E20?
svintoleffe
Ett gruslass, kan aldrig en chauför ro för, om det börjar o flyga grus.

Kom ihåg det.

Kommer ihåg för ett par år sen, när en chauför blev stoppad, du måste surra gruslasten sa poliserna, o killade tittade på dom, typ ni måste skämnta.

Dom sa du måste, då klev killen ur, tog fram banden, o sa, ni kan ju spänna fast det åt mig, ni som är så duktiga. Då sa dom inget.

Chauffören sa sen, åpk o gör något riktigt, jag har hållit på i över 40 år, o aldrig hört något dyligt.

Då blev poliserna lite sura, o åkte.=)

Om någon säger att lastbilen ska ha kappel, så kan jag bara tala om, att först så lastar man bilen med lite grus, sen stenar ovanpå det, o får en sån sten för sig att börja rulla elelr dyligt, då stoppar inte kappelt det ett dugg, kan jag lova.

Länk Bimmern
MVH Leffe
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Så det ska accepteras att det flyger grus till höger och vänster om lastbilarna? Nehejdu det kan jag aldrig tro. Då är det väl helt enkelt lastat för mycket eller på fel sätt. Och även om det inte går att frakta annat än på ett osäkert sätt så lär ju ändå chaffisen vara ytterst ansvarig för sin last och att den håller sig på bilen.
Att poliserna struntade i detta måste väl snarast betecknas som tjänstefel, då chauffören som tappar last gör sig skyldig till vårdslöshet i trafik.
Ursäkta att jag kanske låter lite förbaskad men ta det inte personligt, för så kan det väl ändå inte bara få gå till och komma undan med det? Skador som det orsakar då? Får bilägaren stå för det själv då??
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det finns i texten om lastsäkring angivet vinkeln på hur löst matrial skall ligga från lämmarna, det kan inte rulla av något om detta följs.nu förutsätts att baklämmen om det är en schaktläm inte är är skadad och inte stänger helt,de flesta seriösa chaufförer kollar och om det behövs skrotar av lasset innan man åker finns även nogranna maskinförare som fixar detta med skopan om något ligger galet innan man åker..kör man dessutom i en bergschakt så är det av stor vikt att vara uppmärksam på om det kilat in någon sten mellan däcken.
svintoleffe:

Tror Finlands o Sverigen lagstiftning är till stor del likadan.

Jag vann mitt fall från grus som härstammade från lastbilens flak. Det behöver inte vara övertäckt, men det ska finnas tillräckligt med plats för stenarna att rulla, dvs kanten på flaket ska inte vara fyllt ända upp, samt att det blir ju alltid en liten topp på mitten av flaket den ska inte överstiga flakets höjd, samt att den ska pressas ihop av maskinen som fyller lastbilen. Detta är lagstiftningen i Finland. Grus som härstammar från vägbanan rår man inget för. Detta försökte också lastbilsägaren påstå att det var grus från vägbanan jag hade fått på min bil.

Lastning på rätt sätt är lagstiftat. Men ett känt fenomen är att så gott som alla lastbilar kör överlastade. Detta var även bilen i mitt fall, eftersom jag kollade hur hög "toppen" var på flaket. Den var kanske 50cm högre än sidorna på flaket!

Min M5 i svenska E39 M5 registret
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Självklart är chauffören ansvarig för att lasten är säkrad, oavsett om det är olja, timmer, pallar, styckegods eller grus som körs.

Att påstå att så gott som alla lastbilar kör överlastade, är lika dumt som att påstå att så gott som alla BMW körs för fort. Visst förekommer det, men det är inte ”så gott som alla”.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
bustorp
Bra liknelse, Erikw. Den är ju nästan sann.......:)

Ödmjukhet inför kunskapen.
Kom till Finland och ta en titt, Erikw... Det baserar jag mitt påstående på, Sverige kan gott vara ett annat kapitel, det vet jag inget om.

Det har varit stora diskussioner om professionella åkarnas attityder i Finland mot sina medtrafikanter. Allt från Lastil till Bud, till Taxin.

Förra vinter dog 30personer i en olycka mellan en Buss och en Långtradare. Långtadaren körde väl lite för fort så han inte kunde parera sladden på släpet genom att öka hastigheten, eftersom han redan var vid gränsen på 90km/h...

Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
svintoleffe: Självklart måste man säkra även ett gruslass ordentligt, det står klart och tydligt i lagen. Kan man inte täcka det med presenning eller kapell ska gruset vattenbegjutas för att förhindra att det dammar eller blåser av...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
För att återgå till detta med lastvinkeln så är det så att toppen på lasten är ofta högre än sidolämmarna och det beror på detta med matrealsort och vikt per ton många makadamsorter väger så lite så lasten ligger ovan lämhöjd för att man ska få med sig 12 ton på en boggiebil..men vinkeln ska vara så att om man svänger kraftigt så skall inte toppen på lasten kunna åka över lämmarna..men återigen så är verklighet en annan sak än vad det står i lagen..och visst överlast förekommer men det är inte så vanligt längre
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Självklart är chauffören ansvarig för sin last,vem f*n skulle annars ställars till svars.

Mvh/Micke

svintoleffe
Vad det gäller kappel för att lasten inte ska kunna damma.

Så vet jag under denna sommaren har jag lastat väldigt många bilar, jag tappade räkningen..

O jag vet enda enda bil, som hade kappel, som han kunde tippa igen, men det var en asfaltbil.

Alla dom andra bilarna, har inget kappel som dom fäller igen.

Jag satt till och med o lastade en bil, med diselmassor, det baar stank disel om massorna, inte ens den bilen hade det

Vad det gäller timmerbilar i dagens läge, så får dom ej väga för mycket, gör dom det, när dom kommer till vågen, då får dom ej lasta av där, utan åka någon stans o lägga av timmer, sen får dom åka tillbaka.
¨

bayerischemotor

Det stämmer det du skriver, jag har under denna sommar, jämnt plattat till överst på laset, sen beror dte på vad man lastar ochså.

Om man lastar fin sand eller andra material.

Jesperado

Jag har under denna sommar (aldrig) under denna sommar sett en bil, som dom har hällt på vatten för att det ska sluta damma.
....

Sen hör det ju även till saken, att ligger man o trycker i arslet på en lastbil, som jag vet att dom flesta här inne gör, så får man ju skylla sig själv en hel del ochså.. tyvär så är det så.

Länk Bimmern
MVH Leffe
Jag var ca 100m bakom lastbilen, vilket blir ca 3sek i tid, alltså det lagliga avståndet. Bilen tappade så mycket sten att jag på 5km inte kunde komma tillräckligt nära för att få register nummret. Jag blinkade med helljus tutade m.m. för att få förarens uppmärksamhet, men ikke. Jag hamnade köra om bilen för att få registernumret från framändan av bilen... Och så ska det INTE vara. En klar trafiksäkerhet äventyrelse. Boten lastbilschauffören fick separat av polisen var för äventyrelse av trafiksäkerheten.

Kör man en lastbil på 30ton ska man fan följa hastighetsbegränsningarna och köra ut på vägen då det INTE kommer bilar. Lastbilarna i Finland kommer fräckt ut i en korsning på landsvägen när jag själv är 200m från korsningen i 100km/h, han hinner säkert up i 80km/h på den tiden! Mera ansvar från den professionella trafiken tack!

(Pratar om Finland)

Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Svintoleffe: Hur många som följer en lag är inte intressant, den dagen någon blir grusblästrad föraren av lastbilen blir polisanmäld har han trots allt brutit mot lagen och riskerar ett straff.

Anledningen att man håller avstånd till en grusbil är i första hand att slippa "normala" stenskott från däcken, inte att man ska behöva räkna med att lasset börjar lämna bilen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
I Sverige är det ovanligt att täcka lasset, det är vanligare nere på kontinenten. Ligger lasset bara säkert ändå, behövs varken kapell eller vatten. Det finns alltid risk för att löst material flyger bort hur noggrant den än är säkrad eller att man får stenskott, och för ens egen skull bör man hålla ett vettigt avstånd till framförvarande lastbil.

Seriösa grustag har en anläggning som man kör bilen igenom för att vattenbegjuta lasset. Det finns t ex på Vikan Kross på Hisingen, där jag vid flera tillfällen har hämtat material. Det är inte så ofta det behövs, eftersom Moder Natur brukar se till att materialet är fuktigt ändå…

Många sågverk betalar bara timmerbilarna upp till deras tillåtna maxlast, har de mer får de inget/sämre betalt för de sista stockarna.

Som Jesperado skriver, bara för att ”alla” kör för fort/piratkopierar/dricker hembränt o.s.v., betyder det inte att det blir lagligt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
svintoleffe
Erikw

Det har till och emd gått så långt, så att har timmerbilarna överlass, får dom inte lasta av där.

Dom är stenhård på det, vet jag.

jag sak ta upp denna sak , med en kille på jobbet, så får vi se vad han svarar, återkommer då.om gruslassen.

Länk Bimmern
MVH Leffe
I en rondell i Ludvika tappade en lastbil från ssab en rulle tunnplåt, kommer inte ihåg va den vägde men typ 5-10 ton.

Jag och morsan fick en björk över huven ca 1,5 dm grov den tog huv skärm backspegel ruta och a stolpe på brorsen fina gamla e12 men företaget betalade gladerligen alla skador utan snack.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Är nog inte sista gången det ramlar av nåt från en bil.Konkurens på lika villkor länder emellan gör att svedala invaderas av utsocknes som gladeligen tar returlass för en spottstyver istället för att gå tomme.Man kan bli mörkrädd när man tittar in i en gardintrailer och ser hur lasten är säkrad,eller ska jag säga osäkrad.När det gäller lastsäkring så gäller att den ska tåla hela tyngden framåt halva åt sidor+bakåt.

Mvh/Micke

bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
trucker: håller helt klart med dig, konkurrensen är oschysst och det tvingar fram säkerhetsvidriga kompromisser, på flera håll. Det skulle vi kunna diskutera i oändlighet inte bara säkerhetsaspekten. Det stora flertalet yrkeschaufförer är ju riktiga proffs, och självklart kan alla ha en dålig dag.

Svintoleffe: Även om nu någon ligger trycker i äääääschlet får ju inte saker ramla av, eller hur?Även om man många gånger har ganska låga tankar om såna....

Yrkeschaufförerna (iallafall de svenska) är nog inte den allmänt största säkerhetsrisken utan som len skrev vanliga svenssons som inte har en aning om hur man ska lasta rätt och förankra lasten utan kör på med grejer på takräcken, stickandes ut ur 945:or eller löst på släpkärror utan kontroll. På väg från ikea eller till återvinningen. En kamrats föräldrar fick en garderob i huven på sin gamla 240....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.